Az 500 hazai mikro-, kis- és középvállalkozás megkérdezésével végzett negyedéves K&H kkv bizalmi index eredménye szerint számottevően javult a cégek következő egy évre vonatozó árbevétel várakozásai. A vállalkozások jelenleg átlagosan 4,95%-os árbevétel növekedést feltételeznek, szemben a tavalyi évre jellemző 4% körüli árbevétel növekedéssel. „A vállalkozások több mint fele (54%) 0-6% közötti árbevétel növekedéssel számol, míg közel minden harmadik cég (30%) 7% feletti árbevétel növekedést valószínűsít. Mindezek mellett 22%-ról 16%-ra csökkent azon cégvezetők aránya, akik cégük árbevételének csökkenésével számolnak” – részletezte az eredményeket Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője.
Minden szegmensben javulást várnak
A különböző árbevétel kategóriájú cégek árbevétel várakozásai egyaránt nőttek. A középvállalkozások és a mikrovállakozások szinte azonos mértékben, előbbiek átlagosan 5,4%-os, utóbbiak 5,3%-os árbevétel növekedéssel számolnak. Míg a kisvállalkozások várakozásai valamelyest mérsékeltebbek, ők árbevételük 4,6%-os növekedését prognosztizálják.
Az eredményvárakozásokat tekintve a cégek túlnyomó többsége (82%) növekedést valószínűsít, aminek átlagos mértéke közel duplája az előző negyedévi értékhez képest. Így jelenleg a cégvezetők 3,3%-os profitnövekedést feltételeznek. Ez a nagymértékű ugrás komoly kitörést jelent az utóbbi másfél évre jellemző 1-2,5% között ingadozó nyereségvárakozásokhoz viszonyítva.
Láthatók a fogyasztás beindulásának jelei
A legoptimistábbak továbbra is a mikrovállalkozások, hiszen ők 3,9%-os nyereségnövekedéssel számolnak. A kisvállalkozások, akiknek várakozásai több mint háromszorosára emelkedtek az előző negyedévhez képest, jelenleg eredményük 3%-os növekedését feltételezik. A középvállalkozások ehhez képest visszafogott, 1,8%-os profitnövekedésre számítanak, ugyanakkor ez is több mint duplája az előző negyedévi értéknek.
„A kkv-knál tapasztalt árbevétel és eredményvárakozások jelentős javulásának hátterében feltehetően az áll, hogy már láthatók a fogyasztás beindulásának jelei, és a fogyasztói bizalom is tovább javult” – tette hozzá a kkv szakértő. E megállapítást támasztja alá, hogy ugrásszerűen javult a fogyasztói hangulat Magyarországon a kormányzat rezsicsökkentő lépéseinek köszönhetően. Bizakodóbbak az emberek mind a háztartások, mind az ország gazdasági kilátásainak megítélésével kapcsolatban.