Adott egy cél - a minél eredményesebb működés - hát toborozzunk hozzá embereket. De kiket keressünk? Legyenek diplomásak? Legyen tapasztalatuk? Jó ajánlólevéllel jöjjenek? Beszéljenek nyelveket és legyenek jók a teszt eredményeik? És ha egyszer megvannak a megfelelő emberek, mi a garancia, hogy hosszú-hosszú évekig együtt maradnak?
Az első és legfontosabb biztosíték erre maga a vezető. Ha megfelelő, jól meghatározott célokat tesz az emberek elé, motiválja őket, szükség szerint éppen kemény vagy "simogató". (Sok szó esik arról, hogy az eredményes csapatban szükség van elismerésre. De olykor büntetésre is...) A feladat nem könnyű, mindenki számos csapatot látott már szétszéledni maga körül. Olykor a legjobbnak tűnő csapatok is összezsugorodnak vagy megszűnnek. Eltűnik a kezdeti lelkesedés, és az a sok jó ember, akikbe annyi energiát fektetett a vezető és akik annyi energiát fektettek a cégbe elmennek és elviszik a sok tudást is, amely korábban a csoportot segítette.
A hatékony és jól működő csapat fenntartása nagyon fontos vezetői feladat, ugyanakkor egyetlen cégvezető sem engedheti meg magának, hogy energiái legnagyobb részét a csapat összetartására fordítsa - hiszen stratégaként a jövőbe kell látnia. Ahhoz viszont, hogy bátor, de reális stratégiát alkothasson, biztosan kell tudnia: az emberei ott állnak mögötte.
Az elfogadott szabályok betartásához viszont ragaszkodni kell - számtalan példa van rá a történelemből is, hogy ott kezdődött egy eszme, csoport vagy akár birodalom széthullása és bukása, ahol a meglévő szabályokat nem tartották be. Ez tehát a második feladat: jó szabályokat alkotni és elérni, hogy az emberek betartsák azokat. Az ilyen, etikus csapt működésére már lehet alapozni. Egy etikus csapat az, amelyik igazán képes felelősséget vállalni úgy a maga területén, hogy elérje a vezetés megálmodott céljait.
Valójában ez az igazi garancia.
Nagy Béla Comline Budapest Kft.