2012 és 2014 között az interneten ténylegesen böngésző magyarországi okostelefon-felhasználók aránya 90 százalékkal, míg a közösségi hálózatok használata 41 százalékkal nőtt. Az elküldött e-mail üzenetek száma 96 százalékkal, a videomegtekintéseké 16 százalékkal nőtt. A magyar fogyasztók részvétele a felsorolt internetes tevékenységekben nagyon hasonló képet mutat a nyugat-európai fogyasztóknál tapasztaltakhoz – derült ki az Ericsson ConsumerLab „Változások előtt” című jelentéséből.
„Hihetetlen mértékben nőtt az összekapcsolt eszközökhöz való hozzáférés, ezért a magyarok minden korábbinál több digitális szolgáltatást használnak – mondta el Vishnu Singh, az Ericsson ConsummerLab vezetője. A táblagépek elterjedtsége 2012 és 2014 között 10 százalékkal nőtt, és a fogyasztók további 11 százaléka tervezi táblagép beszerzését a közeljövőben. Az online szolgáltatásokkal eltöltött teljes idő 20 százaléka esik a tabletfelhasználókra. A különféle okos és összekapcsolt eszközök egyre növekvő elterjedtségének eredményeképpen a magyarországi okostelefon-felhasználók 33 százaléka számára fontos, hogy otthonról is rendelkezzenek interneteléréssel, és 25 százalékuk kíván előfizetni valamilyen streaming zenei/videoszolgáltatásra.
Nem tart lépést a piac az elvárásokkal
A magyar fogyasztók olyannyira magukévá tették a digitális életstílust, hogy, úgy tűnik, a piac nem is képes lépést tartani az elvárásaikkal. Bár a magyar fogyasztók a különféle szolgáltatásokkal kapcsolatos elégedettségének mértéke csaknem azonos a Nyugat-Európában mért szintekkel, az ár/érték arányt és a támogató szolgáltatásokat illetően jelentősen csökken az elégedettségi arány. Míg például a nyugat-európai felhasználók több mint 50 százaléka elégedett a mobil szolgáltatók által nyújtott szolgáltatások ár/érték arányával és a támogató szolgáltatásokkal, a magyar fogyasztóknak csupán a 34 és 41 százalékáról mondható el ugyanez. A két paraméterhez kapcsolódó alacsony elégedettségi mutatók a szolgáltatóváltási hajlandóságot illetően is megmutatkoznak. A fogyasztók 68 százaléka például szívesen váltana szolgáltatót jelenlegi csomagjuk és az abban forgalmazott adatmennyiségek nem megfelelő ára miatt.
Nem lehet könnyű a szolgáltatók számára, hogy folyamatosan megfeleljenek egy ennyire tudatos és tájékozott fogyasztói kör igényeinek. A magyar fogyasztók úgy érzékelik, hogy mindent összevéve nincsenek nagy különbségek a három nagy szolgáltató által nyújtott felhasználói élményt illetően. E fogyasztói vélemények ismeretében a szolgáltatók számára elsőrendű fontosságú, hogy megfelelő stratégiákat dolgozzanak ki, amelyekkel elkötelezhetik ügyfeleiket. A magyar fogyasztók ugyanakkor nem tesznek különbséget a szolgáltatók között az ügyfél-elkötelezettségre vonatkozó alapvető paraméterek alapján (pl. hogy mennyire ajánl valaki egy adott márkát, vagy mekkora felárat hajlandó kifizetni érte).
„A magyar piac ilyen szempontból egységes, nincsenek különbségek a felhasználói élmény vagy az ügyfél-elkötelezettség tekintetében. Úgy látjuk, hogy ha valaki változtatni akar a helyzeten, annak nagyok a lehetőségei, hiszen a magyar fogyasztók aktív digitális felhasználók, akik minden pozitív változást szívesen fogadnának” – tette hozzá Singh.