Ami jól megy, abból kell márkát építeni!

A nagyvállalatok márkaépítése külön tudomány. Kutatók és szakemberek dolgoznak rajta akár évekig, hatalmas befektetéssel. Az, hogy ezt a kicsik nem tudják megtenni, nem jelenti azt, hogy ne tudnának márkát építeni. Csak éppen mások az eszközök.

Egy kisvállalatnál nem a logó és a márkanév a döntő, hanem a szolgáltatás vagy a termék – Kép: SXC

Sok szó esett például annak idején a "Sólyom" légitársaság nevéről és arculatáról, amelyet kritizáltak amiatt, hogy kiejthetetlen a külföldiek számára. De nem okozott ez gondot például Arnold Schwarzeneggernek sem, csak megtanulta a nevét a világ. A nagyvállalatoknál egy új márka bevezetését óriási előkészítő munka és ezzel arányos befektetés előzi meg: piackutatások, termékfejlesztés, tesztek, bevezető kampány és végül imázsreklámok sulykolják a márka nevét. Mire a termék a piacra a kerül, már lefektették a márka alapjait, melyről a piac dönti el, hogy sikeres lesz-e vagy sem.

A kicsi az más

„A kisvállalkozások nem úgy építenek márkát, hogy a logóját és a cégnevét teszik fel a hirdetéseik tetejére. Egy kisvállalkozás akkor fog márkát építeni, ha az ajánlatai, a csomagjai említésre méltók lesznek. Említésre méltó a szó legnemesebb értelmében: ha annyira jó az ajánlat, a csomag és természetesen a kínált termék vagy szolgáltatás, hogy a piac önként beszél, mesél, lelkendezik róla. Ez az igazi kisvállalati márkaépítés!” – mondta Wolf Gábor kisvállalati marketingszakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója. (A mikro- és kisvállalatoknak szóló gyakorlati tippjeinket a márkaépítéshez itt olvashatja!)

A szakember szerint a kisvállalati marketinget pontosan fordítva kell csinálni, mint a nagy cégekét: amit visszaigazolnak a vevők, ami jól megy, abból kell márkát építeni!  Elnevezhetjük, „márkáztatjuk” minden termékünket, de a márka alapját képezheti egy kiemelkedően jó ajánlat, egy kimagasló szolgáltatási színvonal vagy akár a cég által nyújtott és különlegesen megfogalmazott garancia is. Nem kell, hogy mindegyik tökéletes legyen, elég, ha az egyik az, a többinél pedig törekedni kell a folyamatos fejlődésre.

Az arculat olyan, mint a kígyó bőre

A vevőszerző marketing 10 pontja
Minden vállalkozás legfontosabb feladata a túlélés érdekében a vevőszerzés. Ennyiben minden egyes cég közös akkor is, ha a mi cégünknél a vevőt éppen ügyfélnek, betegnek, partnernek vagy bármi másnak hívjuk. Ahhoz, hogy esélyünk legyen mindig elegendő számú vevőt bevonzani, nem bízhatjuk magunkat a véletlenre. Wolf Gábor, a Marketing Commando alapítója összeszedte, hogy mik a legfontosabb marketinges alapvetések ennek érdekében.
A márka építésénél nagyon fontos a cég arculata, azaz külső megjelenése is – de csak miután a termékünket márkáztuk. Ebbe beletartozik minden, amivel a vevő találkozhat: névjegyek, levélpapírok, levelek, borítékok, céges autó, hirdetések, a munkatársak ruhája, honlap, e-mailek formátuma.(Érdemes azzal is tisztában lenni, hogy mi a különbség az imázs és az arculat között.)

A legfontosabb szabály, hogy a cég imázsa összhangban kell legyen a vevők igényeivel és ízlésével, azaz nekik tetsszen, ne pedig a családtagjainknak. Itt sem kell tökéletesre törekedni, mert a cég arculata olyan, mint a kígyó bőre: ahogyan változik a cég, vele együtt változik a cég arculata is. Példa erre a Marketing Commando logója, mely már többször változott, és még bizonyosan változni is fog.

Véleményvezér

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo