100 milliós túlszámlázás az e-útdíj rendszerben

A fuvarozók a használatarányos útdíjfizetési rendszer átmeneti leállítását kérik, mert az, tapasztalataik szerint rosszul számláz, és ezzel megkárosítja a vállalkozókat - jelentette be Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) főtitkára.

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:MTI/MáthéZoltán

Úgy vélte, a kormány nem kapott eddig valós információkat a működésről, ezért nem állíttatta még le a rendszert. A főtitkár ismertetése szerint az e-útdíj július 1-jei bevezetés óta 100 millió forintra nőtt az eltérés a valós úthasználat és a számlázott összeg között - írja az MTI.

Költség van, hitel nincs

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NIT Hungary) ügyvezető főtitkára egyebek mellett azt kifogásolta, hogy a díjfizetést segítő kedvezményes forgóeszközhitelhez - amelyet a kormány és fuvarozók közötti stratégiai megállapodás is rögzít - még mindig nem jutnak hozzá. (Pedig a kormány megígérte, hogy hitellel segíti a fuvarozó kkv-kat.) Az ügyvezető főtitkár kalkulációja szerint az útdíj 28-32 százalékkal emeli a fuvarozás költségét, ez megegyezik az üzemanyagköltség háromnegyedével. Az indulás óta tapasztaltak szerint a költségemelkedést tovább növeli a rossz műholdas térkép 6 százalékkal, a viszonylati jegy vásárlására fordított idő 1 százalékkal, az útdíj előre utalása, és az ehhez kapcsolódó téves levonások 9 százalékkal, továbbá a megnövekedett adminisztrációs költségek kilométerenként 22 forinttal növelik a költségeket. Ez utóbbi azt jelenti, hogy egy embert csak azért kell alkalmazniuk a fuvarozóknak, hogy az útdíjügyeket intézze.

Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára elsősorban azt kifogásolta, hogy sem az útdíj mértékéről, sem annak gyors bevezetéséről nem egyeztetett a kormány a szakmai érdekképviseletekkel. A mai napig nem jött létre társadalmi egyeztető szervezet.(Az MKFE már korábban is figyelmeztetett a rendszer gyors elindításának kockázataira.)

Elvi kifogások, praktikus hibák

A fuvarozóknak elvi kifogásuk van az ellen, hogy az útdíjat előre kell fizetni, az elemiútdíj-köteles útszakasz teljes hosszára kell fizetni akkor is, ha csak 200 métert megy azon a teherautó, illetve amiatt is, hogy nem módosítható a kifizetett útirány, ha a feladó menet közben változtat a szállítási címen. Végül azt kifogásolta a főtitkár, hogy élesben tesztelik a díjfizetési rendszert.

Az elemiútdíj-köteles szakasz azt jelenti, hogy a 6513 kilométeres fizetős úthálózatot 2075 elemi szakaszra bontotta a törvény, és ezek közül azok kilométerét összegzi a szoftver, amelyeket érintett a jármű. Peredi Péter a sok probléma között felsorolta egyebek mellett azt is, hogy az autópálya felett, nem fizetős úton áthaladó kamionnak 2400 forintot számlázott a rendszer. A Csorna-Gönyű közti 49,2 kilométeres távolságot 232 kilométernek veszi a rendszer, mivel Csorna helyett Csoma nála az indulási pont. Volt olyan jármű, amelyre 3 nap alatt 7 ezer kilométer volt a mért távolság, ami elképzelhetetlen. Az Érd-Cegléd-Nyíregyháza útra pedig Kecskeméten át vitte a műholdas rendszer a kocsit.

Véleményvezér

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.
Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére

Minisztériumi dolgozókat vezényeltek ki Orbán Viktor ünnepi beszédére 

Nagyon vonzóak az ingyenes étkezések.
Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén

Egy volt gazdasági főnyomozót sikerült letartóztatniuk a hatóságoknak Orbán Viktor ünnepi rendezvényén 

Mindenhol szabad a véleménynyilvánítás, vagy csak a Facebookon?
Argentínában beszántják az adóhivatalt

Argentínában beszántják az adóhivatalt 

Nem Orbán Viktort követik.
Összeomlott a kubai gazdaság

Összeomlott a kubai gazdaság 

Fidel Castro öröksége a csőd.
Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs?

Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs? 

Megéri gyümölcsért is Amerikába menni. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo