Az interneten erősödik a szélsőjobb

Az internet segítségével minden korábbinál eredményesebben terjeszthetik az eszméiket és gyűjthetnek híveket a szélsőséges csoportok. A Simon Wiesenthal Center zsidó emberi jogi szervezet jelentése szerint a gyűlöletkeltő, rasszista online közösségek száma huszonöt százalékkal nőt az előző évben.

A fasizmus híveinek online tevékenységét több mint tíz éve vizsgáló Simon Wiesenthal Center jelentése tízezer olyan, a közösségi oldalakon jelen lévő csoportot, blogot, chatszobát, videót és játékot sorol fel, amit rasszista, homofób és antiszemita eszméket valló személyek hoztak létre. "Az internet teremtette kommunikációs lehetőségek szinte minden aspektusát használják a régi, gyűlöletkeltő eszmék újracsomagolására, a rasszista csoportok anyagi hátterének megteremtésére és az ikertornyok elleni támadás óta, terroristák toborzására és képzésére" - olvasható a jelentésben.

A zsidó emberi jogi központ számos példát sorol fel állításainak alátámasztására. A jelentésük szerint rendkívül nagymértékben nőtt a holokauszttagadó és a Talibán mozgalom vagy az Al-Kaida eszméit hirdető honlapok száma a közelmúltban. A szélsőségesek megjelentek a videomegosztó és közösségi oldalakon, és saját közösségi oldalakat is létrehoztak. Egy fehér felsőbbrendűséget hirdető honlap például pont úgy működik, mint a többi közösségi lap, lehetőséget nyújtva az átlagosnál kevesebb hajjal rendelkező tagjai számára a fényképek és a zenék megosztására is. Az oldal a beköszöntőjében a bevándorlók elleni harcra szólít fel és szavazást is indított a tagjai között arról, hogy háborút kellene-e indítania az USA-nak Kína ellen. A sok igenlő válaszlehetőség közül az egyik szerint azért jó ötlet a háború, mert a kínaiak túl sok gyereket csinálnak. (Egy 2008-as felmérés szerint az előítéletek megjelenését korábban visszafogó gátak szakadtak át a hazai nyilvánosságban, és ezzel összefüggésben növekedett az előítéletes közbeszéd és a szélsőségesek potenciális társadalmi bázisa.)

Lehetetlen mindent ellenőrizni

Abraham Cooper a Simon Wiesenthal Center munkatársa úgy véli, hogy a világszerte népszerű közösségi oldalakat, mint például a Facebook vagy a Myspace azért tudják könnyen felhasználni a szélsőségesek a fasiszta eszmék terjesztésére, mert ezeknek a lapoknak annyira sok látogatója van, hogy szinte lehetetlen feladat a tevékenységük felügyelete.

"A legnagyobb közösségi oldalak tisztában vannak a problémával, de keveset tudnak tenni ellene." - mondta el Cooper a Reuters-nek. Szerinte ennek az az oka, hogy a felhasználók által generált rasszista tartalmak, újra és újra megjelennek a közösségi oldalakon, hiába távolítják el azokat a honlapok üzemeltetői. A Youtube egy felhasználója például 64 különböző néven osztotta meg ugyanazt a fasiszta videót, mert minden egyes alkalommal, amikor az üzemeltetők eltávolították a rendszerből, új néven töltötte fel.

Cooper rendkívül aggasztó jelenségnek tartja, hogy fajgyűlöletet népszerűsítő internetes játékokat is kiadnak, és ezekkel gyakran olyan fiatalok is elszórakoznak, akik egyébként nem szélsőségesek. A Border Patrol nevű játékban például Amerika határánál lehet gyilkolni Mexikóból érkező bevándorlókat, köztük gyerekeket és nőket.

Véleményvezér

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa 

Érdemes újragondolni előítéleteinket.
Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa 

Félárbócon Amerika zászlaja.
Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo