Aknamező vagy aranybánya is lehet egy konferencia

Egy-egy konferenciára nem csak az ismereteink bővítéséért látogatunk el, hanem kimondva, kimondatlanul azért, hogy jókat beszélgetve, üzleti szempontból is gyümölcsöző, új ismeretségeket köthessünk. Ugyanakkor - a regisztrációtól, a kávészüneteken át, az előadások alatti viselkedésig, az étkezéses alkalmakig – üzleti etikett tekintetében igazi aknamezőn járunk: Szinte megszámlálhatatlan illemszabályt kell és érdemes is betartanunk. Lássunk ezért most három balfogást, amelyeket érdemes elkerülnünk.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/stockimages

Rosszul kezelt névjegy kérdés

Attól, hogy valakivel kellemesen beszélgetünk, még nem jelenti azt, hogy feltétlenül névjegyet kell cserélnünk. Nem vet ránk jó fényt, ha egy nem hivatalos névjegygyűjtő verseny résztvevőjeként úgy véljük, akkor vagyunk sikeresek, ha minél több névjeggyel gazdagodva távozunk. Annak a szemében, akitől csak besöprik a névjegyét és más tovább is álltak, egy névjegyvadász felületesnek és üzletileg kevéssé sikeresnek tűnhet.

Roppant kellemetlen az is, ha valaki az elérhetőségünk után érdeklődik és nincs nálunk névjegy vagy elkezdünk a névjegyünkre firkálgatni, javítva a megváltozott telefonszámot, e-mail címet, pozíciót. Ez felkészületlenségre vall, az üzletben pedig ez sem jó üzenet.

A névjegyváltás során érdemes ugyanakkor olyasvalaki névjegyét is elkérnünk, akivel nem nekünk, hanem egy üzleti partnerünknek lehet kölcsönösen sikeres kapcsolata. Amellett, hogy a közvetítő szerepe ilyen esetekben mindig hálás, akiknek közvetítettünk, később ők válhatnak a mi jó hírünk hírnökeivé. (Kapocsnak lenni két ember között az egyik leghatékonyabb kapcsolatépítő trükk! De van további 6 jó tippünk.)

Névjegyhasználat – okosan
Fontos, hogy a névjegy önmagában professzionalizmust sugalljon, hiszen miután távozott, ez marad meg az ügyfele, üzleti partnere kezében, ez fogja emlékeztetni Önre. Szakértőnk segít, hogy nézzen ki és hogyan adjuk át a kis kártyát.
Nincs a vállalkozásunkról és a konkurenciánkról néhány jó mondat a tarsolyunkban

Ügyetlenebb társalgók gyakran nyitják azzal a beszélgetést, hogy mivel is foglalkozik a vállalkozásunk. Nekünk pedig erre a kérdésre mindig kell rendelkeznünk egy érdekes és pontosan orientáló válasszal.

Az is gyakran előfordul, hogy beszélgető partnerünk – akár annak érdekében, hogy a témában való jártasságát mutassa - a konkurenciánkat, versenytársunkat hozza szóba. Tegye ezt bármilyen összefüggésben – akár pozitív, akár negatív előjellel – erre az eshetőségre is szerencsés, ha rendelkezünk néhány jó mondattal.

Így lehetőségünk nyílik arra, hogy megmutathassuk a piacismeretünket, illetve egy kis tolakodásmentes önreklámra is. A helyzet adta természetességgel beszélhetünk a vállalkozásunkról, mitől különleges, mitől más, mint a beszélgetőpartnerünk által említett versenytárs. Ez a szituáció egyébként jó példája annak, amikor egy illemszabály („másokról nem mondunk rosszat”), a marketing egyik sarokköveként jelenik meg: A konkurenciáról nem mondunk rosszat!

Természetesen az is egy kedves gesztus, ha a konkurenciánk megemlítésekor beszélgetőtársunk témában való jártasságát is elismerjük (hiszen valamennyire ismeri a piacunkat), nem pedig replikázunk, azt éreztetve partnerünkkel, hogy mi vagyunk a szakértők és az ő ismeretei felületesek.

Végül egy fontos, sajnos egyre gyakoribb hiba:

A konferencián, az elhangzott előadáshoz való hozzászólást önreklámra használja a hozzászóló.

Feszélyezheti, sőt visszatetszést is kelthet a résztvevőkben, ha hozzászólás címén valaki a cégét vagy a szolgáltatását szeretné a középpontba helyezni. Gyakoriak ilyenkor a gúnyos összenézések, mosolyok, a szájhúzogatás. (Ami természetesen szintén nem elegáns!) Ahogyan az sem elegáns, ha egy hozzászóló okosabb akar lenni az előadónál. Lehet, hogy az, az is lehet, hogy felkészültebb, de mindig érdemes végiggondolni – mi is nyerhető valójában egy ilyen megnyilvánulással és egy ilyen hozzászólás segíti-e a cégünk előnyös megítélését.

dr. Erdős Zsuzsanna etikett tanácsadó és coach erdosetikett.hu

 

Véleményvezér

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat 

A magyar állam inflációt generál.
Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk

Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk 

Nagyon döcög a magyar agrárágazat.
Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort 

Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort  

A miniszterelnök eltűnt.
25-30 százalékkal drágul az alma

25-30 százalékkal drágul az alma 

Nem sok jót várhatunk az idén mezőgazdaságunktól.
Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés

Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés  

A Nyugdíjas Parlament úgy látja, a tervezett lépés nagymértékben elbizonytalanítja a megtakarítókat.
Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik

Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik  

A Tisza Párt elnöke az oktatás és a szociális szféra fel fordul. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo