Az autópiac is a netre költözik

Európa meghatározó piacán, Németországban az autók közel 10 százalékát már online felületen értékesítik és az előrejelzések szerint ez a szám még növekedni fog. Az eredeti autógyáraknak és a kereskedőknek is alkalmazkodniuk kell a gyors változáshoz – mondja a Roland Berger tanulmánya.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép: SXC

Az autógyártók és a kereskedők a világ minden pontján feszélyezve érzik magukat az online vásárlások, az autóipar új szegmense miatt. Az emberek többsége élvezi az internetes vásárlás kényelmét, amit ma már az autóvásárláshoz is előszeretettel használnak. A Roland Berger új tanulmányában az autóipari szakértők az új trendeket és modelleket elemezték. “Tízből egy autót már online értékesítenek. Ez a szám a duplájára fog növekedni a következő években” – mondta el Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. “Egyértelmű, hogy ez a folyamat egyre több új szereplőt vonz majd az értékesítési piacra és új, innovatív üzleti modellek jelennek meg.”

A piaci szereplők négy archetípusa és a vevők két típusa

A tanulmány szerint az online autókereskedés piaci szereplői négy csoportba sorolhatók és egymás után jelentek meg a piacon. A 90-es évek közepén léptek piacra az ár-összehasonlító portálok, őket egy évtizeddel később követték az ügynökök, akik összekötik a kereskedőket a vásárlókkal. 2010 körül jelentek meg az online piacon a komplett szolgáltatási ajánlatokat kínáló lízingcégek és az OEM kereskedők, amelyek webshop szolgáltatást is biztosítanak többrétegű üzleti modelljükben. Ez utóbbi csoport szerepe és befolyása folyamatosan nőtt az elmúlt két évben.

A német online autókereskedelmi piac felét az ár-összehasonlító portálok uralják, 45%-on az ügynökök és lízingcégek osztoznak, a maradék 5% pedig az OEM kereskedőké.

A piaci szereplők kétféle vevőkört szolgálnak ki. A „jól informált megtakarító” kategóriába tartoznak azok, akik sok információval rendelkeznek, és internetes kutatással keresik a kedvezőbb árakat. Míg a „többcsatornás vásárlók” csoportjába azok tartoznak, akik a kedvezőbb ár mellett a kényelmet is szem előtt tartják. Németországban már a vevők 45%-a az ún. „többcsatornás vásárlók” kategóriájába tartozik, azaz elsődleges számára a kényelem, a személyre szabott kiszolgálás és a megbízhatóság. Ezek a vevők gyakorlatilag minden vásárlásukat online intézik, de hajlandóak magasabb árat fizetni a szolgáltatásokért.

Ezeket a márkákat keresik a használtkocsi-piacon
Az utóbbi két évben egyre többen keresik az új helyett a használt kocsikat, 2012 óta több használt gépkocsi kerül az utakra, mint új. Mutatjuk, mely típusokat, márkákat keresik a legtöbben, akik használtautó-vásárlásra adják a fejüket!
„Függetlenül attól, hogy melyik vevőtípust kívánják elérni, a kereskedőknek bizonyos elvárásoknak meg kell felelniük, ha sikeresek akarnak lenni az online térben. Ezek a következők: transzparencia, megbízhatóság, könnyű kezelhetőség, teljes vásárlási folyamat elérhetősége, innovatív szolgáltatások és rugalmasság.” – mondta el Schannen Frigyes – A négy piaci szereplő közül az ár-összehasonlító portálok rendelkeznek a legnagyobb transzparenciával és ők fókuszálnak legkönnyebben a „jól informált megtakarító” vevőkre. A másik három piaci szereplő szolgáltatások és a megbízhatóság frontján élvez előnyt és ezért számukra a „többcsatornás vásárlók” az ideális célcsoport. Pillanatnyilag egyik csoport sem felel meg az összes elvárásnak, ezért az online piac még nagy fejlődési potenciált rejt magában.

Az új piaci szereplők megragadják a lehetőséget

A már meglévő nagy vállalatok számára túl bonyolult a többcsatornás modelljüket teljesen átszabni az új trendek érdekében, ezért az új generációs autóvásárlókat nehezen érik el. Ezzel szemben a folyamatosan növekvő számú – elsősorban amerikai startupok a kényelmet kereső autóvásárlókra fókuszálnak, betöltik a piaci rést. Olyan online portálokat működtetnek, amelyek internetes autókereskedéssel foglalkoznak, illetve olyan szolgáltató oldalakat hoznak létre, amelyek megkeresik az ügyfél számára a tökéletes autót. Végig kísérik a vevőt a teljes vásárlási folyamaton az ügyfél megismerésétől az autóátvételét követő kényelmi szolgáltatásokig. Ez az a terület, amelyben a hagyományos szereplők fejlődni tudnak.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo