Rosszul kezelt névjegy kérdés
Attól, hogy valakivel kellemesen beszélgetünk, még nem jelenti azt, hogy feltétlenül névjegyet kell cserélnünk. Nem vet ránk jó fényt, ha egy nem hivatalos névjegygyűjtő verseny résztvevőjeként úgy véljük, akkor vagyunk sikeresek, ha minél több névjeggyel gazdagodva távozunk. Annak a szemében, akitől csak besöprik a névjegyét és más tovább is álltak, egy névjegyvadász felületesnek és üzletileg kevéssé sikeresnek tűnhet.
Roppant kellemetlen az is, ha valaki az elérhetőségünk után érdeklődik és nincs nálunk névjegy vagy elkezdünk a névjegyünkre firkálgatni, javítva a megváltozott telefonszámot, e-mail címet, pozíciót. Ez felkészületlenségre vall, az üzletben pedig ez sem jó üzenet.
A névjegyváltás során érdemes ugyanakkor olyasvalaki névjegyét is elkérnünk, akivel nem nekünk, hanem egy üzleti partnerünknek lehet kölcsönösen sikeres kapcsolata. Amellett, hogy a közvetítő szerepe ilyen esetekben mindig hálás, akiknek közvetítettünk, később ők válhatnak a mi jó hírünk hírnökeivé. (Kapocsnak lenni két ember között az egyik leghatékonyabb kapcsolatépítő trükk! De van további 6 jó tippünk.)
Ügyetlenebb társalgók gyakran nyitják azzal a beszélgetést, hogy mivel is foglalkozik a vállalkozásunk. Nekünk pedig erre a kérdésre mindig kell rendelkeznünk egy érdekes és pontosan orientáló válasszal.
Az is gyakran előfordul, hogy beszélgető partnerünk – akár annak érdekében, hogy a témában való jártasságát mutassa - a konkurenciánkat, versenytársunkat hozza szóba. Tegye ezt bármilyen összefüggésben – akár pozitív, akár negatív előjellel – erre az eshetőségre is szerencsés, ha rendelkezünk néhány jó mondattal.
Így lehetőségünk nyílik arra, hogy megmutathassuk a piacismeretünket, illetve egy kis tolakodásmentes önreklámra is. A helyzet adta természetességgel beszélhetünk a vállalkozásunkról, mitől különleges, mitől más, mint a beszélgetőpartnerünk által említett versenytárs. Ez a szituáció egyébként jó példája annak, amikor egy illemszabály („másokról nem mondunk rosszat”), a marketing egyik sarokköveként jelenik meg: A konkurenciáról nem mondunk rosszat!
Természetesen az is egy kedves gesztus, ha a konkurenciánk megemlítésekor beszélgetőtársunk témában való jártasságát is elismerjük (hiszen valamennyire ismeri a piacunkat), nem pedig replikázunk, azt éreztetve partnerünkkel, hogy mi vagyunk a szakértők és az ő ismeretei felületesek.
Végül egy fontos, sajnos egyre gyakoribb hiba:
A konferencián, az elhangzott előadáshoz való hozzászólást önreklámra használja a hozzászóló.
Feszélyezheti, sőt visszatetszést is kelthet a résztvevőkben, ha hozzászólás címén valaki a cégét vagy a szolgáltatását szeretné a középpontba helyezni. Gyakoriak ilyenkor a gúnyos összenézések, mosolyok, a szájhúzogatás. (Ami természetesen szintén nem elegáns!) Ahogyan az sem elegáns, ha egy hozzászóló okosabb akar lenni az előadónál. Lehet, hogy az, az is lehet, hogy felkészültebb, de mindig érdemes végiggondolni – mi is nyerhető valójában egy ilyen megnyilvánulással és egy ilyen hozzászólás segíti-e a cégünk előnyös megítélését.
dr. Erdős Zsuzsanna etikett tanácsadó és coach erdosetikett.hu