A manuális büntetés tehát óriási kapacitást igényel a keresőcég részéről. A Google közleményében az is szerepel, hogy 33 százalékkal növekedett a felülvizsgálati kérelmek száma. Ha ugyanis egy weboldal manuális büntetést kap lehetősége van a hibát helyrehozni és kérni a büntetés eltávolítását – hívta fel a figyelmet az ite.hu keresőoptimalizálási portál.
A weboldalak több okból is kaphatnak manuális büntetést. A leggyakoribb, hogy az oldal szövege nagyon gyenge minőségű, vagy máshonnan másolt tartalom. Szintén büntetést eredményezhet, ha a weboldal linkeket vásárol, és így próbálja meg helyezését javítani a Google keresőjében. Az a weboldal, amely büntetést kap, hátrasorolódik a Google találati listáján, és kevesebb forgalmat kap a keresőből.
A Google közleményéből az is kiderül, hogy a tavalyi évben bevezettek egy új algoritmust, amelynek az volt a célja, hogy a feltört, és nem odavaló tartalommal ellátott weboldalakat, azaz webspamet eltávolítsák a Google keresőjéből. Ez automatikus büntetés, azaz egy algoritmus értékeli a weboldalakat, és amelyiket spamnek értékeli, azt hátrasorolja a Google keresőjében.
A Google nem csak maga keresi a spam weboldalakt, hanem számíthat a felhasználók bejelentéseire is. A tavalyi évben több mint 400 ezer feljelentés érkezett a Google-hoz, ahol a felhasználók a webspamet jelezték a keresőóriásnak. Ezek 80 százaléka valóban spamnek minősült és 65 százaléka ellen a Google büntetést is kirótt.
Idehaza a manuális büntetések igen ritkák, de nem példa nélküliek. A manuális büntetések előnye az, hogy a hazai webmesterek értesülnek róla, és az okairól, és megpróbálhatják a hibákat helyrehozni.
A magyarországi weboldalak számára elsősorban azonban nem a manuális, hanem az automata büntetések jelentik a fő problémát. Ezek az algoritmusok jellemzően világszerte aktívak, és így a hazai weboldalakt is érintik. Legtöbbször a gyenge minőségű weboldalak sorolódnak hátrébb, de gyakran a természetellenes linkek is büntetést eredményezhetnek.
Az ilyen büntetésekről a weboldaltulajdonosok nem kapnak értesítést és gyakran nincsenek is tisztában azzal, hogy miért csökkent weboldaluk forgalma. Egy-egy büntetés, akár egyetlen weboldal esetén is több tízmilliós bevételkiesést eredményezhet.