5 trend, amely meghatározza a házhoz szállítást a következő években

A kézbesítési idő és a szállítási útvonalak lerövidítése, a központi óriásraktárakat felváltó kisebb depók, a vásárlók mind pontosabb tájékoztatása és a futárok magas szintű képzése – a mesterséges intelligencia alapú kiszállítási megoldásokat kínáló DoDo szakértői szerint ez az öt irány határozza meg a logisztikai fejlesztések jövőjét. A trendek alakulását a cseh startup szerint elsősorban az adatvezérelt megoldások terjedése és a futárok személyének felértékelődése befolyásolja – az okoslogisztikai technológiák a rendelések teljesítését gyorsabbá, pontosabbá és fenntarthatóbbá teszik.

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

A házhoz szállítás gyorsasága és pontossága a vásárlói döntéseket is jelentősen befolyásolja, mivel a háztartások már egyre több terméket online rendelések útján szereznek be, az élelmiszerektől kezdve az elektronikai eszközökön át a bútorokig. Az internetes vásárlások a járványhelyzet nyomán végképp a mindennapok részévé váltak, s így eddig sosem látott figyelem irányul a megrendelt termékek kiszállítására.

(Fotó: Pixabay)

A gyorsaság, a rugalmasság és az ügyfélközpontúság mellett kiemelt szerepet játszik a futárok személye, jelenleg már részben ezen áll vagy bukik az e-kereskedelem sikere. A kiszállítások eredményességét emellett nagyban segíti a technológiai és adatvezérelt megoldások használata. Az innovatív okoslogisztikai fejlesztések terén 2020 óta már a magyar piacon is élen járó cseh startup, a DoDo szerint az e-kereskedelem jövőjét a következő öt trend alakulása fogja meghatározni a következő öt évben.

A gyorsabb győz – egyre fontosabb lesz a rendelési igények alakulásának előrejelzése

A házhoz szállítás minőségének megítélésében az egyik legfontosabb tényező a gyorsaság. Minden vásárló lehetőleg azonnal szeretné megkapni rendelését. A következő időszakban az aznapi kiszállítás lesz egyre inkább az alapelvárás, de a nagyobb városokban már csak órákban, sőt, percekben fogják mérni a rendelési feladatok teljesítéséhez szükséges időt. Ehhez elengedhetetlen a precíz útvonaltervezés, az aktuális forgalmi helyzet figyelembevételével, illetve a forgalom várható alakulásának előrejelzésével. Éppen ezért a technológiai megoldások egyre inkább felértékelődnek a logisztikában. A hatékony kiszállítás kulcsa ugyanis már nem a jármű vagy annak vezetője, hanem egy olyan adatvezérelt platform, amely valós idejű információkra építve, mesterséges intelligencia segítségével azelőtt megtervezi a logisztikai folyamat minden elemét, hogy a vásárló egyáltalán elindította volna a rendelését. A szállítási feladatok prediktív modellezése már most is fontos szerepet játszik a logisztikában, de a jövőben ez központi jelentőséggel bír majd, mivel csakis így lesznek teljesíthetőek az egyre rövidebb határidők.

A raktározás decentralizációja

A logisztika felgyorsításának egyik fontos feltétele a raktározás gyakorlatának újragondolása. Egy, a város szélén fekvő óriásraktár már egész egyszerűen nem lesz elegendő az egyre magasabb elvárások teljesítéséhez. A változó vásárlói igények nyomán a sok, kisebb kapacitású depó használata válik egyre inkább elterjedtté. A rendelések teljesítésének további gyorsítását szolgálja emellett az olyan megoldások terjedése, mint az áruk fogadását és azonnali továbbszállítását lehetővé tevő keresztdokkolás, illetve a jellemzően nagyvárosok belső kerületeiben használt úgynevezett „dark-store”, vagyis kisebb kapacitású, az adott területen és időszakban nagyobb számban rendelt termékek tárolására szolgáló létesítmény. Ez utóbbi általában olyan közel található a szállítási címhez, hogy akár kisebb elektromos autóval vagy cargo-biciklivel is kézbesíthető az áru. Egyre fontosabbá válik az ilyen kisebb kapacitású létesítmények esetén a raktárkészletek optimalizálása, amely a jövőben az adott kiszállítási körzetre jellemző vásárlói igények előrejelzésén alapul majd.

Percre pontos információk

A kiszállítás sebességén és a futárok teljesítményén túl a vásárlókkal folytatott kommunikáció minősége is nagymértékben felértékelődik az elkövetkező években. Az ügyfelek nem csupán gyorsan szeretnék megkapni a megrendelt termékeket, de a kiszámíthatóság is fontos számukra. Ennek is a megfelelő technológia alkalmazása és a tökéletes tervezés az alapja. Ez teszi lehetővé, hogy az áru pontosan a vásárló által előre kiválasztott, órákban vagy akár ennél is kisebb egységekben számolt időablakban érkezzen meg. A webáruházak és a logisztikai szolgáltató platformja közötti automatizált kapcsolatnak köszönhetően a megrendelő bármikor tájékozódhat arról, éppen hol tartózkodik a futár, és pontosan mikor fog megérkezni.

A fenntartható logisztikához a technológián át vezet az út

A fenntarthatóság fogalma gyakran felmerül a modern logisztikával kapcsolatban, s ez nem merül ki a dízelüzemű járművek elektromosra cserélésében. A fenntartható kiszállítás kulcsa az adatelemzés. A big data, az üzleti intelligencia és az automatizált tanulási megoldások teszik lehetővé a logisztikai szolgáltatások folyamatos optimalizálását. A kiszállítások tökéletesítésével egyben minimalizálható azok környezetre, illetve a városokban élő emberekre gyakorolt negatív hatása is. A pontos útvonaltervezéssel, a járművek szállítókapacitásának lehető legjobb kihasználtságával és a megrendelőkkel folytatott gördülékeny kommunikációval a futárfeladatok időben, késés nélkül teljesíthetőek, s így a kiszállítás fenntarthatóvá válik. A raktárok decentralizálásának köszönhetően rövidebb utakat kell megtenni a kézbesítéshez, s erre már az olyan környezetbarát, alternatív szállítóeszközök is alkalmasak, mint az Európa-szerte egyre inkább terjedő cargo-biciklik.

A futár személye felértékelődik a webshop és a vásárló közötti kapcsolatban

A vásárló részben a kiszállítással kapcsolatban szerzett élményei alapján dönt arról, hogy indít-e a jövőben újabb rendeléseket az adott webshopban. A futár személye, stílusa ezért kifejezetten fontos az internetes áruházak számára, mivel személyesen kizárólag vele találkozik az ügyfél a vásárlás során. Magyarországon rendkívül kiélezett a verseny az e-kereskedelemben, és a megrendelők nagyon ritkán adnak még egy esélyt egy online üzletnek, ha egyszer már kellemetlen élményben volt részük. Éppen ezért egyre több vállalat felismeri, milyen fontos a futár személye, aki már nem csupán a megrendelt termék kézbesítője, de a webshop arca, nagykövete is egyben a vásárlók szemében.

A járvány okozta lezárások során kiderült, mennyire fontos szereplőivé váltak a futárok napjaink társadalmának: mára az alapinfrastruktúra részeivé váltak, s munkájuk elengedhetetlen az ország működőképességének fenntartásához. Ezt felismerve az egyik meghatározó jövőbeni trend a logisztikában a futárok képzésének fejlesztése, illetve munkakörülményeik javítása.

Véleményvezér

Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására

Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására 

Még soha nem volt mélységű lejárató kampány indult Magyar Péter ellen.
Mellár Tamás otthagyja a református egyházat

Mellár Tamás otthagyja a református egyházat 

Balog Zoltán személye sok református számára elfogadhatatlan.
Forrong a református egyház a pedofil-ügy miatt

Forrong a református egyház a pedofil-ügy miatt 

Amíg marad a református egyház jelenlegi vezetése, addig lemond lelkipásztori fizetés-kiegészítéséről
Lecsúsztunk az OECD inflációs listáján, már Ausztria is előttünk

Lecsúsztunk az OECD inflációs listáján, már Ausztria is előttünk 

Kiszámíthatóbb gazdaságpolitikára lenne szükség.
Taxis balhé tört ki Romániában

Taxis balhé tört ki Romániában 

Ki lesz az erősebb? A hagyományos taxisok, vagy az utazásmegosztók?
Az euróövezet inflációja a szankciók ellenére nem mutat rossz képet

Az euróövezet inflációja a szankciók ellenére nem mutat rossz képet 

A kormánypropaganda a magyar csúcsinfláció miatt a szankciókat okolta, de a számok világméretű összehasonlításban ezt nem igazolják.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo