Berágott az EU: kár keresni az energiacímkét a porszívókon

Ne keresse a porszívók energiahatékonysági címkéjét, az Európai Bíróság döntése szerint ugyanis eddig félrevezethették a fogyasztókat egyes porszívó gyártók. Ezért hatályon kívül helyezték az energiacímkék alkalmazását.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Európai Unió Bírósága nemrégiben hatályon kívül helyezte a porszívók energiacímkéinek alkalmazását elrendelő döntést, mivel azok félrevezethették a vásárlókat. Ezentúl tehát már nem lesz kötelező az EU-ban energiacímkét készíteni a gyártóknak pórszívóikhoz. A gyártóknak 2014 óta volt kötelező előírás, hogy energiacímkével lássák el készülékeiket, így segítve a vásárlókat, hogy könnyebben eligazodjanak a hatalmas porszívókínálatban.

Az előírást hatályon kívül helyező döntést az Európai Bíróság annak hatására hozta, hogy az egyik porszívógyártó cég megtámadta az energiacímkékre vonatkozó előírást, mivel szerintük azok félrevezetik a vásárlókat és hibás képet mutatnak például a porszívók hatékonyságáról, energiafelhasználásáról. A cég véleménye szerint a címkéken feltüntetendő adatok megállapításához előírt mérési gyakorlatok nem voltak kellően életszerűek.

Kép: Pixabay

Arra hívták fel az EU figyelmét, hogy például üres porzsákkal, illetve portartállyal mértek, mérhettek egyes gyártók, ami által a címkére kerülő adatok félrevezetőek, hiszen a porszívót otthon ritkán használják teljesen üres porzsákkal, és egy félig teli vagy teli porzsák jelentősen megváltoztathatja például a porszívó hatékonyságát, energiafelhasználását.

Az EU hatályon kívül helyező döntése után, várhatóan egyes gyártók azonnal leállnak a címke alkalmazásával, míg lesznek olyan gyártók is, ahol egyelőre fennmaradnak a címkék, csak a későbbi, új modellekhez nem készülnek majd el ezek a címkék.

Wagner Gábor, a porszívókat forgalmazó Dunartis Kft. értékesítési vezetője ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy az energiacímke kötelezővé tételével egy időben bevezetett, majd 2017 szeptemberében szigorított szabályozások továbbra is életben maradnak. Tehát nem lehet olyan porszívót értékesíteni, ami az alábbi paramétereket nem teljesíti:

  • éves energiafogyasztás: kevesebb, mint 43 kWh / év;
  • maximális motorteljesítmény: 900 W;
  • minimum porfelszívás szőnyegen: 0,75 dpu;
  • minimum porfelszívás keménypadlón: 0,98 dpu;
  • maximális porkibocsátás: 1,00% ;
  • maximális zajszint: 80 dB (A);
  • a szívócső tartóssága: min. 40.000 lendítés;
  • minimális üzemi élettartam: min. 500 óra.
Nem kell tehát attól tartanunk, hogy a porszívók visszatérnek a korábbi, több ezer wattos energiafogyasztási szintre, csak nekünk, vásárlóknak az energiacímke helyett más szempontok alapján kell majd összehasonlítanunk a porszívókat.
Mi történt pontosan a McDonald’s híres BIG MAC védjegyével?
Az elmúlt hetekben számos cikk jelent meg arról, hogy a McDonald’s elvesztette világhírű BIG MAC védjegyét. De mi is áll a felröppent hír mögött és valóban igaz, hogy ezután bárki szabadon használhatja a világ egyik legismertebb márkáját? A válasz a kérdésekre ennél jóval összetettebb, ezért a szellemi alkotások jogával foglalkozó Danubia Legal szakértője segít megérteni a döntés hátterét.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo