Az elmúlt tíz évben 123 tengeri hajót semmisített meg teljesen tűz, sok halálos és sebesült áldozattal. Az oltás a hajók esetében különösen nehéz feladat, mert a tűzoltó hajók (amennyiben egyáltalán elérhető közelségben vannak) biztonsági okokból gyakran nem közelíthetik meg a katasztrófa helyszínét a szükséges mértékben.
Különösen veszélyes tényező, ha vegyszereket, vagy más robbanó anyagokat szállítanak: azok akár lehetetlenné teszik az oltást, mert mérges gázok keletkeznek és akár 1000 fokos hőmérséklet alakulhat ki.
Személyzet nélküli robot tűzoltó- és mentőhajók bevetésével ezek az akadályok elhárulnak.
Norvégia, amely olaját tengeren szállítja tovább, milliárdokat fordít a fejlesztésre ezen a területen. A Kongsberg cég kanadai partnerével, az Allan mérnökirodával építi az első robot tűzoltót, amelyet égő hajó közvetlen közelébe lehet juttatni. Berendezései óránként 2.400 köbméter vizet és oltóhabot tudnak továbbítani – ez körülbelül a 17-szeres mennyisége egy nagy tűzoltókocsi teljesítményének.
Az új vezérlési automaták a szakemberek szerint hamarosan helyet kapnak sokkal nagyobb, bonyolultabb hajókban is, így átalakíthatják az ipart.
(Forrás: Die Welt)