Méregdrága Magyarországon a vezetékes net

A magyar vezetékes internet ára meglehetősen érdekesen alakult az elmúlt években. A bruttó havi átlagkeresetet tekintve az árak rendkívül magasnak számítanak itthon az uniós országok átlagaihoz képest.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A keresetekhez képest drága a net - Kép: SXC

A Van Dijk kutatócég az Európai Bizottság megbízásából készített kutatásából kiderül többek között, hogy a 4–8 megabites vezetékes internetcsomagok ára hazánkban viszonylag drága, 12 ezer forint körül alakul, ami a bruttó havi átlagkereset 5 százaléka. Ez azt jelenti, hogy vásárlóerő paritás alapján a negyedik legdrágábbak vagyunk az Unióban.

A közeli szomszédainkat tekintve Ausztriában 0,4 %, Romániában 0.93 %, Csehországban 3,84 % ugyanez az arány. Rosszabb helyzetben csak a macedónok és a lengyelek vannak 6,72  százalékos és 7,2  százalékos átlagukkal. Dánia az élenjáró, ahol az átlagfizetés mindössze 0,41 százalékát kell az internet díjára fordítani.

„Sok esetben az internet irreálisan magas havi költségét az okozza, hogy az előfizetők a hűségidő lejárta után nem kutatnak kedvezőbb csomag után, hanem tovább használják a korábbit. Pedig az akciókat kihasználva sok esetben fele áron használhatnának gyorsabb csomagot” -  mondta az internetet.hu távközlési szakértője Solt Ádám. Nyugat-Európában ennél sokkal tudatosabb a fogyasztói magatartás, az előfizetők a hűségidő lejártával folyamatosan keresik a kedvezményes lehetőségeket. (Egyébként Magyarországon kevesen használják a mobinternetet is, elsősorban azért, mert drágának találják a tarifákat.)

Nem tesz jót

A magas ár közrejátszott abban, hogy az elmúlt években visszafogottan növekedett csak a vezetékes internet penetrációja, bár az adatok szerint azok közül, akiknek már van ilyen előfizetése, egyre többen váltanak gyorsabb szolgáltatásokra. „Fejlődés tehát van, de ez sajnálatos módon inkább azokat érinti, akik már eddig is rendelkeztek internettel” – hangsúlyozta a szakértő.

A jövő internete a kkv-k nagy lehetősége
A mai folyamatok a jövőben várhatóan sokkal személyesebbé, és önmegvalósítóbbá teszi a világhálót. Ez nem csak a közösségi oldalakat jelenti a fiatalok számára, hanem akár a kkv-k is versenyhelyzetbe juthatnak a nagy cégekkel szemben, éppen a specializálódás miatt.
A drága vezetékes internetnek a piacon számos káros hatása lehet. Az internet-penetráció lassabb növekedése miatt a piac is jelentős bevételektől esik el, nem teljesedik ki a potenciális növekedés által keltett serkentő hatás.

Emellett természetesen a mobilinternet elterjedését is visszafogja ez a tényező, hiszen sokan éppen azért nem fizetnek elő mobilnetes szolgáltatásra, mert vezetékes internettel már rendelkeznek, a kettő együtt pedig már túlságosan sokba kerülne. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság felmérése szerint 46 százalék azoknak az aránya, akik vezetékes szolgáltatót használnak, és meg is vannak vele elégedve, ezért nem fizetnek elő mobilinternetre.

Fény az alagút végén

A piacon ugyanakkor láthatóak pozitív tendenciák, amelyek itthon és az Unión belül is a vezetékes szolgáltatások árának csökkenéséhez vezethetnek, vélekedett az internetet.hu szakértője. Az egyik ilyen reményre okot adó tényező Neelie Kroes, az Európai Bizottság digitális ügyekért felelős biztosának kezdeményezése is, melynek alapján az Unión belül a szolgáltatókat a vezetékes internet árának egységesítésére köteleznék. A tervezet azonban egyelőre messze áll a megvalósulástól, mivel a kontinens szolgáltatói és a helyi hírközlési szakhatóságok is harciasan védelmezik szuverenitásukat a kérdésben. Ennek egyik oka, hogy a szabályozás eredeti formájában elfogadva több országban is az árak emelkedéséhez vezetne.

Csökkentek a roaming díjak
Júliustól tovább csökkentek az Európai Unión (EU) belüli mobiltelefonálás és adatküldés roamingdíjai, amelyeket a magyarországi mobilszolgáltatóknak is alkalmazniuk kell.
Szerencsés lehet az is, hogy néhány piackutató cég szerint a magyar piacon növekvő verseny tapasztalható, mivel a szolgáltatók – köszönhetően az igen alacsony penetrációnak – viszonylag kevés ügyfélért kénytelenek megharcolni. Éppen ezért az új előfizetőknek gyakran biztosítanak kedvezményt. A versenyt valószínűleg még inkább növelné, ha tudatosabb lenne a magyar fogyasztók szemlélete, figyelnék az akciókat és elkerülnék, hogy egy elavult csomagot használjanak évekig.

Ezen felül Európában is tapasztalható az a tendencia, hogy egyre több szolgáltató a vezetékes infrastruktúra fejlesztésére költ inkább, mint a mobilnetre, és az elemzők szerint a következő években erősen a vezetékes szolgáltatásokra irányul majd a telekom cégek fókusza. Kérdés, hogy ez milyen hatással lesz majd a piacra és a csomagok áraira.

Forrás: internetet.hu

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo