Egy saját vállalkozást megalapítani, beindítani és a növekedés irányába kormányozni nem egyszerű feladat. Rengeteg (új) kihívással kell nap mint nap szembesülnie, rengeteg döntést kell meghoznia, sokszor egyszerre. Mint egy akrobatának kell forgatnia számtalan tányért egyszerre, hogy le ne essenek. Az amerikai Danny Wong hat év alatt három startupban is részt vett. Ő osztotta meg a világgal, mi volt az a 11 dolog, ami nem hagyta nyugodni éjszakánként, amikor belépett az új vállalkozók kemény világába.
Mindenki helyettesíthető. Bár a vevők, partnerek, szállítók és munkatársak bizonyára mind nagyra értékelik a munkáját, mindig lesz valaki aki jobb, okosabb, kedvesebb Önnél. Szóval sosem dőlhet hátra elégedetten, mert a konkurencia mindig magasabbra és magasabbra tolja a lécet. Éppen ezért mindig kedvesen, de határozottan kell bánnia az ügyfelekkel. A jó személyes kapcsolat lesz az, ami pótolhatatlanná teszi majd.
A hírnév sokat számít. Ha egy mód van rá, ne Ön legyen az az ember, akit mindenki imád utálni. Próbáljon inkább az az ember lenni, aki kiemelkedik a tömegből, akire felnézhetnek az emberek. Igyekezzen olyan életvitelt folytatni, hogy senki ne köthessen bele a természetébe, így mindenki jobban kedveli majd és könnyebben tud maga körül bánni az emberekkel.
Az Öné a felelősség, még akkor is, ha nem is Ön a hibás. Egy kezdő vállalkozásban nincs helye az egymásra mutogatásnak. Ha valami tönkremegy, az egész csapat feladata, hogy helyrehozza. A megoldás helyett egymásra mutogatni nem kecsegtet túl sok eredménnyel, a vádaskodásból senkinek nem lesz haszna. Úgyhogy inkább oldják meg a helyzetet, amilyen gyorsan csak lehet, tegyenek róla, hogy többet ne fordulhasson elő és lépjenek tovább.
Mások Öntől függenek. Akárcsak az első gyerek előtt, ijesztő belegondolni, hogy mások sorsa Öntől függ, hogy másért is felelős, nem csak önmagáért. A vevői számítanak Önre, hogy jól tartja őket, a munkatársai számítanak Önre, hogy biztosítja a megélhetésüket, a befektetők pedig, hogy visszakapják Öntől a pénzüket. Minden döntésének és lepésének hatása lesz rájuk, úgyhogy igyekezzen a legjobb megoldást találni mindenki szempontjából, ne csak a sajátjából.
Nem felelhet meg mindenkinek. Néha egy-egy partnerével véget ér a kapcsolat. Néha egy-egy vevője nem pont azt kapja, amire számít. Ha nem rúgja ki időben a rosszul teljesítő munkatársait, ha nem szabadul meg a nem teljesítő partnerektől és rossz vevőktől, csak felesleges terheket fog cipelni. Szabaduljon meg a holt tehertől, de ha lehet, ne hagyjon a válás senki szájában rossz ízt.
Jóból is megárt a sok. Csodálatos érzés lehet, amikor a közösség hirtelen felkapja a vállalkozását. Egyik napról a másikra elterjed a híre a boltnak, a helyi média tudósít róla, másnap pedig egy délelőtt többen jönnek be az üzletbe, mint korábban egy hónap alatt. Remek érzés, kivéve, hogy mégsem az. A végén nem tud majd mindenkit kiszolgálni a hirtelen jött hírnév elszelel és rengeteg emberben csak negatív emlékek maradnak az üzletéről. Kezdő vállalkozóként az ember a legrosszabbra fókuszál, hogy elkerülje, pedig a lehető legjobb forgatókönyv is átfordulhat horrorsztoriba.
Az emberek felejtenek. Bármilyen jó is legyen az üzlete az erőfeszítéseiknek köszönhetően, akármilyen jó kritikákat is kapjon a helyiek körében, az emberek hamar elfelejtik a tegnap még ünnepelt üzletet és az aktuális trend hullámain odébbállnak. Igyekezzen folyamatosan innoválni, hogy az élvonalban maradhasson.
Hibázni emberi dolog. Nehéz megemészteni, de hibázni teljesen természetes dolog. Ami mégis szörnyűvé teszi, hogy a szemébe kell néznie rengeteg embernek, akik minden lépését árgus szemekkel figyelik és sikert várnak el Öntől. Jegyezze meg, nem az ő dicséretük miatt csinálja. A hiba lehetősége igenis egy opció, ha pedig nem sikerül nyereségesen működtetnie egy üzletet, inkább zárja le. A következő alkalommal már sokkal felkészültebb lesz.
Az osztozkodás zűrös dolog. Akár befektetők száll be az üzletbe, akár egy alapító lépne ki, mindig felmerül, pontosan kinek mekkora része is van a társaságban. Kezdő vállalkozókat bizony nem egyszer húznak be dörzsölt rókák a csőbe.
Rengeteg visszautasítással fog szembesülni. Készüljön fel rá, hogy akár több száz "nemet" is kénytelen lesz lenyelni, mire szembejön egy megnyugtató "igen". Azt hihetné, a lényeg, hogy minél több embert próbáljon meggyőzni a terméke vagy szolgáltatása hasznosságáról. Az igazság azonban az, hogy a lényeg, hogy a megfelelő embereknél próbálkozzon.
A cikk az alábbi írás alapján készült.