Új kötelezettségként idén július 1-jétől elvileg a számlázóprogramoknak is adatot kell szolgáltatniuk a NAV-nak. Ez lenne az online-pénztárgépek és a közúti árufuvarozást nyomon követő ekáer után ez a harmadik elektronikus ellenőrző rendszer, amelyben az eladó és a vevő is köteles lesz a legalább százezer forint áfát tartalmazó számlái adatait részletesen megküldeni a NAV-nak. (Így közvetlen rálátása lesz több százezer vállalat szinte teljes beszállítói és vevői kapcsolatára).
A Magyar Nemzet friss cikkében nyilatkozó szakértők szerint a kisebb gond ezzel a túlzott adminisztrációs kötelezettség. A nagyobb, hogy a hatóság nem lát rá majd minden számlára, mert az EU-s szabályoknak megfelelően a cégek nem kötelesek számítógéppel számlázni, használhatják a jó öreg számlatömböket is. További nagy kérdés, hogy fel tud-e dolgozni a NAV szervezte évente több milliárd online-számát és -áfabevallást.
Felkészülni sem lehet, mert egyelőre sem az adatszolgáltatás módja, sem annak előírt pontos tartalma, sem az adatszolgáltatás elvárt gyakorisága nem ismert. A BDO Magyarország szerint a bevezetési határidő kitolására, vagy legalább deklarált türelmi időre lehet szükség.
Az EY szakértője korábban azt mondta, az adatszolgáltatás mikéntjével kapcsolatban kétféle lehetséges módozat merült fel. Az egyik egy külső egység csatlakoztatása lenne – afféle online kassza variáció – ennek kivitelezése azonban a szakértő szerint szinte lehetetlen, hiszen gyakorlatilag elképzelhetetlen ilyen egységet telepíteni minden szükséges helyre – tekintetbe véve mondjuk a külföldi számlákat is. Ha mégis ezt írnák elő a döntéshozók, azzal hatalmas plusz terhet rónának a vállalkozásokra, hiszen komoly fejlesztéseket igényelne a külső egység és a különböző számlázó programok összekötése. A másik, sokkal inkább vállalkozásbarát megoldás meghatározott rendszerben összeállított adatok feltöltését írná elő a rendszerbe, ami viszont minimális fejlesztéssel megoldható lenne a szakértői szerint. Itt olvashat erről részletesebben.