Célpontban a minőségi találatok
A Google, mint minden kereső számára az a legfontosabb, hogy minél relevánsabb, és igényesebb oldalakat mutasson a találati listáján, mert akkor a keresőt használók elégedettek lesznek, és ismét visszatérnek.
A Google rengeteg szempont szerint rangsorolja a weboldalakt minőség szerint, ám van egy algoritmusa, amely nemcsak jutalmazza, hanem bünteti is a gyengének vélt weboldalakat. Ez a Panda algoritmus.
A Panda algoritmus
A Panda algoritmust a Google 2011 februárjában indította útnak, és azóta is, az egyik legnagyobb hatású algoritmus. Akkor a találati lista 12%-át érintett a Google Pandája, és a keresőóriás azóta is folyamatosan fejleszti az algoritmust. A legutóbbi bejelentett nagy frissítés idén május közepén és szeptemberben történt – írja az ite.hu keresőoptimalizálási portál.
Mire érzékeny a Panda?
A Google sosem hozta nyilvánosságra, hogy milyen szempontok alapján értékel a Google, ám tanácsként közölt két tucat kérdést, ami segíthet eldönteni egy weboldal tulajdonosnak, hogy a kereső szemében minőségi oldalnak tekinthető-e a weboldala. A kérdések között az alábbiak szerepeltek:
- szakértő írta az oldal cikkeit, aki bemutatja a pro és kontra érveket?
- bátran megadnád a bankkártyád adatait ennek az oldalnak?
- lenne esélye a cikknek megjelennie egy nyomtatott magazinban?
Az, hogy egy weboldal mennyire felel meg a Panda algoritmusnak, mennyiben tekinthető minőségi weboldalnak, nagyban függ az oldal külsejétől, a reklámok mennyiségétől, és az oldalon elhelyezett szöveges tartalom mennyiségétől és minőségétől.
Ahol elvéreztek a magyar webáruházak
A hazai webáruházak idén ősszel nagy számban estek a Panda áldozatává, ám ennek részben technikai okai voltak. Nagyon sok webáruház ugyanis olyan termékinformációt jelenített meg, ami olykor több tucat más domainen is megtalálható volt. Igen gyakran előfordult az is, hogy az oldalon a technikai hibák miatt belső duplikációk is keletkeztek, azaz ugyan az a tartalom sok más url-en is elérhetővé vált, így összességében ezeket az oldalakat a Google gyenge minőségűnek értékelte és megbüntette őket. Komoly visszaesések voltak augusztus legvégén, szeptember közepén és október 24-e táján is.
Az okok feltárása nem mindig könnyű, hiszen a duplikáció mellet számos más keresőoptimalizálási hiba is okozhatta a büntetést. Ide tartozhat a sok nem található oldal, a túl sok kategória és lapozóoldal, a szűrési feltételek nem helyes beállítása és sok egyéb.
Míg a Pingvin algoritmus esetén a hibák megtalálása viszonylag könnyű a Panda algoritmus esetén sokszor csak egy teljes SEO Audittal lehet feltárni az okokat. (Itt adunk néhány tippet ahhoz, hogy hogyan kerülhetjük el a Pingvin haragját.) A jó hír azonban az, hogy a Panda algoritmus esetében viszonylag gyors a gyógyulási idő. A hibák mennyiségétől függően a helyreállás megtörténhet két hét alatt, de akár három hónapig is eltarthat. Ez azonban sokkal kiszámíthatóbban megtörténik, mint a Pingvin algoritmus estén és az oldal iránti bizalom helyreáll.
További előny, hogy a hibák javítása sokszor más SEO hibák kijavításával is jár, és összességében a helyezések és így a forgalom is jobb lehet, mint a büntetést megelőző időszakban.
Hogyan azonosítható a Panda?
A Panda büntetés azonosítása még keresőoptimalizálási szakember számára sem könnyű feladat, mivel a Google a frissítések idejét csak ritkán jelenti be. Idén március 24-én, május 19-én, augusztus 28-án, szeptemberben több alkalommal és október 24-én is voltak frissítések. De ezen időpontok között is voltak feltételezett Panda frissítések. Ha weboldalunk Googleból érkező forgalma ezen időpontok egyikén esett vissza, akkor feltételezhető, hogy minket is elért a Panda algoritmus.