A csapnivaló reklámok nagy hibája, hogy nem az olvasóhoz szólnak. Nem az ő szintjükön közlik az információkat, így gátolják a megértést. Nem az a probléma, hogy az olvasók nem elég iskolázottak, és ezért nem értenék a szöveget, hanem az, hogy magas elvárásaink vannak velük szemben. Nem tőlük kell várni a megértést, hanem annyi információt kell nekik átadni, hogy könnyű legyen dönteniük.
A Piac&Profit szakértője, Langmár Zsuzsanna korábbi írásában összegyűjtötte, mik a legfontosabb alapok ahhoz, hogy igazán ütős reklámszöveget írjunk. Az itt kifejtetteken kívül van még 3 apró lépés, amivel lendíthetünk a reklámszövegek hatékonyságán.
1. Az ismétlés
Az ismétlés megerősíti, alátámasztja a mondanivalót. Persze, nem ugyanazt a szót érdemes újra és újra hajtogatni, hanem más szempontból, más kifejezésekkel kell elmondani az állításunkat. Például, ha azt akarjuk közölni, hogy az adatvédelmi szabályozás segít a weboldal bevételeinek növekedésében, használhatjuk ezeket a megfogalmazásokat:
Az adatvédelem növeli a vásárlói forgalmat. Az adatvédelmi elvek előremozdítják az eladást. A bizalom az online siker kulcsa. Az új szabályozás miatt a konkurencia nem halássza el a meglévő vevőkört.
2. A szavak és az érzelmek románca
A szavak nemcsak az információ közlésében játszanak szerepet – érzések megannyi árnyalatát képesek felébreszteni bennünk. Ennek ismeretében fontoljuk meg jól, hogy a lehetséges megnevezések közül melyiket választjuk. Egészen máshogy fog hatni reklámszövegünk, ha megtaláljuk a legpozitívabb szavakat a tények leírására.
Például miért ne használnánk a „szép fogak” helyett a „gyönyörű mosoly” kifejezést? A „vékony” helyett a „karcsú”, a „termékek” helyett a „megoldások”, a „ház” helyett az „otthon” szóhoz kellemesebb érzetet társítunk.
3. Csak pozitívan!
Mint a képekben való gondolkodásról szóló résznél, most is az agy működéséből indulunk ki. Megfigyelték, hogy agyunknak szüksége van valamilyen célra, hogy működjön. Sokunknak elsütötték már a viccet, hogy NE gondoljunk a fehér elefántra. Ilyenkor természetesen mindenkinek egy fehér elefánt képe jelenik meg lelki szemei előtt.
Ha azt mondja valaki, hogy gondoljunk egy sárga fotelre, azt minden különösebb nehézség nélkül meg tudjuk tenni, még akkor is, ha az életben nem ültünk sárga fotelben. Ez a szavak szintjén is érvényesül. Ha az oltásról azt halljuk, fájdalommentes, az hiába jó hír, akkor is a fájdalom szóra fogunk koncentrálni.
Ezért érdemes mindig pozitív kifejezéseket használni. Például a „fájdalommentes” helyett a „minimális kellemetlenséggel jár” megnyugtatóbban hangzik. A „hibátlan” helyett a „stabil” vagy „biztonságosan működő” a pozitív oldala ugyanannak a dolognak.
Tipikus negatív érzéseket keltő szó a „de”. Miért? Ha egy pozitív kijelentés után a „de” szó következik, az nem ígér sok jót.
Ezért inkább alakítsuk át a mondandónkat. Például az „ez egy remek, de drága honlap” helyett fogalmazhatnánk úgy is, hogy „ez egy remek honlap, minden fillért megért”.
A szöveg minden része fontos. A tartalmon túl az is, hogy kinek írjuk, és hogy hogyan fogalmazzuk meg az üzenetünket. Ezekkel a tapasztalatokkal felvértezve rutinosabban alkothatjuk meg szövegeinket, közvetlenebbül szólíthatjuk meg vásárlóinkat.
Langmár Zsuzsanna www.szovegirasblog.hu