App nélkül esélye sincs egy étteremnek?

Nem létezik az az üzlet, amelynek nincs saját mobil applikációja. Erős kijelentésnek tűnhet elsőre, de a mutatók egyre inkább ezt az állítást igazolják, legyen szó világviszonylatról, vagy akár hazai piaci trendekről. Egyszerűen elengedhetetlen, hogy egy cégvezető tisztában legyen a felhasználói elvárásokkal. Régebben a csapból is az folyt, hogy „ha nem rendelkezik saját weboldallal, nem is létezik”, immár ez az örök érvényű kijelentés kiterjedt a mobil alkalmazásokra is.

Kép: Pixabay

De miért érdemes befektetni okostelefonos vásárlókba?

Egyre több tranzakciót bonyolítunk le mobil alkalmazások segítségével. Elmúlt ugyanis az az időszak, amikor a cégvezetők egy „jó, ha van” és az „ártani nem árt” legyintéssel zárták le a témát. A mobil kereskedelem, más attitűdöt követel. Elég csak szemügyre venni pár kutatást, és összehasonlítani a hazai trendekkel. 2014-re elértük azt a szintet, ahol világ szerte az okostelefonok átvették az uralmat a PC-ktől, ahogy ez a Morgan Stanley kutatásából kiderült. Persze nem fogunk rögtön a szívünkhöz kapni, abból kiindulva, hogy (tisztelet a kivételnek) mindannyian a mobilunkkal kelünk és azzal is fekszünk. Ezzel nincsen semmi gond, ha belátjuk, hogy sokkal kényelmesebb és praktikusabb egy állandóan rendelkezésünkre álló kézben is elférő eszközön eltölteni a „felesleges” időnket, mint egy laptopon, vagy egy asztali gépen.

Az ISQ Online és a Google jóvoltából Magyarországon is készült felmérés arról, hogy milyen szerepet tölt be az okostelefon az életünkben, így a magyar okostelefon-tulajdonosok közel 80 százaléka szerint okostelefonjuk változtatta meg leginkább az életüket az elmúlt évtizedek technológiai találmányai közül. A felmérés szerint, ha elindulunk reggel munkahelyre, vagy iskolába a második leggyakrabban (72 %) ellenőrzött tárgy a pénztárcánk után bizony a mobiltelefonunk, messze megelőzve a lakáskulcsot, amely csupán 57 %.

Az appoké a jövő

Mindegy, hogy vásárolunk, szórakozunk, tájékozódunk, vagy informálódunk, appokon keresztül csináljuk mindezt. 89 százalékunk ugyanis inkább az alkalmazásokat preferálja ellentétben a mobilra optimalizált böngészőkkel.

A net vihet vevőket a boltokba
A digitális világ már nem a jövő, a kereskedőknek pedig fel kell készülniük azokra a vásárlókra, akik le se teszik a kezükből az okostelefont. Az online térhódítása azonban nem veszély, hanem lehetőség is lehet a fizikai boltok számára – erre épít a többcsatornás (multi channel) értékesítés és marketing.
A böngészők ugyanis sok fejfájást okoznak az okostelefon tulajdonosoknak: lassabbak, nehezebb rajtuk navigálni, átláthatatlanabbak és kényelmetlenebbek. Vagy csak szimplán nem olyan szépek, mint az alkalmazások. Egy magyar okostelefon tulajdonos egy hónapban átlagosan 3-5 app-ot tölt le telefonjára, de van, hogy 10-et is letöltünk. Egy több országot átfogó felmérés szerint az átlag okostelefon használónak 26 applikáció fut a telefonján, az extrémebbeknek pedig több, mint 400.

A mobilos kereskedelmi felület azonban külön stratégiát igényel. Magyarországon többen használnak Androidot, de az M-kereskedelem szintjén mégis az iOS vezet. Tekintve, hogy egy ember egy hónapban átlagosan 864 percet tölt el okostelefonjának társaságában, legyen szó unaloműzésről, vagy online vásárlásról, érdemes átgondolni, hogy cégünk mind a 3 platformon (iOS, Android, Windows phone) jelen legyen. A legnépszerűbb termékkategóriának a digitális tartalmak, a zene és a könyvek számítanak, a fogyasztási cikkek közül pedig a ruha,  a bútor és az élelmiszerek a leggyakrabban vásárolt áruk.

És ha már az élelmiszereket említettük, mi az az első dolog, ami eszünkbe jut, a gasztro világ és a mobil piaccal kapcsolatban?

Saját applikáció

A rendelések több mint 30 százaléka már a mobil alkalmazáson keresztül történik. Ez a szám a következő években pedig várhatóan 70-80 százalékra fog felemelkedni a Garson.hu éttermi alkalmazásokat gyártó cég szerint. Tekintve, hogy a vendégek több mint 80 százaléka okostelefon tulajdonos, érdemes belegondolni, hogy mi lenne akkor, ha minden étteremnek saját mobil alkalmazása lenne?

A saját mobil alkalmazás egy digitális névjegykártya, amelyet az ügyfél mindig magánál tart. Egy kattintással elérhető az étlap, a rendelés fizetéssel együtt alig 2 perc leforgása alatt lebonyolítható, nem is beszélve a beépített push üzenetekről, melyet 97 százalékban sikeresen elérik az alkalmazást használókat, ellentétben azzal, ha e-mailt küldenénk nekik a legfrissebb akciókról, kedvezményekről.

Egy mobil alkalmazás lehet szórakoztató, egyedi kinézettel, és saját igényeknek megfelelő opciókkal. Érdemes továbbá mind a három platformon jelen lenni, hiszen nem mindegy, hogy vendégeink egy kis részét érjük csak el, vagy lefedjük az okostelefon használók teljes bázisát.

Akárhogy is nézzük, a gasztronómia szereplőinek is tisztában kell lennie a felhasználói elvárásokkal, melyekre az okostelefonos ételrendelő alkalmazások adnak választ. Nem elég már egy jó weboldal, vagy egy aktív közösségi profil. Ahhoz, hogy a hazai étterem tulajdonosok is sikeresen becsatlakozzanak az M-kereskedelem körforgásába, érdemes tehát saját mobil alkalmazással rendelkezniük, be kell látni, hogy a „nem árt, ha van” attitűd ide már nem lesz elég.

Milyen appra lehet sok pénzt kérni?
Elképesztő tempóban bővül a globális alkalmazáspiac, nem véletlen, hogy a tőkebefektetők egyik legkedveltebb szektoráról van szó. Bár egyelőre még a mobiljátékok termelik a legnagyobb bevételt, a kevésbé kiszámítható modell miatt a piac várhatóan egyre nagyobb hangsúlyt fog helyezni a nem-játék alapú applikációkra, illetve az elsősorban a vállalatokat célzó fejlesztésekre.

Véleményvezér

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban 

Az ukrajnai háború versenyfutás az idővel.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A lengyel valuta árfolyama fenn, a magyar lenn.
Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?
A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo