Újabb változások előtt a Facebook

Ismét egy mérföldkő mellett robog el sebesen a Facebook, a felhasználók száma átlépte a 350 milliót. Mark Zuckerberg alapító szokás szerint blogjába írt levélben kommentálta a fordulót. Az ünneplés mellett viszont komoly változásokat is kilátásba helyezett, ami leginkább a hálózatok rendszerét érinti majd.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Összesen 350 millió felhasználó, minden egyes nap a teljes tagság legalább fele bejelentkezik, 35 millióan legalább egyszer frissítik a státuszukat. A felhasználók havonta 2,5 milliárd képet töltenek fel, hetente 3,5 milliárd linket, hírt, blogot vagy egyebet osztanak meg. 3,5 millió eseményhez készül minden hónapban saját oldal, s több mint 700 ezer helyi üzletnek van aktív profilja. Az átlagos felhasználónak 130 barátja van, havonta ez 8 újabb bejelöléssel bővül. Az átlagos felhasználó napi 55 percet tölt Facebookon, havonta 9-szer nyomja meg a "tetszik" gombot, illetve 25 kommentet ír, átlagosan 2 újabb oldalnak lesz rajongója, s összesen 12 csoportnak tagja.

Megdöbbentő számok ezek, s azonnal fel is merülhet a menedzselhetőség kérdése. Amikor a Facebook alapjait megalkották, még csak fiatal egyetemistákra számítottak, akik ezrével érkeznek majd a rendszerbe. Ehhez teljesen jól passzolt az akkor kidolgozott "network" elv, mely szerint minden felhasználó valamely hálózat része, s az ugyanott lévő emberekhez egy fokozattal közelebb is van. Elsőként az amerikai egyetemek hálózatai jöttek létre, majd szép a terjeszkedéssel párhuzamosan a kör bővült, nem telt el sok idő, s európai országoknak is lett dedikált hálózata. Ez a korai szakaszban nem is volt probléma, hiszen egy-egy nemzetből viszonylag kevesen voltak, s a kulturális-földrajzi kötődés elegendő szegmentációt jelentett.

Szükség van a változásra

Mostanra azonban vállalhatatlan méretűre duzzadtak a hálózatok, ráadásul sokszor a kapcsolatok logikáját egyáltalán nem követi a beosztás. Egy-egy önálló hálózat például India vagy Kína, ahol két  felhasználónak annyi köze van egymáshoz, mint mondjuk egy magyarnak egy izlandihoz. A földrajzi elosztás viszont hatékonynak tűnik, s jelenleg is a felhasználók harmada valamilyen regionális hálózat része. Zuckerberg elmondása alapján a terv az, hogy a mostani rendszert teljesen eltörlik, s egy sokkal egyszerűbb, de mégis relevánsabb modellt állítanak csatasorba. Az egyik sarokpont a privát szféra kezelhetőségének könnyítése, javítása, a fejlesztés többek között erre fókuszál.

Megjelenik például a jó ideje ígért tartalom-mikromenedzselési lehetőség is, azaz minden egyes poszt esetében beállítható lesz, hogy mindenki láthassa, csak a barátaink vagy esetleg csak egy még szűkebb csoport. Ez a poszt elküldésekor választható ki, de később is bármikor változtatható, elkerülve a mellényúlások miatti kellemetlen szituációkat. Az alapvető személyes beállítások alapértékeit is áttekintik a fejlesztők, de tudva, hogy mindenkinek más igényei vannak, természetesen megmarad a nagyon részletes, mindenre kiterjedő beállítás oldal, ahol minden egyes eseménytípussal kapcsolatban lehet nyilatkozni, hogy mennyire legyen publikus. Zuckerberg blogbejegyzéséből a változásokkal kapcsolatban arra lehet következtetni, hogy szinte már itt kopogtat a frissítés, de ennek ellenére konkrét időpontot nem jelölt meg.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo