Amerika fél SEO- t használni? Legalábbis ezt támasztja alá a legújabb kutatás, ahol a keresőmarketing szerepét vizsgálták az amerikai marketing világában – írja a kulcsszo.hu. A kutatásban résztvevő 500 marketinges és szellemi vezető mind olyan vállalatnál dolgoznak, ahol az alkalmazottak létszáma meghaladja az 500 főt, éves bevételük pedig a 10 millió dollártól egészen az akár 500 millió dollárig terjed.
Kiderült, hogy a vállalatok legnagyobb vesszőparipája a negyedévenkénti gazdasági zárás, mely szöges ellentétben áll a SEO hosszabb távú megtérülésével, épp ezért sok vállalat elutasító ezzel a keresőmodullal szemben. A vállalatok pénzügyi zárása ugyanis minden észérvet felülír, épp ezért sok helyen esély sincs az ennél hosszabb távú gondolkodásra. A kontinens marketing világa szinte kivétel nélkül a fizetett és az organikus hirdetések egyvelegét használja, hogy az általa képviselt cég forgalmának generálását tartósan elérje.
Csupán közel a felmérésben résztvevő marketingesek fele használja a SEO és a PPC rendszereket a mindennapi marketingje során. A keresőmarketing fontosságát felismerve a vállalatok túlnyomó részt még mindig a közösségi média és a nyomtatott sajtó létjogosultságát hirdeti. A felmérésben résztvevők 47 százaléka használja a SEO-t, míg 40 százalék a PPC (kattintás alapú fizetett hirdetések) mellett teszi le a voksát.
Ezek a számok hűen tükrözik, hogy a kontinens keresőmarketing szempontjából igen csak pesszimista, közel sincs az élvonalban, holott erre minden eszköze meglenne. (Magyarországon pl. az egyike a legkeresettebb szakmának a keresőmarketing szakértő a haszon.hu felmérése szerint.)
A SEO integrálása elkerülhetetlen
Kara Alcamo az R2integrated igazgatója elmondta, azok a vállalatok, akik a különféle értékesítési csatornákat figyelmen kívül hagyják, hatalmas piacot hagynak érintetlenül. Tapasztalata szerint, a SEO nélkülözhetetlen mind a szociális média, mind a televízió, vagy egyéb céges megjelenés esetén. Véleménye szerint egy helyesen felépített televíziós reklámot a telefonon való rákeresés követ, így ha nincs SEO, vagy a keresőcsatornák bármelyike beállítva, az egész kampány lényegtelenné válik. Azt is hozzátette, az elmúlt öt évhez képest a tartalmi megjelenés ugrásszerű fejlődésnek indult, mely szerinte kiugró teljesítmény a marketing világában.
A megkérdezett szakértők válasza alapján a keresés optimalizálása sok esetben még egybeesik a nyomtatott sajtó, a televíziós megjelenések, a direkt mail, és a kampányszerű események létrehozásának fontosságával. Annak ellenére, hogy a kontinens marketinges szekértőinek apraja - nagyja látja és érzi a keresőmodulok fontosságát, mindössze 5%- a tervezi a fizetett keresési modulok használatát, és ezek közül is csupán 4% az, aki növelni kívánja a SEO prioritását az elkövetkezendő egy évben.
A Search Artist elnök vezérigazgatója Dan Golden elmélete szerint, azok a vállalatok soha nem lesznek képesek a SEO által nyújtotta lehetőségeket kihasználni, akik erre nem szánnak elegendő időt, és pénzt. Kizártnak tartja, hogy összevonhatóvá válhat a marketing, PR és egyéb irányok büdzséje a SEO prioritásával. Ebben látja ennek a szakiránynak az elhanyagolt mivoltját is, hiszen a ráfordított összeg változó, a megtérülés pedig biztos, de lassú.
Problémát jelent még a mérhetőség is
Dave Rohrer a North Side alapítója abban látja a keresőmodulok elhanyagolását, hogy a konverzió sokkalta nehezebben mérhető, mint egy televíziós reklám esetében, ahol a nézettség mellett a demográfiai adatok is számszerű pontossággal mérhető. A fizetett hirdetések is nyomon követhetőek a SEO-val ellentétben, hiszen ott a kattintásokért fizetünk, ezáltal könnyen kiszámítható, hogy a látogatóknak hány százaléka vélt a vásárlóinkká. A SEO ezzel ellentétben sokkal nehezebben mérhető, így a költségvetésbe is nehezebben építhető be.
Ennek ellenére kitart azon álláspontja mellett, hogy a keresőmarketingnek igen is szüksége van saját anyagi forrásra, hiszen csak ezáltal válhat igazán az adott kampány részévé. Mindemellett a szakértelem is fontos a SEO használatakor, hiszen a nem megfelelő beállítások elirányíthatják a látogatót egyéb nem hozamot termelő irányba, így a műszaki szempontok megléte minden pillanatban, minden megjelenésnél az elsődleges szempont kell, hogy legyen.
A megkérdezett szakemberek véleménye egyben azonos volt, a SEO egyetlen esetben sem hozhat azonnali megtérülést, holott 28%-a számára a forgalom mihamarabbi növekedése döntő fontossággal bír.
Mi a helyzet Magyarországon?
Hazai viszonylatban a kis és középvállalkozások számára egy SEO kampány havidíja átlagosan 40-120.000 forintba kerül, mely a SEO auditáláson túl a tanácsadás, a tartalmi részek fejlesztése, és a linkmarketing költségének zömét teszi ki. Evenich András a kulcsszo.hu keresőoptimalizálója azt is elmondta, hogy ezzel az anyagi ráfordítással már 3-4 hónap alatt látható eredményei lehetnek a magyar cégeknek, természetesen ez az adott témától, iparágtól is függ. Véleménye szerint a SEO valóban az egyik legfontosabb pillére az európai és a hazai marketingnek.