A siker négy kulcsa

Vannak vállalatok, amelyeknek sikerét nem ingatják meg a gazdasági és technológiai változások, sem semmi más. Íme a négy jellegzetesség, ami lehetővé teszi ezt. 

 


Kép:flickr

Ötödik éve végez az Apple az élen a Világ leginkább csodált vállalatainak felmérésében, amelyet a Fortune magazin és a Hay Group tanácsadó cég készít. A kutatásból kiderült: ezt a céget még ikonikus vezetőjének halála sem tudta megingatni a hatékony és sikeres vállalatok toplistájának első helyén. A világ leginkább csodált vállalatai a gazdasági változások, a technológiai fejlődés és a felerősödött globalizáció ellenére évek óta ugyanolyan üzleti gyakorlattal érik el sikereiket - olvasható a Hay Group tanulmányában. Tizenöt évnyi kutatás tapasztalatai mutatják meg azt a négy állandó jellegzetességet, amely a legjobb cégek számára lehetővé tette, hogy tartósan megelőzzék versenytársaikat. A hosszabb ideje így működő vállalatok képesek folyamatosan magukhoz vonzani és megtartani a legjobb tehetségeket. Jobban is teljesítenek iparági versenytársaiknál, és gyakran az egész piacnál is.

A legjobb 10 cég 2012-ben sorrendben: Apple, Google, Amazon, Coca-Cola, IBM, FedEx, Berkshire Hathaway, Starbucks, Procter and Gamble, Southern Airlines - Egy év után új nevek a legjobb tíz között (Egy igazi magyar sikersztoriról itt olvashat részleteket.)

A legfrissebb felmérés szerint az Apple mögött egyedül a Google volt képes tartósan megőrizni pozícióját a tizenkettek listáján, ők továbbra is a második helyen állnak. A harmadik helyre viszont nagyot lépve előre az internetes kereskedelemmel foglalkozó Amazon.com került, amely sikerét nagy részben köszönheti Kindle nevű e-könyvolvasója hatalmas népszerűségének. A listán még két nagy ugrás fedezhető fel, az idén fennállásának 100. évét ünneplő IBM és a Starbucks kávéház-lánc lépett hét, illetve nyolc helyet előre.
„Az elmúlt 15 évben sokszor változott a világ leginkább csodált vállalatainak listája, de azok tulajdonságok, amelyek a kiemelkedő teljesítményt lehetővé teszik számukra, ugyanazok maradtak" - említette Mel Stark, a Hay Group alelnöke. „Napjaink bizonytalan üzleti környezetében talán minden eddiginél fontosabb, hogy a cégek különös figyelmet fordítsanak arra, hogy képesek legyenek helyzetbe hozni és fejleszteni a tehetséget. És ez nélkülözhetetlen a sikerhez."

A sikeres vállalatok...
... nagyon tudatosan építik fel a vállalat szervezetét annak a stratégiának megfelelően, amelyben hisznek
• ... a vállalaton belüli sikeresen menedzselik az innovációt és a jó ötleteket
• ... nagy hangsúlyt fektetnek a megfelelő emberek megtalálására és fejlesztésére
• ... a vezetőfejlesztés és a tehetségmenedzsment kiemelt szerepet játszik a működésükben

A stratégia eredményes végrehajtása. A leginkább csodált vállalatok kiemelkedően sikeresek stratégiájuk valóra váltásában. Miközben a legtöbb cég nagy figyelmet fordít a stratégia tervezésére, nagy részük kudarcot vall a végrehajtásban. Az eredményes cégek világos célokat jelölnek meg, dolgozóikat és szervezetüket hosszútávú üzleti céljukhoz igazítják, a megtervezett stratégiát tudatosan ültetik a gyakorlatba. A legcsodáltabb vállalatok vezetői azt is megértik, hogy a szervezeti kultúra mekkora hatást gyakorol mind az alkalmazottakra, mind a végső üzleti eredményekre, ezért erős, pozitív kultúrát hoznak létre.

A hosszútávú teljesítmény fenntartására alkalmas struktúrák és folyamatok kialakítása. A leginkább csodált vállalatok társaikkal szemben tartós szerkezetet építettek ki, ezzel hosszútávú üzleti sikereket lehetővé téve. Az innovációt a szervezeti kultúra szerves részévé teszik, és e cégek háromnegyede képes felismerni és a struktúrán belül terjeszteni az új és jó ötleteket. Mindemellett egyeztetni tudják a globális igényeket a helyi leányvállalatok számára biztosított rugalmassággal, azaz a világ különböző részein található egységek számára biztosítják, hogy alkalmazkodjanak a helyi piacok igényeihez. A leginkább csodált vállalatok 84 százaléka igazodik a lokális elvárásokhoz, szemben az ide nem tartozók csupán 73 százalékos arányával.

Emberekre építő sikerek. Az eredményes cégek felismerték „nem megfogható  vagyontárgyaik" értékét, ezért megfelelő feltételeket biztosítanak alkalmazottaik gyarapodásához. Olyan a felsővezetés által jóváhagyott humán erőforrás stratégiákat működtetnek, amelyek megteremtik a személyes előrehaladás és fejlődés lehetőségeit. Mindennek fontos részei a tudatosan tervezett kinevezések a karrierlépcsőn való haladáshoz, és a személyes coaching-ok. A leginkább csodált vállalatok nem csak elkötelezik munkavállalóikat, hanem lehetőségeket is teremtenek számukra, és elhárítják előlük a termelékenység akadályait. Az ilyen erőfeszítéseknek köszönhetően e cégek bevétel növekedése négy és félszerese a többi vállalaténak, és 54 százalékkal sikerült csökkenteniük a fluktuációt. (A hazai helyzetről itt olvashat.)
„A kiemelkedő tehetségek megszerzése és megtartása kritikus kérdés, főleg abban a helyzetben, amikor kifejezetten hiányoznak a különleges tudású tehetségek, a fluktuáció költségei pedig nagyon magasak" - teszi hozzá Mark Royal, a Hay Group szenior tanácsadója. „Az elmúlt 15 évben a világ leginkább csodált vállalatai folyamatosan invesztáltak munkavállalóikba, elkötelezve őket és lehetővé téve számukra, hogy előrevigyék a céget. Ezt a módszert nem csak most érezzük igaznak, hanem a következő másfél évtizedre is érvényesnek gondoljuk."

A vezetőfejlesztés és a tehetségmenedzsment kiemelt szerepe. A leginkább csodált vállalatok komoly energiát fordítanak arra, hogy a megfelelő tehetségek a megfelelő helyen dolgozzanak. A toplistáról hiányzó versenytársaikkal ellentétben ezek a cégek szigorú értékelési eljárásokat építenek be az új alkalmazottak kiválasztásának folyamatába, fontosnak tartják a fejlődési lehetőségeket, és szorosan összekapcsolják a javadalmazást a teljesítménnyel. Ennek köszönhetően ezeknél a cégeknél a juttatási programok jobban megtérülnek, a „teljes javadalmazás" megközelítést alkalmazzák, amely egyaránt ki tudja használni a pénzbeni és a nem anyagi juttatások előnyeit is.

Véleményvezér

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo