Az informatikai vezetőknek is fel kell készülni a digitális transzformációra

Gyökeres változásokra van szükség több területen is ahhoz, hogy a technológiai vezetők sikerrel feleljenek meg a digitális transzformáció által támasztott követelményeknek, és biztosan a legnagyobb értéket tudják teremteni a vállalataik számára – ez derül ki a Deloitte, informatikai vezetők (CIO) körében végrehajtott globális felméréséből.

A Deloitte mélyinterjúk és online megkérdezés során, 48 országból és 23 iparági szegmensből, összesen több mint 1200 informatikai igazgató véleményét kérte ki a témában, a digitális technológiákkal kapcsolatos összképet ugyanis igazán az informatikai vezetők ismerik.

Kép: PP-archív

A digitális átállás a növekedés motorjává válhat

Az üzleti környezettől függően azonban más és más lehet a digitális átalakulás felé vezető út, amelyet az informatikai vezetőknek végig kell járniuk. A digitális technológia definíciója pedig alapvetően az üzleti igénytől függ, nem pedig az iparági besorolástól: egy egészségügyi szolgáltató cég számára például a digitális átalakulás olyan technológia alkalmazását jelentheti, amellyel hatékonyabbá válhat a gyógyítás, míg egy B2B piacon tevékenykedő cég esetében a digitális technológia az ellátási láncon belüli hatékonyság és a döntéshozatali folyamatok javítását szolgálhatja.

Kigyós Zsuzsa, a Deloitte Zrt. tanácsadás üzletágának igazgatója kiemelte: „A felmérésünk eredményei szerint az informatikai igazgatók egy része úgy tekint a digitális technológiára, mint tisztán az ügyfelekkel történő kapcsolattartást segítő eszközre – azonban ez csupán a »digitális jéghegy« csúcsa. A digitális technológia alapjaiban változtatja meg és alakítja át az üzleti modelleket és a bevételi forrásokat, a digitális átállás így a cégek számára a növekedés motorjává válhat. Ehhez a technológiákat az üzleti tevékenység minden területén integrálni kell, és ez a megközelítés merőben újfajta szerepet kíván meg az informatikai vezetőktől is.”

A digitális technológiára való áttéréshez gyökeres változtatásokra van szükség nem csak az ügyféllel közvetlenül érintkező rendszerek, hanem a támogató technológiák, valamint az informatikai kultúra, szaktudás és képességek terén egyaránt. Mielőtt azonban erre sor kerülhetne, az informatikai vezetőknek tovább kell fejleszteniük a digitális rendszereiket, egyben pótlólagos beruházásokat kell végrehajtaniuk.

  • A megkérdezettek 28 százaléka digitális funkciók szempontjából az átlagosnál gyengébbnek tartotta a cége IT tevékenységét, különösen az ügyfél- és a digitális élmény, valamint az adatelemzés terén.
  • Az informatikai vezetők 20 százaléka nyilatkozta, hogy a szükségesnél kevesebb befektetést fordítanak feltörekvő technológiákra és adatelemzésre.
Nincsenek összhangban az elvárások a képességekkel
Itt van a pénz IT-fejlesztésre
A kis- és középvállalkozások digitalizációját elősegítő három pályázatra március 8-tól lehet beadni a támogatási kérelmeket. Összesen több mint hatvanmilliárd a keret.
Ahhoz, hogy az informatikai vezetők értéket tudjanak teremteni, olyan IT képességeket kell kialakítaniuk, amelyek összhangban vannak a legfontosabb üzleti prioritásokkal. Saját bevallásuk szerint az öt legfontosabb prioritást a vevők, a növekedés, a teljesítmény, a költséggazdálkodás és az innováció jelenti. Az üzleti prioritásokon túl azonban olyan elvárásoknak is meg kell felelniük, amelyeket a vállalkozás az IT tevékenységgel szemben támaszt: ilyenek például a kiberbiztonság, az üzleti folyamatok fejlesztése, a költségcsökkentés, illetve az informatikai rendszerek karbantartása.

A felmérés eredményei alapján azonban az IT tevékenységgel szembeni elvárások és az IT képességek több területen sincsenek összhangban, így többek között az ügyfélfókusz, a technológiaalapú növekedés és az üzleti innováció területén sem.

  • A megkérdezett informatikai igazgatók 57 százaléka úgy nyilatkozott, hogy a vevők jelentik az első számú prioritást a cégük számára, mégis, a válaszadóknak csak kevesebb mint fele (45%) vett részt aktívan a vásárlói élmény kialakításában, illetve működött közre az ügyfélszerzésben, az ügyfelek megtartásában és az ügyfélhűség erősítésében (44%).
  • Sőt, annak ellenére, hogy az informatikai igazgatók 78 százaléka állította, hogy az IT tevékenység és az üzleti stratégia összhangja kritikus szempont a sikeresség szempontjából, mindössze 5 százalékuk volt azon a véleményen, hogy mindez a saját IT osztályuk legnagyobb erősségei között szerepelt.
„Az informatikai vezetők számára a digitális átállás kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy egy IT megoldásokon alapuló stratégiai összhang megteremtésén dolgozzanak. Ahhoz, hogy az informatikai igazgatók lépést tudjanak tartani a gyorsan változó üzleti igényekkel, olyan IT képességeket kell kialakítaniuk, amelyek értéket teremtenek a vállalkozás számára: fejleszteniük kell a személyes kompetenciáikat, el kell mélyíteniük a kapcsolatukat más felsővezetőkkel, és képezniük, illetve fejleszteniük kell a szakembereiket és csapataikat” – tette hozzá Kigyós Zsuzsa.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo