A kasszához kérik az Ubereseket

A nemzeti fejlesztési miniszter az új taxirendelethez kapcsolódóan módosította a személygépkocsival végzett személyszállítási szolgáltatások engedélyezési eljárásaihoz kapcsolódóan fizetendő igazgatási szolgáltatási díjakat, az erről szóló rendelet a csütörtöki Magyar Közlönyben jelent meg.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

kép: MTI

Július 7-én hirdették ki azt a kormányrendeletet, amely szerint személygépkocsival üzletszerűen, ellenérték fejében személyt csak személytaxi-szolgáltatást vagy személygépkocsis személyszállító szolgáltatást folytató vállalkozás szállíthat, utas pedig kizárólag az előírt feltételeknek megfelelő vállalkozás által nyújtott szolgáltatást vehet igénybe. A rendelet mától hatályba lépett, de egyes pontjai - így az engedélyekkel és a diszpécserszolgáltatásokkal kapcsolatos díjak - azonban csak a kihirdetést követő 31. napon.

A személyszállító szolgáltatáshoz használt személygépkocsi műszaki alkalmassági vizsgálatáért - ez magában foglalja az annak keretében elvégzett forgalomba helyezés előtti vagy időszakos vizsgálatot - az időszakos vizsgálat alapdíjaként meghatározott igazgatási szolgáltatási díj összegének másfélszeresét kell fizetni.

Az igazgatási szolgáltatási díj mértéke a személytaxi-szolgáltatásra vagy személygépkocsis személyszállító szolgáltatásra vonatkozó engedély kiadása, cseréje, pótlása esetén 3400 forint. Az önálló diszpécserszolgálati tevékenység vállalkozás részére történő engedélyezésének díja 16 200 forint, míg az önálló diszpécserszolgálati tevékenység végzésére kiadott engedély kérelemre történő módosítása, cseréje, pótlása 1900 forintba kerül.

A kormányrendelet a személyszállító szolgáltatást két részre bontja. Egyik a személytaxi-szolgáltatás, amely taxiórával és sárga színű rendszámmal, valamint a foglaltságra utaló, úgynevezett szabad jelzővel végezhető. A másik a személygépkocsis személyszállító szolgáltatás, amely - egyéb szolgáltatás részeként - kiegészítő szolgáltatásként, vagy valamilyen fő szolgáltatáshoz közvetlenül kapcsolódóan végezhető. Ez utóbbinál nem kell taxióra, sem sárga rendszámtábla, sem szabad jelző, viszont kötelező a regisztrációs matrica használata. A taxiengedély csak meghatározott földrajzi területre, míg a személygépkocsis személyszállító szolgáltatás az ország egész területére szól.

 

Az Uber után itt az új “közellenség”
Míg a hazai kereskedelmi szálláshelyek átlagosan 10 százalék feletti forgalomnövekedést értek el tavaly, a hostelek és az alacsony kategóriájú hotelek alig 4,7 százalékos bővülést produkáltak, köszönhetően a magánszállásokat közvetítő közösségi oldalak elszívó erejének.
(A taxisok már korábban itthon is tiltakoztak az Uber térhódítása ellen. Állítólag nem az új versenytárssal van bajuk, csak a szabályozatlan helyzettel.)

A taxiengedélyben feltüntetett tevékenységi terület a következő lehet: a főváros területe; a megye egész területe; a megye területe, de az engedélyben megjelölt települések területének a kivételével; a megyei jogú város területe, vagy pedig meghatározott település - illetve települések - területe. Amennyiben a cég engedélye az egész megyére szól, a társaság kérheti azt, hogy egyes járművei kisebb területen taxizzanak. Kivételesen több megyére is kérhető engedély.     A személyszállító szolgáltatás hatósági engedéllyel végezhető. Ez a tevékenységi engedély személytaxi-szolgáltatásra vagy személygépkocsis személyszállító szolgáltatásra szólhat. Az engedélyt – kérelemre – a vállalkozás székhelye szerint illetékes közlekedési hatóság adja ki.

Az engedély-kérelemben igazolni kell a szakmai irányító személyes megbízhatóságát, továbbá a szakmai irányító szakmai alkalmasságát is. Ezek mellett a kérelmező vállalkozás meg kell hogy feleljen a helyi önkormányzati rendelet előírásainak is.

A rendelet felsorolja a vállalkozás szakmai irányítójával kapcsolatos követelményeket, valamint azt, hogy a cég pénzügyi teljesítőképessége mikor megfelelő. A szakmai irányító akkor nem megbízható, ha korábban taxis cég vezetőjeként, illetve egyéni vállalkozóként szakmai szabályokat sértett és ezért elmarasztalták. Szakmailag pedig akkor alkalmas, ha az utóbbi 10 évben legalább 5 évig szakmai irányítóként dolgozott taxis cégnél.

A pénzügyi teljesítőképességhez a cégnek harminc napnál nem régebben kiállított közokirattal kell igazolnia azt, hogy szerepel a köztartozásmentes adózói adatbázisban, valamint rendelkezik a meghatározott mértékű vagyoni biztosítékkal.     Mindkét kategóriában a kocsit személyszállításra kell vizsgáztatni, a vezető pedig megfelelő jogosítvánnyal, külön vizsgával rendelkező és 21 évnél idősebb személy lehet. Személygépkocsis személyszállítói szolgáltatást nyújtó gépkocsit vezetni csak személyszállító-vezetői igazolvánnyal - speciális jogosítvánnyal - lehet.

A munkát segítő diszpécser szolgálat is kétféle lehet, de ilyet működtetni nem kötelező. Az egyik a személyszállító vállalkozások által fenntartott diszpécser szolgálat, a másik pedig a szállítóktól független, úgynevezett önálló diszpécser szolgálat. Ez utóbbinak - a vele szerződött vállalkozások által használt autók számától függő - vagyoni biztosítékot kell letenni. Ennek a legkisebb összege 20 személygépkocsiig egymillió forint, de 200 személygépkocsi felett már 20 millió forint. A rendelet kiemeli: az infokommunikációs eszközön keresztül megrendelt személyszállítási szolgáltatásokra is a bemutatott szabályokat kell alkalmazni. Az Uber utazásmegosztó szolgáltatással foglalkozó cég közleménye szerint folytatja működését Budapesten az új taxirendelet életbe lépése után is.

 

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo