A vállalkozás mérete és a tapasztalat számít a robotizálásban

A kis- és középvállalkozások csaknem egynegyede tervezi a robotizálás bevezetését az elkövetkező 3 évben – derült ki a Universal Robots megbízásából készített, „A kkv-k robotizálási barométere” nevű felméréséből.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A robotizálást tervező cégek mindössze 22,5 százaléka tervezi a cobotok bevezetését, ugyanakkor ez a mutató összefüggésben áll a vállalkozás méretével – A kisvállalkozások képviselőinek 22,8 százaléka vezetné be a cobotok használatát, míg a közepes méretű vállalkozásoknál ez az arány 21,1 százalék.

Mit várhatnak a kkv-k a robotizálástól?

A robotizálás bevezetése szempontjából a költségek csökkentése, a versenyképesség erősítése és a termelés növelése a legfontosabb tényező a kkv-k számára. A termelés növelése és a munkavállalók fluktuációjával járó nehézségek kiküszöbölése a kisvállalkozások jellemző mozgatórugói. A kkv-k többek között azt várják a robotizálástól, hogy lehetővé tegye számukra a termelési költségek csökkentését, javítva ezáltal annak hatékonyságát (72 százalék), továbbá növelje a versenyképességet (71,4 százalék), és a gyártott termékek mennyiségét (68,7 százalék), ami nagyobb jelentőséggel bír a kisvállalkozások számára. Ezeken felül a vállalatok számára fontos az emberi hibák kiküszöbölése (61,3 százalék), az alkalmazottak megtartása (63,9 százalék), valamint a termékek minőségének (56,6 százalék) és a termelés rugalmasságának (54,6 százalék) javítása.

A válaszadók elsősorban a következő folyamatok robotizálását tervezik: összeszerelés (27,6 százalék) csomagolás és raklapra helyezés (20,3 százalék), gépkiszolgálás (14,7 százalék), festés (13,4 százalék) pick and place (12,7 százalék).

A vállalatok 1,5 százalék -a a robotokba történő befektetés megtérülését 1 éven belül, 22,5 százaléka 1-2 éven belül, 33,9 százaléka 2–3 éven belül, 13,9 százaléka 3-4 éven belül, míg 9,9 százalék 5 vagy több éven belül várja. Természetesen a vállalkozók azt szeretnék, ha ez az időszak a lehető legrövidebb lenne, a válaszadók közel 31 százalék -a szerint 1-2 év, 23,9 százaléka pedig 2-3 év lenne a befektetés optimális megtérülése.

Vállalati méret szerint a termelés robotizálása a következő 3 évben a kisvállalkozások esetén 25,2 százalékra, a középvállalkozásoknál pedig 47,5 százalékra tehető. Következésképpen minél nagyobb a vállalkozás, annál nagyobb a robotizálás valószínűsége. Robotokkal kapcsolatos tapasztalat kiemelkedően fontos szerepet játszik a jövőbeli beruházások tervezésében, mivel a robotizálást jelenleg tervező vállalkozások csaknem egynegyede már rendelkezik robotokkal. A legmagasabb robotizálási szintet a műanyag- és vegyipari gyártók, valamint a fémmegmunkálás és a gépgyártás területén azonosították.

Több az akadály, mint a tapasztalat

Azon vállaltok, amelyek nem tervezik a robotizálás bevezetését, a következő indokokkal érveltek: termelési profiljuk nem igényli robotok telepítését (64,5 százalék), a termelés mérete nem igényel robotizálást (47,5 százalék), alkalmazásukat nem lehet robotizálni (44,5 százalék), a vállalat nem látja a robotizálás előnyeit (37,2 százalék) vagy termelésük léptéke nem indokolja azt (34,3 százalék). A robotgyártók és márkáik ismerete szintén befolyásolja a jelenlegi keresletet. Általában véve a márkák ismertsége rendkívül alacsony, a kkv-k csaknem 75 százalék -a nem ismeri a robotmárkákat. Ezek a márkák elsősorban a középvállalkozások körében ismertek.

„Folyamatosan azon dolgozunk, hogy tágítsuk az együttműködő automatizálással megoldható feladatok  körét. A gyártók sosem tudták még ilyen egyszerűen kihasználni az általunk gyártott cobotok előnyeit, amelyek képesek megbirkózni az egyre nehezedő munkaterheléssel, jobb megoldást eredményezve ezáltal. Áprilisban nyilvánosságra hoztunk legújabb webinar koncepciónkat. A részvétel ingyenes minden olyan cégtulajdonos számára, akik többet szeretnének tudni az automatizálásról. Célunk, hogy támogassuk a vállalatok tulajdonosait, ha segítségre van szükségük a termelés automatizálásával kapcsolatos döntési folyamatokban. A Universal Robots automatizálási szakértői és értékesítési tanácsadói rendelkezésre állnak, hogy útmutatást és tanácsot adjanak az együttműködésen alapuló robotikát bevezető projektekkel és új üzleti lehetőségekkel kapcsolatos kérdésekben - magyarázta Slavoj Musilek, a Universal Robots vezérigazgatója (Közép-Kelet Európa, Oroszország, Független Államok Közössége).

Az együttműködő robotokról alkotott véleményekkel kapcsolatos kérdésre a válaszadók csaknem 45 százaléka azt nyilatkozta, hogy a cobotok képesek elvégezni olyan feladatokat, amelyekre a robotok előtte alkalmatlanok voltak, 42 százalékuk megjegyezte, hogy a cobotok biztonságosan működnek együtt az emberekkel, 24,1 százalékuk szerint pedig jelentősen olcsóbbak.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo