Ahhoz, hogy tényleg gondtalan legyen a nyaralás, nem árt, ha előre tisztában vagyunk az utazási csomagra vonatkozó szerződés fontosabb szabályaival. Ennek részleteit ismerhetjük meg az Érthető Jog legfrissebb blogjából.
Mi az az utazási csomag?
Az utazási szerződésekkel kapcsolatos ma alkalmazandó szabályokat egy kormányrendeletben találhatjuk meg, ami 2018. július 1-vel lépett hatályba. A rendelet meghatározza, hogy mit kell utazási csomag alatt érteni.
Utazási csomagról akkor beszélhetünk, ha legalább két különböző típusú utazási szolgáltatás együttes igénybevétele történik ugyanazon utazás vagy üdülés részeként.
Utazási szolgáltatás például a személyszállítás, szállásnyújtás, gépkocsi kölcsönzés, a programokon való részvétel biztosítása stb.
Ahhoz, hogy utazási csomagról beszélhessünk, további feltétel, hogy
- egy adott vállalkozó állítsa össze a csomagban lévő utazási szolgáltatásokat, és a csomagban lévő szolgáltatásokra egyetlen szerződés jöjjön létre. Gondoljunk arra, mikor bemegyünk egy utazási irodába, és az általuk meghirdetett csomagok közül választunk egyet és arra kötünk szerződést, vagy
- bár nem feltétlenül egyetlen szerződést kötünk, amiben minden benne van, de az utazási szolgáltatásokra vonatkozó szerződések megkötésére egyetlen értékesítési helyen kerül sor, és a szerződés megkötését megelőzően kiválasztjuk a szolgáltatásokat, egy összegben fizetünk minden szolgáltatásért, a szolgáltatásokat „csomag”-ként hirdetik. Ide tartozik az az eset is, amikor egy online foglalási folyamat keretében történik az utazási szolgáltatások megrendelése és szerződések megkötése, ahol a megadott adatainkat nem mi magunk, hanem az a vállalkozó továbbítja a többi szolgáltató felé, akivel először szerződést kötöttünk. Vagyis nem mi magunk keressük meg külön-külön az utazást, szállást, programokat szervező önálló szolgáltatókat, hanem van egy szolgáltató, aki az egészet összefogja és egy online foglalási folyamatként történik meg az utazás leszervezése.
Miért lényeges, hogy utazási csomagról van-e szó?
A fentieket látva kissé bonyolultnak tűnik, hogy mi is az utazási csomag (zárójelben jegyzem meg, hogy már így is igyekeztem egyszerűbbé és nekünk, átlag utazóknak emészthetőbbé tenni a rendeletben foglalt meghatározásokat, ami nem könnyű feladat). Felmerül hát a kérdés, hogy miért lényeges, hogy utazási csomagról beszélhetünk-e egy szerződés kapcsán?
A rendelet többféle utazási szerződést is megkülönböztet. Az ezekre vonatkozó szabályok sokban hasonlóak, de nem teljesen ugyanazok.
Nézzük meg az utazási csomagra vonatkozó szerződésekkel kapcsolatos lényegesebb szabályokat!
1. Előzetes tájékoztatás
Fontos, hogy utazási csomag esetén előzetes általános tájékoztatást kell kapnunk a feltételekkel
A tájékoztatásnak világosnak és közérthetőnek kell lennie – mondja ki a rendelet.
2. Érthető szerződés
Az utazási csomagra vonatkozó szerződést egyszerű és közérthető nyelven kell megfogalmazni, és egy példányát vagy a megkötésre vonatkozó visszaigazolást elektronikus formában az utas rendelkezésére kell bocsátani. Ha a szerződés megkötésére úgy kerül sor, hogy mindkét szerződő fél jelen van, akkor egy nyomtatott példányra vagyunk jogosultak.
3. Változhat az ár?
A szerződés megkötését követően a teljes részvételi díj egyoldalúan csak akkor emelhető, ha a szerződés ezt lehetővé teszi. Ekkor sem lehet akármilyen indok miatt emelni a díjat. A díj emelésére kizárólag akkor kerülhet sor, ha
- a) az üzemanyag költségek miatt a személyszállítás ára változik,
- b) az utazási szerződésben vállalt részszolgáltatásokkal kapcsolatos egyes díjak, adók, közterhek emelkednek, mint például üdülőhelyi díj, horgonyzási díj, repülőtéri illeték, vagy
- c) az érintett devizaárfolyamok változnak, ami indokolja a részvételi díj emelését.
Ha a díjemelés mértéke a teljes díj 8 százalékát meghaladja, utazóként jogosultak vagyunk a szerződést felmondani. Ezt az utazásszervező által megadott ésszerű határidőn belül tehetjük meg. Jó hír, hogy ilyen esetben bánatpénz megfizetésére nem kötelezhetnek bennünket.
5. Nem tudunk elutazni: átruházhatjuk-e a szerződést másra?
Utasként jogosultak vagyunk az utazáson való részvételt olyan személynek átadni, aki a szerződésben foglalt valamennyi feltételnek megfelel. Természetesen erről az utazásszervezőt ésszerű időn belül kell értesíteni. Ha ezt az utazás megkezdése előtt legalább 7 nappal tesszük, akkor az minden esetben ésszerű időn belüli értesítésnek minősül.
6. A szerződés felmondása
Az utazási csomag megkezdése előtt bármikor felmondhatjuk a szerződést. Ilyen esetben azonban megfelelő mértékű és indokolt bánatpénz megfizetésére kötelezhet bennünket a szerződés. Bánatpénz nem minden esetben kérhető. Ilyen például a fent már említett helyzet, amikor a díjemelés meghaladná a 8%-ot.
7. Veszélyessé vált országok
Ha a célállomás helye időközben felkerül az „utazásra nem javasolt” térségek listájára, és ez olyan körülményeket okoz, ami az utazás teljesítését jelentős mértékben befolyásolja, utasként jogosultak vagyunk felmondani a szerződést. Bánatpénzt ilyen esetben sem kell fizetnünk. A már megfizetett részvételi díj visszajár, de további kártérítésre nem leszünk jogosultak.
Fontos felhívni a figyelmet, hogy a cikk nem tartalmaz a témával kapcsolatos minden szabályt, előírást, hiszen az utazási szerződésekkel kapcsolatos előírások ismertetése, azok terjedelme miatt egyetlen cikkbe nem férhet bele. A témát a jövőben igyekszünk folytatni. Addig is fokozottan szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy mindig olvassuk el a szerződésben foglaltakat és a szolgáltatótól kapott tájékoztatásokat, hogy később ne érjenek kellemetlen meglepetések.
A cikk szerzője: Dr. Kocsis Ildikó, ügyvéd.