Egyre több gazda szörfözik a neten

A magyar gazdák több mint 60 százaléka használja az internetet – ami megfelel a felnőtt lakosság országos átlagának – derül ki a Kleffmann Group legfrissebb felméréséből, amely a mezőgazdasági termelők internet-használatát vizsgálja. A több éve rendszeresen folyó reprezentatív vizsgálatból kiderül, hogy az utóbbi öt évben közel másfélszeresére, 44 százalékról 62 százalékra nőtt az Internet penetráció. Az internetet használó gazdák a magyar szántóföldi területnek összesen 85 százalékát művelik.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

A Kleffmann Group 2004 óta végez olyan felméréseket a hazai mezőgazdasági termelők körében, amelyekben az internet használati szokásokat vizsgálja, 2008 óta pedig azt is rendszeresen felméri a kutatóintézet, hogy milyen céllal használják az internetet a gazdálkodók, mely agrár-weboldalakat ismerik, és azokat milyen gyakran látogatják.

Az elmúlt években sokat változott az internethasználat a gazdálkodók körében. Míg 2008-ban a gazdák 44 százaléka használta az internetet és az internetet használó gazdák a szántóföldi területnek a 74 százalékát művelték meg, addig a világhálót használó termelők aránya 2012-re 62 százalékra nőtt, az általuk művelt terület pedig a teljes szántóföldi terület 85 százalékát képviseli. A szántóföldi területnek tehát mindössze 15 százalékát művelik olyan gazdálkodók, akik nem használnak Internetet. A felmérésből az is kiderül, hogy az internetet használó gazdálkodók közel háromnegyede napi rendszerességgel böngészik a világhálón és e-mailezik.

"Kimondhatjuk, hogy a 100 hektárnál nagyobb területen gazdálkodó gazdák körében bőven 90 százalék fölötti az internetet használók aránya. Összességében az egész magyar szántóföldi kultúraterületen, amely 3,8 millió hektár közötti területet takar, 85 százalék ez az arány" - mondta el Márfi András, a Kleffmann Group szakembere.

Az internetező gazdálkodók nagytöbbsége mind személyes, mind pedig szakmai célból naponta használja az internetet, és 90 százalék fölött van azoknak a száma, akik hetente legalább egyszer fellépnek a világhálóra. Az internetezési szokások tekintetében lényeges különbségek vannak a gazdálkodók között mind iskolai végzettség, mind a gazdaság mérete tekintetében, valamint az egyes régiók között is számottevő különbségek mutatkoznak.

A mezőgazdasági weboldalak ismerete

A Kleffmann az internet-használati szokások vizsgálata terén külön kutatta, hogy a termelők mely weboldalakat, mezőgazdasági portálokat ismerik és böngészik. Az eredményekből kiderül, hogy a gazdák leginkább a hatósági oldalakat ismerik és látogatják, a mezőgazdasági információs portálok közül az Agroinform az egyetlen, amelynek ismertsége összemérhető a hatósági weboldalakkal. Az internetet használó gazdálkodók mintegy kétharmada ismeri a Vidékfejlesztési Minisztérium honlapját és az MVH weboldalát, míg az Agroinform.hu agrárportál szántóföldi területre vetítve 60% fölötti ismeretséggel áll a lista harmadik helyén, majd az Agrarkamara.hu és a Mezohir.hu következik, megközelítve az 50% körüli ismertségi szintet.

Márfi András elmondta: továbbra is az állam által üzemeltetett mezőgazdasági oldalak a legnépszerűbbek, ám azt látni kell, hogy a gazdák már nem csak a szabályozási vagy pályázati hírek elérésére használják az internetet, hanem egyéb információkat is onnan gyűjtenek. A portálokat ismerő gazdák többsége legalább heti rendszerességgel böngészi ezeket az oldalakat.

Véleményvezér

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo