Az AEO és a GEO megjelenése és összehangolása a SEO-val

Van valami furcsa érzés abban, ahogy az ember ráébred arra, amit tíz éve még keresőnek hívtunk, ma már alig ismerünk rá. Nemrég még kulcsszavakat írtunk be, most pedig kérdezünk, beszélgetünk egy géppel, és választ várunk, nem linkeket. Aztán ott a válasz, néha túl pontos, néha szinte ijesztően emberi, és miközben mindez természetessé válik, észre sem vesszük, hogy a keresés maga is forradalmon ment át.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A SEO, amit évekig a digitális marketing alfájának és ómegájának tartottunk, hirtelen nem egyedül van, megjelent mellette két új szereplő, két új betűszó, amelyekről egyre többet beszélnek a szakmában, a válaszmotor-optimalizálás (AEO) és a generatív motor-optimalizálás (GEO). Mindenki próbálja kiejteni, megérteni, megfogni, de mintha a föld kicsit megmozdult volna alattunk.

A keresés már nem az, ami volt

Aki régóta dolgozik online, tudja, hogy a Google mindig változott, de ez itt most más. Nem csak az algoritmusok finomodtak, hanem a logika is. Régebben a keresés arról szólt, hogy megmondtam, mit akarok látni, most a rendszer találja ki helyettem. Kérdezek valamit, néha csak félgondolatot írok be, és a gép értelmez, összefűz, összesít, sőt, véleményt formál.

Ebben a pillanatban született meg az AEO gondolata, az, hogy már nem a kulcsszavakra kell optimalizálni, hanem a válaszokra, arra, amit az emberek tényleg tudni akarnak.

Egy ideje a Google saját keresője is úgy viselkedik, mint egy válaszmotor, nem csak listát ad, hanem kivonatot, egy rövid összegzést (SGE), amiből az ember gyakran már el sem kattint. Innen jött az igény, hogy a weboldalak ne csak keresőbarátok legyenek, hanem értelmezhetők is a gépek számára és ebből lett az Answer Engine Optimization (AEO).

Az AEO emberibb, mint gondolnánk

Amikor először hallottam róla, azt hittem, ez is csak egy újabb technikai hókuszpókusz, de aztán rájöttem, hogy az AEO valójában közelebb hozza egymáshoz a gépet és az embert. Mert mit csinál tulajdonképpen? Megtanítja a weboldalakat úgy beszélni, hogy azok érthetők legyenek a mesterséges intelligenciának, de közben természetesek maradjanak az olvasónak is.

A jó AEO nem adat, hanem történet, nem kulcsszó optimalizált tartalom, hanem válasz, egy őszinte, hasznos és világos válasz.

Ha valaki beírja, hogy hogyan lehet több látogatót szerezni a weboldalamra, a régi SEO szerint a cikkben szerepelnie kellett volna a weboldal látogatottság növelése kifejezésnek minél többször. Ma viszont az AEO azt mondja, írj úgy, mintha tényleg segíteni akarnál, mutass módszereket, magyarázd el a logikát, válaszolj emberien. A mesterséges intelligencia ezt felismeri, és épp ezért fogja felhasználni a tartalmadat a válaszaiban.

A GEO, amikor a kereső már nem keres, hanem alkot

Ha az AEO a kérdésekre válaszol, akkor a GEO, vagyis Generative Engine Optimization már egy szinttel továbbmegy, ott nem csak a válaszok vannak, hanem azok megfogalmazása is. A GEO világában a kereső nem egyszerűen megtalálja a választ, hanem maga írja meg. Ami pedig még érdekesebb, a válasza nem egyetlen weboldalból származik, hanem több forrásból összegyúrt, mesterségesen előállított szöveg. Ez eleinte félelmetesnek tűnt, hogy vajon mi lesz így a tartalomkészítőkkel, a marketingesekkel, a SEO szakemberekkel, de aztán kiderült, hogy a GEO-ban is ugyanaz működik, mint a SEO-ban, a hitelesség. A mesterséges intelligencia ugyanis nem a semmiből dolgozik, az adatokból, a forrásokból, a hivatkozásokból építkezik, és ha valaki következetesen, megbízhatóan kommunikál, a rendszer felismeri.

A GEO tehát nem a SEO végét jelenti, hanem a kiterjesztését, most nem csak a keresőmotorokra kell optimalizálni, hanem a generatív motorokra is, vagyis azokra az MI-kre, amik szöveges válaszokat adnak, ez a kettő kiegészíti egymást.

Egyensúly a három világ között

Ha valaki ma online dolgozik, legyen cégvezető, marketinges, tanácsadó vagy akár blogger, már három szinten kell gondolkodnia, SEO, AEO és GEO.

A SEO az alap, az a talaj, ami nélkül semmi sem működik. Ez gondoskodik arról, hogy a weboldal technikailag, strukturálisan rendben legyen, hogy a Google meg tudja találni, be tudja indexelni, és el tudja helyezni a saját térképén. Az AEO ehhez képest az emberi oldal, ami segít, hogy a gépek megértsék, miről szól valójában a tartalom. Ez a szándék, a logika, a kontextus, a válaszok és kérdések szintje. A GEO pedig a jövő, az a réteg, ami a generált világban ( ChatGPT-ben, Microsoft Copilotban, Google SGE-ben) láthatóvá tesz. Ott már nem a linkek között versenyzel, hanem a gép által megfogalmazott válaszokba szeretnél bekerülni.

Ha pedig belegondolunk, ez a három dolog egy irányba tart, mind ugyanazt akarja, hogy a tartalom ne csak ott legyen, hanem érthető legyen.

A linképítés új értelme

A SEO egyik legfontosabb eleme mindig is a linképítés volt. Az internet egyik legrégebbi bizalmi rendszere, amikor egy weboldal hivatkozik a másikra, az olyan, mint egy ajánlás. De most, hogy az MI rendszerek is figyelik ezeket, a linkek még inkább a hitelesség fokmérői lettek. Nem számít, hány van, hanem hogy milyen. Egy hiteles szakmai oldalról érkező hivatkozás aranyat ér, egy kétes, mesterségesen generált link viszont inkább árt, mint használ.

A GEO világában a linkek egyben adatpontok, az MI számára ezek bizonyítékok, hogy az adott forrás megbízható, szakértő, konzisztens. A jó linkek tehát nem csak a Google-t győzik meg, hanem a mesterséges intelligenciát is.

Ember és gép határán

Néha, amikor ezekről olvasok, kicsit elszomorodom, hogy minden ennyire algoritmussá vált, hogy már nem elég jól írni, hanem érthetően ezt megtenni a gépnek, de aztán eszembe jut, hogy talán ez az egész épp arról szól, hogy újra megtanuljunk világosan kommunikálni.

A jó AEO-s vagy GEO-s szöveg ugyanis mindig emberi, nem steril, nem szabályos, nem sablonos, inkább beszélgetős. Néha kicsit szétesik, de őszinte, pont olyan, amit az olvasó tényleg el tud hinni. Ez talán az egyik legfurcsább irónia, miközben a gépek egyre emberibbek lesznek, nekünk, embereknek újra emberibben kell írnunk ahhoz, hogy ők megértsenek minket.

Mit hoz a jövő?

Ha most visszanézünk a SEO húszéves történetére, olyan, mintha három korszakot látnánk egymás mellett. Az első, amikor trükkökkel próbáltunk a Google elejére jutni, a második, amikor megtanultuk, hogy értékes tartalom kell, és a harmadik, amiben most vagyunk, amikor már nem a keresőmotor, hanem a válaszmotor az, ami számít. De mindhárom korszak közös pontja ugyanaz, az információ. Az ember, aki mindig tudni akar, és amíg ez így van, addig a SEO, az AEO és a GEO is együtt fognak létezni, csak másképp.

Mert végső soron nem a gépeket optimalizáljuk, hanem a kapcsolatot az ember és információ között. Olyan dolog ez, amit egy algoritmus talán sosem fog igazán megérteni.

Véleményvezér

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.
Ingyen lehet utazni a Békemenetre

Ingyen lehet utazni a Békemenetre 

Vajon ki fizeti a Békemenetet?
Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban

Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban 

A „Nemo” hívójelű fiatal magyar önkéntes volt.
Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra

Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra 

Trump most Ukrajnára koncentrál majd.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo