Az interneten erősödik a szélsőjobb

Az internet segítségével minden korábbinál eredményesebben terjeszthetik az eszméiket és gyűjthetnek híveket a szélsőséges csoportok. A Simon Wiesenthal Center zsidó emberi jogi szervezet jelentése szerint a gyűlöletkeltő, rasszista online közösségek száma huszonöt százalékkal nőt az előző évben.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fasizmus híveinek online tevékenységét több mint tíz éve vizsgáló Simon Wiesenthal Center jelentése tízezer olyan, a közösségi oldalakon jelen lévő csoportot, blogot, chatszobát, videót és játékot sorol fel, amit rasszista, homofób és antiszemita eszméket valló személyek hoztak létre. "Az internet teremtette kommunikációs lehetőségek szinte minden aspektusát használják a régi, gyűlöletkeltő eszmék újracsomagolására, a rasszista csoportok anyagi hátterének megteremtésére és az ikertornyok elleni támadás óta, terroristák toborzására és képzésére" - olvasható a jelentésben.

A zsidó emberi jogi központ számos példát sorol fel állításainak alátámasztására. A jelentésük szerint rendkívül nagymértékben nőtt a holokauszttagadó és a Talibán mozgalom vagy az Al-Kaida eszméit hirdető honlapok száma a közelmúltban. A szélsőségesek megjelentek a videomegosztó és közösségi oldalakon, és saját közösségi oldalakat is létrehoztak. Egy fehér felsőbbrendűséget hirdető honlap például pont úgy működik, mint a többi közösségi lap, lehetőséget nyújtva az átlagosnál kevesebb hajjal rendelkező tagjai számára a fényképek és a zenék megosztására is. Az oldal a beköszöntőjében a bevándorlók elleni harcra szólít fel és szavazást is indított a tagjai között arról, hogy háborút kellene-e indítania az USA-nak Kína ellen. A sok igenlő válaszlehetőség közül az egyik szerint azért jó ötlet a háború, mert a kínaiak túl sok gyereket csinálnak. (Egy 2008-as felmérés szerint az előítéletek megjelenését korábban visszafogó gátak szakadtak át a hazai nyilvánosságban, és ezzel összefüggésben növekedett az előítéletes közbeszéd és a szélsőségesek potenciális társadalmi bázisa.)

Lehetetlen mindent ellenőrizni

Abraham Cooper a Simon Wiesenthal Center munkatársa úgy véli, hogy a világszerte népszerű közösségi oldalakat, mint például a Facebook vagy a Myspace azért tudják könnyen felhasználni a szélsőségesek a fasiszta eszmék terjesztésére, mert ezeknek a lapoknak annyira sok látogatója van, hogy szinte lehetetlen feladat a tevékenységük felügyelete.

"A legnagyobb közösségi oldalak tisztában vannak a problémával, de keveset tudnak tenni ellene." - mondta el Cooper a Reuters-nek. Szerinte ennek az az oka, hogy a felhasználók által generált rasszista tartalmak, újra és újra megjelennek a közösségi oldalakon, hiába távolítják el azokat a honlapok üzemeltetői. A Youtube egy felhasználója például 64 különböző néven osztotta meg ugyanazt a fasiszta videót, mert minden egyes alkalommal, amikor az üzemeltetők eltávolították a rendszerből, új néven töltötte fel.

Cooper rendkívül aggasztó jelenségnek tartja, hogy fajgyűlöletet népszerűsítő internetes játékokat is kiadnak, és ezekkel gyakran olyan fiatalok is elszórakoznak, akik egyébként nem szélsőségesek. A Border Patrol nevű játékban például Amerika határánál lehet gyilkolni Mexikóból érkező bevándorlókat, köztük gyerekeket és nőket.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo