A hétvégén, egy moszkvai konferencián jelentette be az orosz Yandex kereső, hogy teljesen új alapokra helyezi az internetes keresést. A jövőben ugyanis a weboldalak rangsorolásában figyelmen kívül hagyja a linkeket és elsősorban a felhasználói élményre koncentrál – adta hírül az ite.hu.
A világ legnagyobb keresői mind kivétel nélkül link-alapúak, azaz az oldalra mutató linkek határozzák meg egy-egy weboldal helyezését a találati listán. Bár voltak már korábban is törekvések nem link alapú keresők létrehozására, ezek mindezidáig sikertelen voltak. Az orosz Yandex, azonban nem kis szereplő, a világ negyedik legnagyobb internetes keresője, amely hazájában a Google-t is magasan megelőzi, de más országokban is népszerű.
Alexander Sadovskiy a Yandex vezetője kifejtette, hogy a változás egyelőre, csak a kereskedelmi tárgyú kereséseket érinti, ami az összes keresés nagyjából 10 százaléka, naponta közel húszmillió keresés. „Ebben a szektorban és különösen Oroszországban nagyon megbízhatatlan az oldalak linkháttere. Nagyon sok a fizetett és automatikus link, aminek egyetlen célja a találati lista manipulálása. Különösen igaz ez a kereskedelmi szférában.”
A szakember szerint egyértelmű volt a tendencia, hogy a linkeknek egyre kevesebb közük van a minőséghez. A linkek, mint rangsorolási tényező egyre félrevezetőbb eredményt adtak és ennek logikus következménye volt a mostani lépés.
A Google egyelőre küzd a hamis linkek ellen
Októberben a Google Pingvin nevű algoritmus borzolta az internetes társadalom kedélyeit, amely a hamis, és manipulatív célú linkeket szűrte ki az internetről.
Melyik taktika lesz a nyerő?
Az jól látszik, hogy míg a Google megpróbálja algoritmusok révén és manuálisan is lefülelni a linkhálózatokat, addig az orosz Yandex teljesen más taktikát követ.
A bejelentés szerint az új algoritmus több mint 800 szempont alapján rangsorolja majd a weboldalakat, amelyben központi szerep jut a felhasználó élménynek. A rangsorolás alapja az lesz, hogy a weboldalak, mennyire szolgálják ki a látogatókat, mennyi időt töltenek a weboldalon, hogyan használják azt, és milyen sűrűn térnek vissza.
A felhasználók viselkedését a keresők egyre jobban tudják követni, és a Yandex szerint ezek sokkal hitelesebb szempontjai egy weboldal értékelésének, mint a manipulálható linkek. Ha a számítások beválnak, akkor könnyen lehet, hogy módszerük forradalmasítani fogja az internetes keresését és ez hosszú távon alapjaiban változtathatja meg az internetes weboldalak világát.