Üzlet, helyiség nélkül

A hazai e-kereskedelem folyamatos növekedést jelző mutatóiból annyi minden szakértő szerint leolvasható, hogy a jövő az internetgazdaságé és azoké, akik képesek az elektronikus kereskedelem megoldásait hatékonyan beépíteni tevékenységükbe. Az igazi áttörésig, a tiszta, áttekinthető jogszabályokig és az e-kereskedelemben bízó vásárlókig azonban még számos lépést meg kell tenni.

Ki az internetes vevő?
A GKIeNet adatai szerint a hazai internetfelhasználók – pillanatnyilag a lakosság 53,2 százaléka – mintegy 27 százaléka internetes vásárló. A kutatások szerint az internetes vásárlók többsége egyelőre férfi, de várhatóan két éven belül kiegyenlítődik a nemek aránya e téren. Az elektronikus kereskedelem vásárlóinak száma minden korcsoportban stabilan emelkedik, de a legaktívabb internetes vásárlónak a 18–29 éves korosztály tekinthető. Az átlagon jóval felüli arányban jelennek meg vevőként a magasabb társadalmi státusú csoportok tagjai is. Az általánosnak tekinthető internetes vásárló, akinek igényeit a közeljövőben leginkább ki kell elégítenie az elektronikus kereskedelemnek, az általánosan használt Esomar kategóriarendszer szerint AB státusú – vagyis magasan képzett, vezető állású – 18–29 éves nő.

Némi túlzással ma már minden kereskedelem elektronikus is egyben, hiszen az informatika teljesen behálózza az életünket, így a kereskedelmi folyamatokat is. Ezért amikor megkülönböztetően elektronikus kereskedelemről (e-commerce) beszélünk, olyan speciális területre gondolunk, ahol a kereskedelmi tranzakció legalább egyik része - általában a megrendelés - valamely elektronikus eszköz igénybevételével zajlik le - magyarázza Kis Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SzEK.org) elnöke. Leginkább az internetes kereskedelmet szokás ideérteni, de ebbe a körbe tartozik az is, amikor mozi- vagy parkolójegyet veszünk a mobiltelefonunkkal, vagy autópálya-matricát a benzinkútra kihelyezett terminálon keresztül.

Kutatások szerint az internetes vásárlások három fő motivációja a kényelem, a kényszer és az alacsony ár. A hagyományos vásárlásnál a termék árán felül a boltba jutás költségeit és a közlekedésre fordított időt is figyelembe kell venni. Elektronikus vásárlás esetén viszont a szállítási költséget és az átvétel módját kell mérlegelni az áron felül. Kis Gergely, a GKIeNet ügyvezető igazgatója a SzEK.org konferenciáján elmondta: az internetes beszerzések két fő iránya az elemi szükségletek kielégítésére irányuló, pillanatnyilag még kis tételnek számító, valamint az élmény- és impulzuskereső vásárlás. Magyarországon az internetes vásárlás még nem feltétlenül olcsóbb, mint a hagyományos bolti, tehát a fő motívum inkább a kényszer - vagyis hogy az adott termék vagy szolgáltatás nem elérhető a vásárló által fizikailag bejárható körzeten belül - és a kényelem.

Bizalmi kérdés

Az e-kereskedelem alapja a bizalom, legfontosabb marketingeszköze pedig az ajánlás. A bizalom növelése alapvető lenne a hazai e-kereskedelem robbanásszerű növekedése szempontjából. Ennek érdekében számos próbálkozás van, például a Fair Business minősítés, amely az etikus és megbízható kereskedők támogatása mellett másik fő célként éppen a vevők bizalmának növelését szolgálja (lásd Piac & Profit 2009/12. szám). A vásárlások számának növekedéséhez alapvető az egyszerű és biztonságos rendelés lehetőségének megteremtése. A világban összességében az elektronikus vásárlások 90 százaléka on-line bankkártyás fizetéssel történik, mely során megadják a bankkártya számát. Magyarországon ez az arány nem haladja meg a 10 százalékot, mivel a vásárlók félnek a kártyaszámukat megadni (helyette az utánvéttel való fizetést választják).

Egyelőre fontos az is, hogy a netes vásárlás a lehető legjobban közelítsen a hagyományos vásárlási élményhez, ezért fontos például az olyan technológiák használata, amelyek segítségével a terméket a képernyőn körbe lehet forgatni. A folyamatos technológiai fejlesztés ez esetben elengedhetetlen, hiszen szükség van rá a lehető legegyszerűbb rendelési metódus létrehozásához vagy az egyre inkább terjedőben lévő „vásárlóra szabott üzlet" kialakításához is. Fontos azonban belátni, olvasható a kisservinegon.hu oldalon, hogy az e-kereskedelem nem informatikai feladat. Az informatika ennek a speciális üzleti folyamatnak csak egyik eszköze, amelynek a vállalkozó által meghatározott stratégiai célokat és természetesen a vevők meggyőzését kell szolgálnia.

A „webkettes" korszaknak köszönhetően valósággá vált Alvin Joffler 1980-ban megfogalmazott elmélete, amely „consumer" - vagyis fogyasztó - helyett „prosumer"-ről beszél. A lefordíthatatlan, a „termelő" és „fogyasztó" kifejezés összeolvasztásából kreált kategória azt az új vásárlót jelöli, aki már aktívan részt kíván venni a termék kialakításában. A fogyasztótól érkező erős visszahatásnak köszönhetően a vevő befolyásolja egy termék életciklusát, egy szolgáltatás sikerét - magyarázta György István, az Update Software kereskedelmi igazgatója a SzEK.org-konferencián. Ennek köszönhetően a cégek és ügyfeleik között újfajta kollaboráció jön létre. A kapcsolatok változásával internetes „barátság" már nemcsak ember és ember, hanem akár ember és márka vagy termék között is kialakulhat. Az érzelmi kapcsolat létrejötte pedig a válság hatása miatt különösen fontos, hiszen a vevők megtartása lényegesen olcsóbb megoldás az eladás fenntartására, mint új vevők meghódítása.

Dinamikus növekedés

Magyarországon a korábbi évekhez képest a kiskereskedelmen belül jelentősen emelkedett az on-line értékesítés szerepe. A GKIeNet felmérése szerint 2009 első félévében már több mint 2400 interneten, kosaras rendszerben árusító kiskereskedelmi áruház működött. Az internetezők számának állandó növekedése mellett az on-line vásárlást kipróbálók köre is folyamatosan bővül, 2008 végére az elmúlt egy évben legalább egyszer on-line vásárolók száma megközelítette a 750 ezer főt. Az on-line kiskereskedelemben 63 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak le, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom egy százaléka. A boltok várakozásai és a GKIeNET becslései alapján az évek óta tartó dinamikus növekedés 2009-ben is folytatódik, és év végére elérheti a 95 milliárd forintos forgalmat. Fontos viszont kiemelni, hogy ennek a 80 százalékát továbbra is a mintegy húsz legnagyobb webbolt adja.

A növekedést nehezíti az egyelőre nem teljesen kiforrott hazai jogszabályi környezet. Ennek eklatáns példája, hogy november végén a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság bírságot szabott ki egy internetes áruházra, az indoklás szerint azért, mert annak internetes kereskedelmi oldala valójában reklám. A speciális termékkel kapcsolatos eset újabb, a hazai e-kereskedelem normális általános működését akadályozó törvényi ellentmondásra vetett fényt, ugyanis az üzlet jogszabályi fogalma csak a fizikai értelemben vett üzletre korlátozódik. A kereskedelemről szóló törvénynek nem tárgya sem az internet, sem az elektronikus kereskedelem. Az ügy kapcsán a SzEK.org szakmai egyeztetést kezdeményez a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) illetékeseivel, illetve fellép a szükséges törvénymódosítások érdekében.

Megjelent a Piac és Profit magazinban

Az e-kereskedelem négy szintje
1. Meglévő üzlethez kapcsolt statikus honlap.
2. Honlap, amelyen lehetőség van a vevők és a kereskedő kommunikációjára.
3. Elektronikus vásárlás lehetősége – ez a valódi internetes kereskedelem, amikor az árucikkek közötti böngészés, a megrendelés, a fizetés és a szállítási mód kiválasztása egyaránt on-line megoldható.
4. A legfejlettebb szint, ahol a fókusz a vásárlói közösségek kiépítésén, a bolthűség kialakításán és erősítésén van.
Forrás: HVG

Véleményvezér

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz 

A pénzelosztás mintha részrehajló lenne, nem kicsit.
Már Bulgária is faképnél hagyott minket

Már Bulgária is faképnél hagyott minket 

Dobhatják a levát a bolgárok.
Eszkalálódik az ukrajnai háború

Eszkalálódik az ukrajnai háború 

Immár akár Moszkvát is elérheti az ukrán hadsereg rakétákkal.
Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál

Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál 

Új keményvonalas katonai parancsnok irányítja az orosz szárazföldi erőket.
A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral

A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral 

Lengyel-magyar barátság helyébe, lengyel-román került.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo