Az ESET kutatói különböző iparágakban tevékenykedő kis- és középvállalkozást (kkv) kérdeztek arról, hogy képesek-e felismerni a legújabb kiberfenyegetéseket, és tudnak-e reagálni rájuk.
A társaság 2022-es SMB Digital Security Sentiment Report jelentése szerint a megkérdezett kkv-k 32 százaléka számolt be arról, hogy igénybe vesz kiberbiztonsági szolgáltatást, 33 százalékuk pedig tervezi.
Átalakuló védekezés
Az adatok szerint az üzleti és szakmai szolgáltatásokat nyújtó kkv-k több mint negyede nem, vagy alig bízik a vállalaton belüli saját kiberbiztonsági ismeretekben. Majdnem egyharmaduk kevéssé bízik abban, hogy csapatuk tisztában van a legújabb fenyegetésekkel, a válaszadók 33 százaléka pedig úgy véli, hogy a vállalatuk nehezen tudná azonosítani egy kibertámadás kiváltó okát.
Az üzleti és szakmai szolgáltatásokat nyújtó kkv-k 38 százaléka önmaga gondoskodik a kiberbiztonságról, az összes megkérdezett kkv esetében ez az arány némileg alacsonyabb, 34 százalék. A válaszok szerint azonban átalakulóban van a védekezési mechanizmus, hiszen mindössze 24 százalékuk szeretné tartósan házon belül tartani a biztonsági felügyeletet: az üzleti és szakmai szektorban tevékeny kkv-k 54 százaléka már kiszervezi ezt a feladatot és további 8 százalék tervezi, hogy a következő 12 hónapban külső szakértőkre bízza a kibervédelmi intézkedéseket.
Nem bíznak a saját szakértelmükben
A pénzügyi szektorban működő kkv-k 29 százaléka alig vagy egyáltalán nem bízik a saját kiberbiztonsági szakértelmében. Még ennél is többen, 36 százalékuk kevéssé vagy nem bízik abban, hogy alkalmazottaik tisztában vannak a fenyegetésekkel. A megkérdezett pénzügyi vállalkozások mindössze 28 százaléka kezeli az IT-biztonságot házon belül, ami a vizsgált ágazatok közül a legalacsonyabb arány. Csaknem kétharmaduk, 65 százalékuk inkább kiszervezi a feladatot, az összes kkv esetében ez az arány 59 százalék.