„A rendkívül rossz évkezdet és a többi cégstatisztikai adat arra enged következtetni, hogy 2014-ben minden korábbinál több, akár 40-45 ezer cég szűnhet meg Magyarországon” – említi az Opten a februári közleményében. A konkrét esetek mögött álló valódi okok minden bizonnyal nem kerülnek napvilágra, az viszont valószínűsíthető, hogy több cég is küzd a leggyakoribb általános problémákkal. A rossz hozzáállás és az elhibázott üzleti terv mellett a magyar vállalatokat leggyakrabban a felkészületlen cégvezetők rossz döntései sújtják – olvasható a Széchenyi Tőkebefeketetési Alap blogján.
A felkészületlen cégvezetés
Rendkívül fontos, hogy jó időben jó döntések szülessenek. Ehhez viszont az is hozzátartozik, hogy a döntéshozók is felkészültek és kompetensek legyenek. Egy cégvezetőnek számos olyan képességgel és készséggel kell rendelkeznie, amely a pozíció betöltésére alkalmassá teszi. Csak néhány ezek közül:
Van tapasztalata és üzleti tudása: A jó cégvezető van annyira tájékozott, hogy el tudja kerülni a hosszú távon rossz döntéseket. Ismeri a piacát, az ügyfeleket, látja a jövőbeni trendeket. Rendszeresen részt vesz iparága konferenciáin, képzésein.
Nyomás alatt is képes döntés hozni: Egy cég irányítása stresszes munka, ezt egy vezetőnek azonban ezt kezelnie kell.
Képes priorizálni feladatait: A cégvezetés többek között a multi-taskingről (egyszerre több feladat végrehajtása) is szól, azaz annak eldöntéséről, hogy mikor, hol, milyen feladatra hogyan használjuk fel erőforrásainkat. Ha a vezető nem képes feladatait megfelelően rendszerezni, annak a vállalat láthatja kárát.
Képes delegálni: Nem kell egyszerre ügyvezetőnek, értékesítőnek, fejlesztőnek és HR-snek is lenni. Ahogy a cég növekszik, úgy van szükség egyre több szakemberre a menedzsmentbe, akik a napi működésben segítik a cégvezetőt.
Képes nehéz döntéseket meghozni: A cégvezetők sok olyan döntéshelyzettel találkozhatnak, amelyekből nem lehet „áldozatok” nélkül jól kijönni. Jelentsen ez akár elbocsátásokat, egy ügyfél elutasítását vagy bércsökkentést. Ráadásul ilyen helyzetekben több kritika vagy támadás érinti, ami frusztráltsághoz vezethet. Ennek helyes kezelése jó vezetői képességekre vall.
Felismeri és megragadja a lehetőségeket: A jó cégvezető észreveszi azokat a lehetőségeket, amelyek a legtöbb ember figyelmét elkerülik, és megpróbálja a saját, illetve a cége előnyére fordítani őket.
Ha belegondolunk, hogy mennyi kritikus és létfontosságú döntés születik nap mint nap egy cégben, láthatjuk, mennyire fontos, hogy a lehető legjobb döntéshozó álljon ezek mögött. Ezt egyrészt önképzéssel, másrészt alapos munkaerő-kereséssel és -kiválasztással lehet elérni.
A siker nem jön magától. Időt, pénzt és energiát nem sajnálva kell érte megdolgozni, még akkor is, ha a cég már elindult a lejtőn. Ilyenkor nem szabad elfelejteni, hogy egyetlen döntés is képes megfordítani a cég helyzetét akár pozitív, akár negatív irányba. Ez pedig nemcsak a cégvezetőn, de többek között a döntés meghozatalához szükséges információk elérhetőségén és a megfelelő gazdasági és jogi környezeten is múlik.
A bejegyzés teljes terjedelemben itt olvasható!