Bajnokok Ligája: több mint 5 milliárd eurós biznisz a 2025/26-os szezonban

A Bajnokok Ligája nemcsak a világ legnagyobb klubfutball-sorozata, hanem egy valódi pénzügyi gépezet is. Az UEFA a 2025/26-os idényben várhatóan 5,2 milliárd eurós bevételt könyvelhet el, amelyből önmagában a BL hoz majd 3,9 milliárdot – vagyis a szervezet teljes költségvetésének háromnegyedét.

 

Ez a szám nem véletlen. Az elmúlt két szezonban a sorozat 3,2 (2023/24) illetve 3,8 milliárd eurót termelt. A növekedés mögött a folyamatosan emelkedő közvetítési és szponzori díjak állnak. Az UEFA jelentése szerint a bevételek 81%-a a média- és közvetítési jogokból érkezik, további 16% a kereskedelmi jogokból, míg a jegybevétel és kisebb tételek alig számottevő részt képviselnek.

A több mint 5 milliárdos büdzsé legnagyobb szelete a klubokhoz kerül: a BL résztvevői között 2,5 milliárd eurót osztanak szét. Az Európa Liga csapatai 583 milliót, a Konferencia Liga klubjai 295 milliót, a női sorozatok pedig összesen 70 milliót kapnak. Mindezek mellett az UEFA mintegy 1,4 milliárd eurós profitot realizál a BL-ből, amelyből végül 371 millió eurós működési nyereséget vár, amit szolidaritási kifizetések formájában oszt újra a futballban.

Befektetői szemmel nézve ugyanakkor fontos tudni, hogy az UEFA nem részvénytársaság, így közvetlenül nem lehet részesedni ebből a nyereségből. Ami azonban releváns, hogy kik azok a vállalatok, amelyek szponzorként kötődnek a Bajnokok Ligájához, hiszen ezek már tőzsdén jegyzett cégek, így közvetetten profitálhat belőlük a befektető.

A jelenlegi szponzori lista erős neveket tartalmaz: Heineken, Lay’s és PepsiCo, Sony és Playstation, FedEx, Just Eat Takeaway.com, Mastercard, Qatar Airways, Bet365 és Crypto.com. Az összegek nem mindig nyilvánosak, de iparági becslések szerint csak a 2024/25-ös szezonban 665 millió eurót szedett be az UEFA szponzori díjakból. Egyes szerződések kiszivárogtak: a Heineken szezononként 65 millió eurót, a Playstation 55 milliót, a Mastercard pedig 52 milliót fizet.

Az, hogy ezek a márkák a BL-hez kötődnek, nem véletlen: a futballóriás népszerűsége közvetlenül erősíti a szponzorok piaci pozícióját. Ugyanakkor az elemzők szerint nehéz mérhetően kimutatni, hogy a BL-szereplés önmagában mennyivel javítja egy cég pénzügyi teljesítményét. Sokkal inkább a globális gazdasági folyamatok, a piaci trendek és az adott szektor kilátásai mozgatják a részvényárfolyamokat.

„A Bajnokok Ligája egy olyan brand, amelyhez mindenki igyekszik kapcsolódni – de a befektetőknek nem szabad elfelejteniük, hogy a piaci ciklusok, az innovációs hullámok vagy a makrogazdasági környezet sokkal nagyobb súllyal esnek latba” – hangsúlyozza Adam Austera, az Ozios elemzője.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo