A gumiipart is a mélybe húzta a háború

A két szembenálló ország konfliktusa az ellátási lánc megszakadásához vezetett.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez főként a korom és a szintetikus gumi, az acélkord és a gyöngydrót behozatalát érinti - hívta fel a figyelmet az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége.

Mint arra kitérnek: az abroncsgyártás egyik fontos alapanyaga a korom. Oroszország évente több mint 500 ezer tonna kormot szállít Európába, Ukrajnából pedig körülbelül 50 ezer tonna érkezik. A teljes európai koromkapacitás több mint 50 százaléka Oroszországból, Ukrajnából és Fehéroroszországból érkezik.

Oroszország szállítja az EU-ba importált összes szintetikus gumi 30 százalékát; nagymértékű kitettség a sztirol-butadién gumi, a polibutadién és különösen a szintetikus poliizoprén (a természetes gumi kémiai klónja - az oroszországi termelési kapacitás 60 százaléka) tekintetében.

Megszakadtak az ellátási láncok (Kép: Pixabay)

Oroszország és Fehéroroszország együttesen az EU importált acélkordjának 15 százalékát adja; ezen felül Fehéroroszország adja az EU importált peremhuzal 31 százalékát.

Szankciók és gumiabroncsok: a gumiabroncsok a március 15-én közzétett szankciók célpontjai, de érintettek az úgynevezett „kettős felhasználású termékek listájának hatályát kiterjesztő szankciók” miatt is, beleértve a Fehéroroszországra vonatkozó listát is.

Az inflációs nyomás hirtelen megugrása csorbítja a fogyasztói bizalmat és a vásárlóerőt, az elemzők pedig felére csökkentették az európai GDP növekedésére vonatkozó előrejelzésüket. A magas üzemanyagárak következménye a megtett járműkilométerek csökkenése lesz, ami a csereabroncsok értékesítésére is kihat (A tapasztalatok azt mutatják, hogy a benzinár és az autósok által megtett kilométerek nagysága közötti reláció nem lineáris, az emelkedés mértékénél nagyobb mértékben csökken az autózási hajlandóság.)

Gumiabroncsgyártás Oroszországban: Az ETRMA tagjai Oroszországban mind a helyi, mind az európai piacra gyártottak gumiabroncsokat, melyek közül az alábbi európai gumiabroncsgyártók gyártók rendelkeznek ipari telephellyel Oroszországban: Michelin Davydovo, a Continental, a Nokian és a Pirelli (2 ); valamint a Bridgestone. A Michelin, a Bridgestone és a Continental március elején felfüggesztette az oroszországi termelést; a Continental a múlt héten indította újra a termelést, de exportra ők sem szállítanak.

Az európai piacokon értékesített személygépkocsi-abroncsok 9 százalékát, a tehergépkocsi- és autóbuszabroncsok 7 százalékát, valamint a mezőgazdasági gumiabroncsok 2 százalékát tették ki korábban az Oroszországból importált gumiabroncsok.

Az EU fontos kereskedelmi partnerei:

Export (éves darabszám) az Oroszországi Föderációba Ukrajnába
Személygépkocsi és könnyű tehergépkocsi gumiabroncsok 3.588.941 1.867.056
Tehergépkocsi- és buszabroncsok 973.987 93.521
Mezőgazdasági gumiabroncsok 65.466 47.071
Motorkerékpár gumiabroncsok 136.990 13.206
 
Import (éves darabszám) az Oroszországi Föderációból
Személygépkocsi és könnyű tehergépkocsi gumiabroncsok 11.243.981
Tehergépkocsi- és buszabroncsok 492.364
Mezőgazdasági gumiabroncsok 97.574
Motorkerékpár gumiabroncsok 923
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo