Bajnokok Ligája: több mint 5 milliárd eurós biznisz a 2025/26-os szezonban

A Bajnokok Ligája nemcsak a világ legnagyobb klubfutball-sorozata, hanem egy valódi pénzügyi gépezet is. Az UEFA a 2025/26-os idényben várhatóan 5,2 milliárd eurós bevételt könyvelhet el, amelyből önmagában a BL hoz majd 3,9 milliárdot – vagyis a szervezet teljes költségvetésének háromnegyedét.

 

Ez a szám nem véletlen. Az elmúlt két szezonban a sorozat 3,2 (2023/24) illetve 3,8 milliárd eurót termelt. A növekedés mögött a folyamatosan emelkedő közvetítési és szponzori díjak állnak. Az UEFA jelentése szerint a bevételek 81%-a a média- és közvetítési jogokból érkezik, további 16% a kereskedelmi jogokból, míg a jegybevétel és kisebb tételek alig számottevő részt képviselnek.

A több mint 5 milliárdos büdzsé legnagyobb szelete a klubokhoz kerül: a BL résztvevői között 2,5 milliárd eurót osztanak szét. Az Európa Liga csapatai 583 milliót, a Konferencia Liga klubjai 295 milliót, a női sorozatok pedig összesen 70 milliót kapnak. Mindezek mellett az UEFA mintegy 1,4 milliárd eurós profitot realizál a BL-ből, amelyből végül 371 millió eurós működési nyereséget vár, amit szolidaritási kifizetések formájában oszt újra a futballban.

Befektetői szemmel nézve ugyanakkor fontos tudni, hogy az UEFA nem részvénytársaság, így közvetlenül nem lehet részesedni ebből a nyereségből. Ami azonban releváns, hogy kik azok a vállalatok, amelyek szponzorként kötődnek a Bajnokok Ligájához, hiszen ezek már tőzsdén jegyzett cégek, így közvetetten profitálhat belőlük a befektető.

A jelenlegi szponzori lista erős neveket tartalmaz: Heineken, Lay’s és PepsiCo, Sony és Playstation, FedEx, Just Eat Takeaway.com, Mastercard, Qatar Airways, Bet365 és Crypto.com. Az összegek nem mindig nyilvánosak, de iparági becslések szerint csak a 2024/25-ös szezonban 665 millió eurót szedett be az UEFA szponzori díjakból. Egyes szerződések kiszivárogtak: a Heineken szezononként 65 millió eurót, a Playstation 55 milliót, a Mastercard pedig 52 milliót fizet.

Az, hogy ezek a márkák a BL-hez kötődnek, nem véletlen: a futballóriás népszerűsége közvetlenül erősíti a szponzorok piaci pozícióját. Ugyanakkor az elemzők szerint nehéz mérhetően kimutatni, hogy a BL-szereplés önmagában mennyivel javítja egy cég pénzügyi teljesítményét. Sokkal inkább a globális gazdasági folyamatok, a piaci trendek és az adott szektor kilátásai mozgatják a részvényárfolyamokat.

„A Bajnokok Ligája egy olyan brand, amelyhez mindenki igyekszik kapcsolódni – de a befektetőknek nem szabad elfelejteniük, hogy a piaci ciklusok, az innovációs hullámok vagy a makrogazdasági környezet sokkal nagyobb súllyal esnek latba” – hangsúlyozza Adam Austera, az Ozios elemzője.

Véleményvezér

Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo