Nehéz másra bízni

A válság okozta piacszűkülés és bevételcsökkenés előtérbe helyezte a költséglefaragási törekvéseket: sok magyarországi cég van túl a költségek racionalizálásán, a vállalati juttatások, prémiumok csökkentésén vagy a létszámleépítésen. Ahhoz azonban, hogy mindez ne járjon a hatékonyság vagy a munkatársak motivációjának csökkenésével, összetettebb lépésekre is szükség van. A sok esetben túlélésre berendezkedett magyar kis- és középvállalati szektorban most különösen megfontolandó a különböző, nem a cég fő profiljához kapcsolódó tevékenységek külső szolgáltatóhoz való kiszervezése.

Bár a Piac & Profit által megkérdezett iparági szakértők optimistán beszélnek az informatikai outsourcingpiac jövőjéről és a szolgáltatások bővülésének lehetőségeiről, azonban nem titkolták: sok esetben a vezetők nehézkes hozzáállása az oka annak, hogy Magyarországon a fejlett országok átlagához képest viszonylag kevesen szánják rá magukat a cégműködés racionalizálására.

Külső kényszer

A válság közvetlen hatása ugyan konkrétan még nem érzékelhető a hazai informatikai outsourcing piacának növekedésében, ám az világosan látszik, hogy a vállalatvezetők már nem idegenkednek magától a fogalomtól, és átlátják, mit nyerhetnek vele, mondja Vida Szabolcs, a Synergon Rendszerintegrátor ügyvezető igazgatója. Szerinte a jelen helyzet minden vállalatot rákényszerít a költségek felülvizsgálatára és racionalizálásra, azonban a döntéshozás és a kiszervezés előkészítő munkálatainak időigényessége miatt maga az outsourcingpiac csak később fog fellendülni. Hasonlóan a kívülről jövő költségcsökkentési kényszert nevezi fő hajtóerőnek Ormosi Viktor, az EDS ügyfélkapcsolati igazgatója, aki szerint a gazdasági környezet megváltozásával a vállalatok kiszolgálóterületeinek - köztük az informatikai szervezeteknek - a korábbi évek költségcsökkentési tendenciáját lényegesen felülmúló megszorítást kell(ett) végrehajtaniuk. Cserkész Gábor, a HP Technológia Menedzselt Szolgáltatások kereskedelmi vezetője már arról számol be, hogy a vállalkozások egyre erőteljesebb költségcsökkentési szándékainak köszönhetően érződik a megnövekedett érdeklődés az outsourcing iránt.

Az EDS igazgatója szerint a költségcsökkentési hullám már elérte az outsourcingszolgáltatókat is, mert az ügyfelek és más magyarországi informatikai vezetők egybehangzóan a vállalkozói költségek csökkentését jelölték meg a legegyszerűbb és legköltséghatékonyabb útnak. Ormosi Viktor úgy véli, ez nagyobb megrázkódtatások nélkül végbe is megy, hiszen minőségromlás nélkül tudnak megtakarítást elérni azáltal, hogy a professzionális szolgáltató - amelynek ez a fő szolgáltatási területe - hatékonyabban allokálhatja az erőforrásokat, és az ebből keletkező megtakarítást képes megosztani, figyelembe véve a saját profitelvárásait és az ügyfelek költségcsökkentési igényeit. Sokszor a szolgáltató a szerződéses időtartam meghosszabbítása mellett adja meg a kért csökkentést.

Minden kiszervezhető

A gazdasági világválság még inkább előtérbe helyezte azt a megközelítést, miszerint egy szervezet számára az a leghatékonyabb megoldás, ha csak az alaptevékenységére koncentrál, és minden egyebet szakértőre bíz. Ormosi Viktor ezt úgy fogalmazza meg, hogy manapság minden kiszervezhető - léteznek példák a bérelszámolási tevékenység átadásától kezdve a felsővezetői adminisztrátori (titkári) funkció átadásáig is. Szélsőséges esetben még maga a felsővezetés (CXO szint: CIO - informatikai igazgató, CFO - pénzügyi igazgató, CCO - kereskedelmi igazgató) is kiszervezhető annak érdekében, hogy a vállalat a tulajdonosai által elvárt üzleti célokat elérje. Cserkész Gábor egyetért: minden kiszervezhető, az informatikai környezet hardverszintű üzemeltetésétől kezdve az üzleti folyamatok teljes átvételéig. A kulcs a jó szerződés; azaz a világosan azonosított célok és szolgáltatási szintek a mérvadóak. Tapasztalatai szerint a piaci szereplők közötti élesedő verseny, a megfelelő ár-érték arány folyamatos fenntartása, valamint a költségcsökkentési szempontok arra késztetik a vállalatvezetőket, hogy cégük jellemzően a főtevékenységére fókuszáljon, s minden mást olyan szolgáltatónak adjanak át, amely az adott feladatkört hosszú távon magas színvonalon képes ellátni. A szakember úgy véli, egyelőre nem történt meg a teljes szemléletváltás a vezető körökben, sokan még nem gondolkodnak az üzleti folyamatok - például számlázás, posta, HR, egyebek - teljes kiszervezésében. A HP kereskedelmi vezetője szerint azonban a kkv-szegmensben egy-két éven belül megjelenhetnek azok a szolgáltatási árak, amelyek a kisebb és közepes méretű cégek számára is vonzóak, megfizethetőek lesznek amellett, hogy a költségcsökkentés már középtávon is kimutatható legyen.

Kínálati oldal

Az elmúlt években megjelent jelentős szereplők sem Magyarországon, sem a világon nem változtak, a hazai piacon pedig meghatározó az a tendencia, hogy a nagy multinacionális cégek kelet(ebb)re telepítik kiszolgáló szervezetre bízható tevékenységeiket. Ormosi Viktor úgy látja, hogy a multinacionális vállalatok számára gyors eredményt jelenthet, ha a jól definiált üzleti folyamataikat - IT, adminisztratív területek - alacsonyabb költségű országba telepítik. Ennek a tendenciának továbbra is az egyik haszonélvezője a kelet-közép-európai régió. „Természetesen Magyarországnak ezen a piacon komoly harcot kell vívnia a szomszédos országokkal, azonban ez a verseny az egyes gazdaságokra is pozitív hatást gyakorol" - hívja fel a „keletre telepítés" előnyös hazai következményeire a figyelmet az EDS igazgatója.

Vida Szabolcs is azt mondja, hogy itthon viszonylag stabilak a piaci erőviszonyok: a nagyvállalatoknak teljes IT-outsourcingot biztosító vállalatok köre és részesedésük az elmúlt időszakban nem változott nagymértékben. „Jelentősebb változásra akkor lehet számítani, ha az állami és közigazgatási szektor megkezdi a részleges vagy bizonyos szervezetek esetében a teljes informatika kiszervezését, illetve ha egyidejűleg több nagyvállalat is IT-kiszervezési projektbe kezd" - fogalmazza meg mind a piac, mind - a hatékonyság javulásán keresztül - az egész ország számára előnyös változást hozó államigazgatási bekapcsolódás igényét a Synergon szakértője.

Cserkész Gábor más változásokat is fontosnak tart. „Korábban a nagyobb, nemzetközi cégek foglalkoztak mértékadóan e szolgáltatási körrel, mára azonban a kis- és közepes méretű magyar tulajdonú cégek is »felnőttek«, az infrastruktúra-üzemeltetés területén kifejezetten nagy a verseny." Szerinte azok a vállalatok maradhatnak az elsők között, vagy kerülhetnek oda, amelyek nemcsak infrastruktúra-üzemeltetéssel, hanem stratégai tervezéssel, tanácsadással, koncepcionálással is képesek hatékony javaslatokat kidolgozni.

Nehézkes magyarok

Vida Szabolcs szerint a multinacionális vállalatok jelenléte biztosítja, hogy a nemzetközi tendenciák jól tükröződjenek a magyar piacon is, ám a teljes informatikai outsourcing kissé lassabban terjed el nálunk - egyrészt mert az államigazgatási szektor szereplői még kevésbé követik az üzleti szemléletmódot, másrészt az általános bizalmatlanságból adódóan. A szakember egyértelmű párhuzamot is lát a szemléletek különbözőségében, amit a pénzügyi megoldásoktól való idegenkedéssel magyaráz: „Magyarországon a lízingkonstrukciók is lassabban terjedtek, sok időbe telik, amíg a magyar cégek elfogadják, hogy valamit »csak« bérelnek, és nem kerül a saját tulajdonukba."

Ormosi Viktor is úgy tapasztaltja, hogy a tulajdonosi szerkezettől függően másképpen reagálnak az egyes vállalatok Magyarországon. A külföldi tulajdonban lévő leányvállalatok számára „céges policy" formájában érkezik az iránymutatás, hogy miként kell működni, milyen termékre kell összpontosítani, és milyen eszközökkel kell a költségstruktúrát átalakítani. „A magyar kkv-knél a válság kezelése a helyi vezetőségtől függ. Ez egyrészről hátrányos, hiszen mindent helyben kell kitalálni, másrészről lényegesen nagyobb szabadságot ad, hogy a helyi piaci környezetre adaptálva kell módosítani a stratégiát" - hívja fel a figyelmet a kis cégek egyik kézzelfogható előnyére az EDS ügyfélkapcsolati igazgatója. A Synergon Rendszerintegrátor vezetője is a helyben született döntésekben látja a különbséget a nemzetközi és a magyar cégek hozzáállása között. „Magyarországon jellemzően a vezetők kézi vezérléssel alakítják a vállalkozások mindennapi életét, így a stratégiai gondolkodás és az outsourcingszolgáltatások előnyei nem pontosan azonosítottak" - mondja Vida Szabolcs, aki szerint a válság okozta helyzet vonzóbbá teheti ezeket a szolgáltatásokat, bár a vezetői/tulajdonosi igények erősen eltolódnak a költségcsökkentés, a recesszió miatt elszenvedett bevételkiesés kompenzálásának irányába.

„A multik évekkel előre megtervezik az egyes tevékenységek sorsát, a hazai cégekre nem jellemző ez a fajta kiszámíthatóság" - hiányolja a koncepcióalkotást Cserkész Gábor, aki szerint ennek oka csak részben pénzügyi. Sokszor egyszerűen annyi történik, hogy ezek a vállalatok ma a túlélést tűzték a zászlóra stratégiai célként, így a fenntartás érdekében hozott költségcsökkentő intézkedéseik között bár helyet foglal a kiszervezés, a döntés ritkán jön gyorsan.

Megjelent a Piac és Profit magazinban.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo