Ez főként a korom és a szintetikus gumi, az acélkord és a gyöngydrót behozatalát érinti - hívta fel a figyelmet az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége.
Mint arra kitérnek: az abroncsgyártás egyik fontos alapanyaga a korom. Oroszország évente több mint 500 ezer tonna kormot szállít Európába, Ukrajnából pedig körülbelül 50 ezer tonna érkezik. A teljes európai koromkapacitás több mint 50 százaléka Oroszországból, Ukrajnából és Fehéroroszországból érkezik.
Oroszország szállítja az EU-ba importált összes szintetikus gumi 30 százalékát; nagymértékű kitettség a sztirol-butadién gumi, a polibutadién és különösen a szintetikus poliizoprén (a természetes gumi kémiai klónja - az oroszországi termelési kapacitás 60 százaléka) tekintetében.
Oroszország és Fehéroroszország együttesen az EU importált acélkordjának 15 százalékát adja; ezen felül Fehéroroszország adja az EU importált peremhuzal 31 százalékát.
Szankciók és gumiabroncsok: a gumiabroncsok a március 15-én közzétett szankciók célpontjai, de érintettek az úgynevezett „kettős felhasználású termékek listájának hatályát kiterjesztő szankciók” miatt is, beleértve a Fehéroroszországra vonatkozó listát is.
Az inflációs nyomás hirtelen megugrása csorbítja a fogyasztói bizalmat és a vásárlóerőt, az elemzők pedig felére csökkentették az európai GDP növekedésére vonatkozó előrejelzésüket. A magas üzemanyagárak következménye a megtett járműkilométerek csökkenése lesz, ami a csereabroncsok értékesítésére is kihat (A tapasztalatok azt mutatják, hogy a benzinár és az autósok által megtett kilométerek nagysága közötti reláció nem lineáris, az emelkedés mértékénél nagyobb mértékben csökken az autózási hajlandóság.)
Gumiabroncsgyártás Oroszországban: Az ETRMA tagjai Oroszországban mind a helyi, mind az európai piacra gyártottak gumiabroncsokat, melyek közül az alábbi európai gumiabroncsgyártók gyártók rendelkeznek ipari telephellyel Oroszországban: Michelin Davydovo, a Continental, a Nokian és a Pirelli (2 ); valamint a Bridgestone. A Michelin, a Bridgestone és a Continental március elején felfüggesztette az oroszországi termelést; a Continental a múlt héten indította újra a termelést, de exportra ők sem szállítanak.
Az európai piacokon értékesített személygépkocsi-abroncsok 9 százalékát, a tehergépkocsi- és autóbuszabroncsok 7 százalékát, valamint a mezőgazdasági gumiabroncsok 2 százalékát tették ki korábban az Oroszországból importált gumiabroncsok.
Az EU fontos kereskedelmi partnerei:
Export (éves darabszám) | az Oroszországi Föderációba | Ukrajnába |
Személygépkocsi és könnyű tehergépkocsi gumiabroncsok | 3.588.941 | 1.867.056 |
Tehergépkocsi- és buszabroncsok | 973.987 | 93.521 |
Mezőgazdasági gumiabroncsok | 65.466 | 47.071 |
Motorkerékpár gumiabroncsok | 136.990 | 13.206 |
Import (éves darabszám) | az Oroszországi Föderációból |
Személygépkocsi és könnyű tehergépkocsi gumiabroncsok | 11.243.981 |
Tehergépkocsi- és buszabroncsok | 492.364 |
Mezőgazdasági gumiabroncsok | 97.574 |
Motorkerékpár gumiabroncsok | 923 |