Jelentős hatással van a pandémia a vállalatok technológiai fejlődésére. Az IBM legfrissebb, tanulmánya szerint tízből hatan felgyorsították a digitális transzformációt a koronavírus-járvány következtében.
„A digitalizáció már harminc éve zajlik. Ami azonban eddig egy, a versenyképesség szempontjából hatékonyságnövelő tényező volt, az mostanra alapfeltétellé vált, ezért aki nem fordít kiemelt figyelmet a folyamatok digitalizálására, az a fennmaradását kockáztatja” – mondta el a K&H családi vállalatok klubon Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.Vityi Péter, a Kürt Akadémia ügyvezető igazgatója szerint a járvány hatása három kulcs trendet gyorsított fel a digitalizációs átalakulás során, amelyet szem előtt kell tartani.
Digitális vállalatok
A vállalatoknak nemcsak bizonyos területekre kell fókuszálniuk, hanem minden tevékenységében meg kell jelennie a digitalizációnak. Az online jelenlét ugyanis nem csupán a fogyasztók elérése szempontjából lesz egyre fontosabb, a munkafolyamatokban is nagy hangsúlyt kell, hogy kapjon.
A hazai cégek jelentős része sikeresen állt át a home office-ra a karantén alatt. A távoli munkavégzés biztosítása azonban kockázatos is lehet a megnövekedett számú kibertámadások következtében, ezért fokozott figyelmet kell fordítani a biztonságra a jövőben. Ahhoz továbbá, hogy az infrastruktúra a megváltozott körülményekhez hosszú távon is tudjon igazodni, elengedhetetlenné válik a szervezet tanulási képessége. Az online működés egyik jelentős késleltető tényezője a munkavállalók oktatása lehet, akiknek rövid idő alatt kell elsajátítani az ilyen eszközök, például a különböző felhőszolgáltatások használatát.
Rugalmas cégstratégia
A cégeknek koránt sincs annyi idejük a környezethez igazodni, mint korábban, tehát fel kell gyorsítani a fejlesztéseket és ehhez szükséges a cégek meglévő üzleti stratégiájának is a felülvizsgálata, érdemes áttekinteni, van-e olyan terület ahol változtatni kell a rugalmasabb működés érdekében.
Legfontosabb digitalizációs területek
„Ma már egy vállalat minden tevékenységét digitális alapokra kell helyezni, nem mindegy azonban, hogy mindez milyen sorrendben történik. Azok a cégek, akik még nem kezdtek el változtatni, elsőként a belső működésüket és a vevői kapcsolataikat kell, hogy az online térbe helyezzék, hiszen ezek a területek mára a versenyben maradás feltételeit jelenthetik. A belső folyamatok esetében főleg a támogató funkciók – például a pénzügyi rendszerek – technológiai fejlesztése kulcsfontosságú, mivel gyorsabbá és hatékonnyá teszi a működést. A vevői kapcsolatok digitalizálására pedig azért kell hangsúlyt fektetni, mert jelenleg online felületeken érjük el biztosan és biztonságosan a fogyasztókat. Csupán mindezek után következhet az, hogy az üzleti modellünket és a termékek bizonyos funkcióit megújítsuk” – mondta el Vityi Péter.