Megszűnnek a sütik és ez nem tréfa

A Google 2023 végére kivezeti az úgynevezett harmadik feles sütiket a Chrome böngészőből, ami alapjaiban változtatja majd meg a cégek hirdetési magatartását.

Ivánka Iván, az Ivanka Digital marketing ügynökség alapítója és vezető tanácsadója arról beszélt, a vállalatoknak most kell felkészülniük a sütimentes világra, hogy ne érje őket derült égből villámcsapásként a techóriás lépése. Mint fogalmazott, az életben maradás feltétele az lesz a kkv-szektor szereplői számára, hogy legyen saját adatbázisuk, amellyel el tudják érni az ügyfeleiket.

Bajban lesznek a vállalkozók. Kép: Mastercard

2020 januárjában bombaként robbant a hír, hogy a Google két éven belül kivezeti a Chrome böngészőkből a 3rd party cookie elhelyezésének a lehetőségét. A hirdetők nyomása miatt a dátumot egy évvel kitolták, de 2023 végén elérkezik a teljes sütimentes világ, ami feje tetejére állíthatja a marketingszakmát.

Ivánka Iván, az Ivanka Group vállalkozásfejlesztési cégcsoport elnök-vezérigazgatója elmondta, a sütik gyakorlatilag azóta léteznek, hogy van széles körben használt internet. A cookie-k számos rendkívül fontos információhoz juttatják a weboldalak üzemeltetőit, miközben a felhasználóknak is segítséget nyújt, hiszen megjegyzi az adott honlapon végzett munkafolyamatokat.

Mint magyarázta, a sütik négy nagy kategóriába sorolhatók. Az első munkamenet sütik elengedhetetlenek a megfelelő felhasználói élményhez, a felhasználást elősegítő sütik a felhasználónév, jelszó és egyéb adatok tárolásában játszanak szerepet, a teljesítmény cookie-k arról gyűjtenek információt, hogyan keresünk és használunk egy adott weboldalt, a hirdetési sütik pedig azért hasznosak, hogy a felhasználó a számára releváns hirdetésekkel találkozzon az interneten böngészve.

„Egy webhely látogatásánál, a sütik elfogadásával egy fájl kerül fel a számítógépre, ami nyomon követi a felhasználó munkavégzéseit. Ezek egyáltalán nem veszélyesek, nem kémkednek, csupán a szokásokat, egyedi igényeket dokumentálják, majd azokat a megfelelő módon, az adatvédelmi szabályokat betartva kezelik” – magyarázta a szakember.

Az életben maradás a tét a vállalkozásoknál

A jelenlegi állapot viszont nem tart örökké, 2023-tól ugyanis a harmadik feles sütiket bedarálja a Google. Ivánka Iván elmondása szerint ez egyrészt azt jelenti, hogy megszűnik az egyik legkedveltebb marketingeszköz a vállalkozások számára, miközben a felhasználók úgy érezhetik, minden korábbinál magasabb szinten védik a magánszférájukat.

Mint mondta, a Firefox és a Safari esetében ezeket a sütiket már most is blokkolták, a Google Chrome viszont ezeknél jóval népszerűbb böngésző Magyarországon, tehát a 3rd party cookie-k kivezetése itt sokkal több embert és cége is fog majd érinteni, ekkor lesz érzékelhetőbb a hatása.

„A Google már 2020 elején bejelentette a harmadik feles sütik eltörlésére vonatkozó szándékait, ezért fel lehetett volna időben készülni rá, de még most sincs késő. A lényeg, hogy minden cégnek legyen saját felülete, saját domainje és tárhelye, ahonnan a kommunikációt önerőből végre tudja hajtani. Ez nem azt jelenti, hogy minden mástól meg kell szabadulni, de ki kell szélesíteni a csatornákat, hiszen ezek használata ma már nem versenyelőny, hanem az életben maradás feltétele” – mondta az ügyfeleik üzletmenetét az igényfelméréstől a stratégiaalkotáson át egészen a végrehajtásig és visszamérésig támogató Ivanka Digital alapítója.

Példaként említette, hogy kirívó esetekben a közösségi oldalak akár egy teljes napig le tudnak állni technikai okokból (legutóbb ez októberben a teljes világban is megtörtént), az organikus elérések aránya drasztikusan lecsökkent az utóbbi időszakban, ezért kizárólag a rajtunk kívülálló erőforrásokra nem lehet alapozni.

Ivánka Iván a cégeknek azt tanácsolja, tájékozódjanak, hiszen számos olyan bérelhető technológia áll ma már rendelkezésre marketingcélokra, mely a kis- és középvállalkozások számára is megfizethető. Hozzátette, aki szeretne tenni a vállalkozása jövőjéért, ajánlott szakértővel is konzultálnia, aki elnavigálja őt a folyamatosan változó internetes világban.

 

Véleményvezér

Elszabadultak a Magyar Posta árai

Elszabadultak a Magyar Posta árai 

Ez most nem finom.
Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak

Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak 

Az egykori magyar sikerágazat rosszul teljesít.
Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t

Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t 

Lassan bármerre megyünk kisebb árakkal találkozunk, mint itthon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo