Az e-rollerek legfőbb előnyei és hátrányai

Vajon jót vagy rosszat tesznek az e-rollerek a városi közlekedéssel és az éghajlattal?

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Csökkentik a forgalom mértékét és a környezetszennyezést az e-rollerek, vagy éppen ellenkezőleg? A közvélemény és a média gyakran figyelmen kívül hagyja a lényeget, amikor érvelési oldalt választ – hiszen a válasz nagyrészt a felhasználón múlik.

A városok támogató fellépése mellett a roller kényelmesebb, élvezetesebb és hatékonyabb módot kínál a rövid utazások megtételére. Az e-rollerek emellett  növelhetik a tömegközlekedés értékét és kihasználtságát is.

Annak vizsgálatához, hogy ez megvalósul-e a gyakorlatban, érdemes jobban megértenünk a tényezőket, amelyek segítségével kiaknázhatjuk az e-robogók előnyeit.

  1. Az elektromos motorok több mint háromszor hatékonyabbak, mint a belsőégésű motorok.
Egy e-robogó használata az tízszer akkora súlyú autókhoz képest az energia töredékét veszi igénybe. Egy tanulmány becslése szerint a mozgatáshoz szükséges energia alapján a rollerek mérföldenként több mint 1000 százalékkal hatékonyabbak, mint a belsőégésű járművek. Még ha az e-robogók akkumulátorait fosszilis tüzelőanyagokra épülő hálózatról táplálják is, az áramtermelés mérföldenkénti kibocsátása elhanyagolható.
  1. Az e-rollerek töltése és eloszlása meghatározhatja a károsanyag-kibocsátás mértékét.
Ha egyenként pakolják fel őket egy dízel teherautóra, akkor a rollerekkel járó károsanyag-kibocsátás jelentős lehet. Szerencsére a szállítás, a feltöltés és az elosztás hatékonyságának javítása a cégek anyagi érdeke. Ezért látunk innovációkat, hiszen olcsóbb és kevésbé káros az akkumulátor cseréje, mint minden alkalommal felvenni és feltölteni egy e-rollert.
  1. Fontos az e-rollerek használatának módja, és az, hogy mit pótolnak vagy egészítenek ki a mobilitási piacon.
Portland, Denver és San Francisco városaiban a kutatók azt találták, hogy az e-robogós utazások nagyjából 36 százalékban váltották fel a gyalogos közlekedést, 10 százalékban a kerékpározást, 10 százalékban a tömegközlekedést, és legalábbis 36 százalékban az autós utazást, beleértve a magángépkocsikat és a telekocsi-megosztást is.

A közelmúltban Santa Monicában, ahol először jelentek meg a közösségi, megosztott e-rollerek, 49 százalékban váltotta fel az autós utazásokat. Noha az adatok korlátozottak, úgy tűnik, hogy a robogók számos közlekedési módot felváltanak, és mobilitást biztosítanak az új utazásokhoz.

Véleményvezér

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo