Úgy tűnik, a magyarok is kezdenek megbékélni az e-kereskedelemmel, a vevőknek kialakultak a vásárlási szokásai, kiépültek a megfelelő csatornák, így a bizalom már szinte magától értetődővé vált a netes vásárlók számára. (Na persze ehhez azért meg kell felelni az alapvető elvárásoknak. Itt összeszedtük a hitelesség 6 alapvető építőkövét.) A kereskedők azonban továbbra sem dőlhetnek hátra. Azok a cégek, amelyek lemaradnak az új eszközök használatában, egyik pillanatról a másikra ügyfelek nélkül találhatják magukat. „A hazai kkv-k többsége még azokat a lehetőségeket sem használja ki, amelyek már most is rendelkezésükre állnak, ingyen – emelte ki korábban a Piac & Profitnak Kis Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SzeK.org) elnöke. (A webkereskedelem új trendjeiről is kihívásairól itt olvashat részletesen.)
A Lealkudtuk.hu legújabb felmérésében a több mint háromezer válaszadó alig 6 százaléka tette az első helyre a bizalmat, míg a kényelmet 40 százalékuk. Az ár továbbra is fontos, ugyanakkor a harmadik helyre az időtényező került a fontossági ranglistán. A férfiak számára a kínálat és az ár sokkal inkább számít, míg a nők inkább az időtényezőt veszik figyelembe vásárláskor. Az idősebbek is egyre nagyobb arányban vásárolnak a neten, de míg a fiatalabbak szívesen körülnéznek a virtuális piactereken is, addig az 55 év felettiek arra a kérdésre, hogy legutóbbi internetes rendelésük során magánszemélytől vagy e-kereskedőtől vásároltak-e, 87 százalékban azt válaszolták, hogy e-kereskedőtől. A felhasználók netes vásárlásaikat egyre gyakrabban bonyolítják útközben: a válaszadók 35,2 százalékával fordult elő az elmúlt fél év során, hogy okostelefonján választott ki és rendelt meg valamilyen terméket, illetve szolgáltatást.
„Azt gondolnánk, hogy a bizalom generációs kérdés, és inkább az idősebb korosztály a bizalmatlanabb. Ugyanakkor jól látszik, hogy a felhasználók hozzáállása inkább az iskolázottsághoz köthető. A diplomások alig 4 százaléka érzi fontos kérdésnek ezt, míg a szakmunkásképzőt végzettek esetében inkább áll közelebb a 10 százalékhoz. Az életkor inkább az internetezési szokásokat befolyásolja: megkérdezettek közül a 26 év alattiak több mint 80 százaléka szörföl naponta több órát, míg az 55 év felettiek esetében ez 50 százalék körül alakul” – mondta Orova Balázs, az Allegro Group HU Kft. B2C üzletágágának igazgatója.
Nem kényszerből, tudatosságból követjük az akciókat
Mivel az internetes vásárlók a kedvezőbb ajánlatokért böngésznek az online ajánlatok között, nem meglepő, hogy a válaszadók 66 százaléka követi az akciókat, leértékeléseket. A felmérésből az is kiderült, hogy ezt nem anyagi kényszerből teszik, hanem tudatosan vásárolnak. Ugyanakkor a válaszadók többsége szerint az alacsony ár nem mehet a minőség rovására: „A megkérdezettek 71 százaléka gondolja azt, hogy a márkás termékek minősége mindig jobb, ugyanakkor ezen belül a nők azok, akik valamivel kevésbé (70%), míg a férfiak inkább hajlanak erre az állításra (74%). Ráadásul itt nem figyelhető meg sem életkorbeli, sem iskolázottsági eltérés sem. Úgy tűnik ennek a kérdésnek egyértelműen a női-férfi felfogás az alapja” – tette hozzá Orova Balázs.
- Aki már tudja, mit akar: már mindennek utánanézett, a konkrét terméknév kapcsán jött az oldalunkra. Feltehetően már minden kérdésre választ kapott, nem válogat. Felesleges lenne újabb ajánlatokkal elbizonytalanítani, inkább abban kell segíteni, hogy minél gyorsabban és egyszerűbben megvehesse a terméket. Értékelni fogja a jól működő keresőt, a regisztráció nélküli vásárlás lehetőségét és a gyors fizetési lehetőségeket.
- Aki még csak nézelődik: azt várja, hogy segítséget kapjon a döntésben. Minél több információra van szüksége (ld. tartalommarketing a 4. pontban), tesztek, videók, ajánlások. Értékelni fogja a hasznos tartalmat és az akciók, kapcsolódó termékek stb. megjelenítését.