A világítástechnikai vállalatok, hipermarketek és piackutató cégek évek óta végeznek kísérleteket, amelyek a világítás és a fogyasztói magatartás összefüggéseire, illetve a LED megoldások telepítésével járó befektetések megtérülésének számszerűsíthetőségére tesznek kísérletet. A kísérletek során a bevásárlókosarakat gyakran jeladóval látják el, így nyomon követhető, hogy a vásárlók hol és mennyi időt töltenek, és milyen útvonalat járnak be a kutatásban részt vevő szupermarketben. Ha az áruház egyik oldala korszerű LED rendszerrel van megvilágítva, míg a másik hagyományos fényforrásokkal, amelyet a kutatás minden napján felcserélnek, nagy valószínűséggel az eredmény azt fogja mutatni, hogy az új világítási rendszer használatával kimutathatóan nőtt az értékesített áruk aránya. Ezzel együtt a világítástechnikai iparban jelenleg is vita zajlik arról, hogy a megfelelő világítás képes-e növelni az értékesítést.
A teljes bizonyossághoz még várni kell a következő kutatások eredményeire, de bizonyíték ide, bizonyíték oda, az energiatakarékosság mellett a korszerű világításnak vannak elvitathatatlan előnyei. Tóth Balázs, a Feilo Sylvania régióért felelős vezetője szerint mindenképp van néhány olyan jó tanács, amit méretektől függetlenül minden üzlettulajdonosnak érdemes végiggondolni egy kereskedelmi célú funkciót betöltő világítási megtervezésekor. „Újra és újra azt tapasztaljuk, hogy a LED rendszerek marketingcélú felhasználását és az eladási pontok megfelelő megvilágításának fontosságát nagyon alulértékelik a kereskedők, és inkább a vonzó csomagolásra vagy az üzlet enteriőrjére fókuszálnak” – mondta el a szakértő.
Kirakatvilágítás
Egy üzlet számára a kirakat megvilágítása az első és legfontosabb. Érdemes nagy gondot fordítani rá, hiszen ha nincs jól észlelhető világítás, a vásárló azt hiheti, hogy zárva vagyunk. A kirakatvilágítás meghatározza a cég arculatát, egy jól beállított kiemelő világítás pedig könnyen lehet, hogy első ránézésére eladja a terméket. A kirakatban érdemes spotlámpákat használni, hogy hangsúlyozzuk a kontrasztokat.
Az üzlethelyiség megvilágítása
Mára már minden vezető ruházati vagy élelmiszeripari üzletlánc felismerte, hogy az üzlethelyiségek belső kialakításában nagyon nagy a szerepe a megfelelő világítástechnológiának is, és hogy a saját, karakteres és egyedi megoldás megkülönböztetheti a márkát a versenytársaktól. A tervezés kiindulási pontjaként jó tudni, hogy a színhőmérséklet szinte önmagában képes megteremteni az elképzeléseinknek megfelelő atmoszférát. Alapelvnek tekinthető, hogy sötét berendezéshez nem használunk meleg, fehér színű fényforrást, de a világos belső tér esetén például kifejezetten ennek alkalmazása ajánlott. A hűvös színhőmérsékletekkel – mint a hideg fehér fény – a tágasság érzetét kelthetjük, amíg a meleg fényekkel otthonos és családias atmoszférát teremthetünk. Alapelv ugyanakkor, hogy az egyenletes fényeloszlás kellemes közérzetet biztosít, a vertikális megvilágítás pedig segíti a vásárlót a tájékozódásban. Ezek megfelelő kombinálásával valószínűbb, hogy vásárlóink végigjárják a bolt teljes területét, és több időt töltenek az üzlethelyiségben. Természetesen a belsőépítészeti kialakítástól és koncepciótól függ, hogy hol és milyen fényforrásokat használunk, de mivel a jó eredményhez sok tényezőt kell figyelembe venni, komplexebb munka esetén ajánlott szakértőhöz fordulni.
Az olyan értékesítési pontokon, ahol például egy nagy üvegfelületnek köszönhetően sok a természetes fény, érdemes fényfüggő világításvezérlést alkalmazni. A természetes világításnak megfelelően a szenzorok leszabályozzák és összehangolják a mesterséges és természetes fény aranyát. Egy adott világítási szint beállítható a teljes napra, így automatikusan alkalmazkodik a rendszer az aktuális fényviszonyokhoz. Remek megoldás lehet az egyébként is nagy fényárban úszó könyváruházak szigeteinek megvilágítására.
Az áruk megvilágítása
Az okosan megtervezett fények használatával lehetőség van a tárgyak optimális megjelenítésére. A fehér színt kibocsátó fényforrások alatt például vonzóbbak a tárgyak a szem számára, mert a vörös, a kék és rózsaszín telítettségét növelik, miközben a fehér szín tisztábbnak látszik. A megfelelő színhőmérséklet és a tökéletesen valósághű színvisszaadás rendkívüli jelentőséggel bírhat olyan területeken, mint a például egy esküvői ruhaszalon világítása. Ha nem akarjuk, hogy egy sárgás színű esküvői ruha rémálma kísértse vevőkörünk hölgy tagjait házas életük hátralevő részében, válasszuk azt a fényforrást, amelyiknek színhőmérséklete tökéletesen alkalmas a fehér szín visszaadására. Ebből a szempontból másik kiemelten fontos terület lehet egy ékszerüzlet megvilágítása. A kövek, fémek csillogásának visszaadásához elengedhetetlen a megfelelő színhőmérséklet kiválasztása.
A vállalkozás profiljától és az áru természetétől függően ajánlott az olyan speciális fényforrások használata, amelyek alkalmasak a valós színek kiemelésére. Az jelentősebb gyártó vállalatok minden területre kínálnak megoldást, például külön kaphatunk fényforrásokat a különböző élelmiszerek, felvágottak, tejtermékek, halak, zöldségek, pékáruk megvilágítására. Ezek feladata, hogy felerősítsék az eredeti színt anélkül, hogy módosítanák azt. A speciális fényspektrumot a fénycsövek oldalfalát megfestő fényporos technológiával érik el.
A fényforrások elhelyezése
A beépített polcvilágítás minden körülmények között ajánlott. Helyezze a fényforrásokat minél alacsonyabbra. A polcok alsó harmadára célzott kiemelőfények a vásárlókat további maradásra ösztönzik, ami növelheti a vásárlás esélyeit. A polcok nagy területen történő háttérvilágításnak esetenként nagyobb lehet a vonzereje, mint az egyes termékeket megvilágító spotlámpáknak.
Nem károsodik a megvilágított áru
A LED fényforrások kevésbé köztudott tulajdonságai, hogy a kibocsátott fénynek nincs UV és infravörös sugárzása, és a megvilágított tárgyak hőterhelésnek sincsenek kitéve, így nem károsodik a megvilágított anyag. Nem kell tehát attól tartanunk, hogy megolvadnak az édességpultban elhelyezett csokoládék, de ez a tulajdonság kiemelt jelentőséget kaphat a kozmetikai eszközöket értékesítő drogériákban, vagy a fodrászüzletekben.
„Összességében azt mondhatjuk, hogy a világítás kreatív alkalmazása egyre nagyobb szerepet kap a vállalatok marketingtevékenységben, amit az is alátámaszt, hogy érzékelhetően nő az igény a hosszú élettartamú, magas minőségi termékekre” – tette hozzá Tóth Balázs.