IT-rendszer amortizáció nélkül? De hogyan?

Egy vállalat informatikai rendszerének kiépítése sosem könnyű feladat. Sorozatunkban a Piac&Profit szakértője lépésről lépésre vezeti végig a cégvezetőket egy hatékony és biztonságos IT-rendszer kiépítésének főbb tennivalóin. A cikksorozat befejező részében a leginkább költséghatékony megoldást mutatjuk be olvasóinknak.

Lehet virtuálisan is üzemeltetni a vállalati rendszerünket – Kép: SXC

Energiaszámlánkat nem csupán a villanyok lekapcsolásával vagy IT-berendezéseink energiatakarékosabb modellre cserélésével csökkenthetjük, hanem erőforrásaink jobb kihasználásával is. Próbáljuk meg mindenből a számunkra optimális méretet kiválasztani, hiszen nem csak azért fizetünk, amit használunk. Ez ráadásul nemcsak az áramra igaz, hanem minden más erőforrásra is! Nézzünk csak végig irodai eszközparkunkon: valóban szükségünk van ekkora kapacitásokra, vagy feleslegesen fizetünk egy részükért?

Az esetek túlnyomó többségében jobban járunk, ha a megfelelő méretű erőforrásokat költséghatékony, biztonságos és rugalmas, internet alapú szolgáltatások formájában vesszük igénybe.

Kihasználtság

A legtöbb irodában a napi munkavégzés során a tényleges számítógép-kapacitás töredékét használjuk csak ki. Több számítógép összesen még több igénybe nem vett kapacitással rendelkezik, ami pedig pazarolja erőforrásainkat: áramot, időt, beruházási költséget, helyet. Ezek összessége komoly költségeket generálhat egy vállalkozás számára, amelyeket könnyen megtakaríthatunk, ha csupán a valóban kihasznált erőforrásokat, kapacitásokat vesszük igénybe, és csak azokért fizetünk.

Nem gond többé a karbantartás

Cikksorozatunk előző részei
Egy ház építésénél az első teendőink közé tartozik a közüzemi szolgáltatások bevezetése. Amikor egy vállalkozásba kezdünk, legfontosabb feladataink egyike az internetelérés biztosítása. Viszont amíg a víz-, gáz- és áramellátásnál mindenki azonos szolgáltatásban részesül, addig az internet-előfizetés során van választási lehetőségünk.
A mai gazdasági környezetben minden vállalat ott próbál meg takarékoskodni, ahol tud, azonban nem mindenhol érdemes. fölösleges például visszafogni a munkatársak telefonhasználatát, ha lényegesen jobban járunk egy új megoldás alkalmazásával.
Létszükséglet lépést tartani az átalakuló igényekkel és innovatív eszközökkel. Ám mivel ez a versenyfutás elsősorban pénzügyi kérdés, és a magyar kkv-szektor tőkeellátottsága alacsony, egy-egy új beruházás gyakran okozhat komoly likviditási problémákat. Így a vállalkozások inkább nem fejlesztenek, és dacolnak a lemaradással, holott léteznek olyan megoldások, amelyek haszna kézzelfogható.
Vegyünk egy hétköznapi példát! A legtöbb kkv két lehetőséget vesz számításba, ha saját szervert tervez üzemeltetni: vagy egy szolgáltató szervertermében helyezi el, vagy házon belül alakít ki szerverszobát. Utóbbi esetben gondoskodni kell a megfelelő hűtésről, szünetmentes áramforrásról, védelemről és a megfelelő sávszélességről. Éppen ezért nehézkes és költséges megoldás. A szervertermi tárolás (szerver hosting) esetében az üzemeltetési költségek jelentenek magas terhet, ráadásul a hibajavítás is meglehetősen lassú. Létezik viszont egy harmadik megoldás: a virtuális szerver! Ebben az esetben a felhasználó pontosan akkora szervert kap, amekkorára szüksége van, a kapacitásokat pedig igény szerint rövid idő alatt lehet változtatni.

Virtualizálható eszközök

Nem a szerver az egyetlen eleme eszközparkunknak, amely helyett internet alapú szolgáltatást vehetünk igénybe. Az irodába telepített telefonközpontot a virtuális telefonközpont, a munkaállomásokat pedig a vékony klienssel elérhető virtuális desktopok – amelyek jóval kevesebb energiát fogyasztanak, mint az asztali gépek – válthatják fel. Mindegyikre igaz, hogy a változtatható kapacitások miatt rugalmas, a folyamatos felügyelet miatt biztonságos, az üzemeltetés, illetve karbantartás pedig a szolgáltató feladata, így kényelmes is. Ha pedig teljes IKT-infrastruktúránkat virtuális eszközökre cseréljük, akár kiadásaink 30 százalékát is megtakaríthatjuk.

Cikksorozatunkban végigvettük egy kkv IT-rendszerének költséghatékony felépítését, kezdve a megfelelő internetszolgáltatás kiválasztásától az olcsóbb telefonálási lehetőségeinken át a virtualizációs szolgáltatások nyújtotta előnyökig. Bár a sorozat arról szólt, hogyan ajánlott az alapoktól kiépíteni a vállalati infrastruktúrát, a már használatban lévő infrastruktúránk elemeit is könnyen kiválthatjuk virtualizációs megoldásokkal, akár lépésről lépésre bevezetve azokat.

Farmosi Attila, az ACE Telecom ügyvezető igazgatója

 

Véleményvezér

Több ezer szíriai menekült indult haza Törökországból

Több ezer szíriai menekült indult haza Törökországból 

A szírek hazavágynak.
Újabb bicskanyitogató esetre lelt Hadházy Ákos

Újabb bicskanyitogató esetre lelt Hadházy Ákos 

A nagy fideszes trükk.
Megdöbbentő fotók egy gyermekotthonból

Megdöbbentő fotók egy gyermekotthonból 

A képek mindennél beszédesebbek.
Mélypontra ért a magyar belpolitika, avagy büdös-e Menczer Tamás szája?

Mélypontra ért a magyar belpolitika, avagy büdös-e Menczer Tamás szája? 

Még egy lépcsőt lejjebb lépett a magyar belpolitika.
Legyél hatósági főállatorvos állatorvosi diploma nélkül

Legyél hatósági főállatorvos állatorvosi diploma nélkül 

Kevés a hatósági állatorvos.
Kormányváltó hangulat

Kormányváltó hangulat 

Oda a Fidesz népszerűsége.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo