Adatban is a méret a lényeg

Jóllehet, a magyar vállalatok általában nem rendelkeznek annyi adattal, mint egy nyugat-európai vagy amerikai cég, a valósidejűség és az új típusú, például a közösségi médiából származó szöveges adatok elemzésének igénye miatt a hazai intézmények is szembesülnek a big data kérdéssel.

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

A "big data" megkerülhetetlen lesz itthon is - Kép: SXC

Nagy teljesítményű analitikai eszközökkel a szervezetek értéket tudnak teremteni a hatalmas mennyiségű, gyorsan keletkező, változatos adatokból, és mindezt a korábbinál lényegesen rövidebb idő alatt tehetik meg - világított rá a napokban megrendezett SAS Fórum Magyarország 2013 szakmai konferencia, ahol az is kiderült, hogy az egyre kifinomultabb csalásokkal szemben kapcsolati hálózatelemzéssel vehetik fel a harcot a szervezetek.

„A hagyományos adatelemzést takaró „Analitika 1.0" korszakot a big data megjelenésével a közelmúltban felváltotta a 2.0 éra, s a jelen, illetve hazai viszonylatban a közeljövő az „Analitika 3.0", amikor is a big data-ból elemző eszközök segítségével még pontosabb, még jobb minőségű információkat állíthatnak elő a szervezetek” - mutatott rá Musza István, a Magyarországon idén 20 éves SAS hazai cégvezetője. Hozzátette: a big data projektek egyik legjelentősebb megtérülési faktora az idő, hiszen a nagy teljesítményű analitikai megoldásokkal percek, vagy akár másodpercek alatt lehet elvégezni olyan elemzéseket, amelyek korábban napokig vagy órákig tartottak, és ez más szintre emeli a döntéshozatalt.

A nagy teljesítményű analitika egyik súlyponti területe napjainkban az adatok képi megjelenítését biztosító adatvizualizáció, amellyel könnyebben értelmezhetővé válnak az adatok, és egyszerűbb felismerni a közöttük lévő rejtett összefüggéseket.

A big data kérdés itthon is releváns

Komáromi Zoltán, az IDC Magyarország ügyvezető igazgatója egy idei közép-európai régiós kutatásukra hivatkozva rámutatott, hogy itthon is „megkerülhetetlen téma a big data - a jövő informatikája". Az adattárházzal rendelkező cégek körében végzett felmérésük szerint a vállalatok 17 százaléka foglalkozik aktívan a big data-val, 19 százalékuk most kezdett tájékozódni a témában, és 7 százalékuk állította, hogy már volt ilyen jellegű beruházása.

Nagy kampányhoz Nagy Adat
A szakértők szerint a folyamatosan változó fogyasztói preferenciák követéséhez elengedhetetlen a modern adatelemző megoldások használata. A cégvezetők többsége a közösségi oldalakon elérhető adatokat is elemzi.
Sanjay Gupta, a T-Systems Magyarország Üzleti Intelligencia és Tanácsadás üzletágának igazgatója kifejtette, általában az ügyfélélmény árulkodik arról, hogy big data technológiát alkalmaz egy vállalat. Erre példa, ha egy felhasználónak gondja támad az internetes banki ügyintézés során, és azonnal telefonhívást kap a pénzintézettől a problémamegoldás érdekében. Sanjay Gupta szerint 3 területen tapasztalunk majd jelentős változást a közeljövőben: egyrészt új technológiák fognak elterjedni - például nagy teljesítményű analitikai vagy vizuális elemző eszközök. Szintén várható, hogy új kérdésekre, új igényekre adnak majd választ ezek a megoldások, ahogy a szervezetek felismerik, mire is tudják használni a big data-t. Új szerepkörök megjelenésére is számíthatunk, amilyen például az üzleti rálátással is rendelkező data scientist (adattudós).

Kapcsolati hálózatelemzéssel a csalók ellen

Napjainkban a szervezetek egyre több csalással kénytelenek szembenézni világszerte - főként a kormányzati, banki és biztosítási szektorban -, amelyhez többek között a jelenlegi gazdasági környezet is hozzájárul. A becslések szerint például csak az Egyesült Királyságban évente mintegy 73 milliárd font veszteséget okoznak a csalások. Laura Hutton, a SAS csalásfelderítés és pénzügyi visszaélések elleni igazgatója a konferencián kiemelte, hogy a csalók egyre szofisztikáltabb módszerekkel dolgoznak: ma már technológiai eszközöket is bevetnek - elég ha csak az online visszaélésekre gondolunk. Növeli a probléma komplexitását, hogy a csalások országhatárokon is átnyúlhatnak, az elkövetők magatartása folyamatosan változik, valamint sokszor bevonnak egy belső személyt, vagy akár saját embert építenek be a megtámadni kívánt szervezetbe.

Nem alaptalan a „nagy adat” körüli felhajtás
A mostanában sokat emlegetett „big data” jelenség valóban fontos lehet a vállalatok számára, hiszen folyamatosan hatalmas mennyiségű strukturált és strukturálatlan adat jön létre, annak ellenére, hogy szakemberek szerint még mindig az adatrobbanás előtt vagyunk. Így az analitikai eszközök a cégek mindennapi munkáját segíthetik, mert az adatokból azok elemzésével lesz érték.
Csupán hagyományos eszközökkel ma már szinte lehetetlen felvenni a kesztyűt az egyre kifinomultabb csalásokkal szemben. Ehelyett holisztikus megközelítésre van szükség, vagyis meg kell érteni a csalót, és a környezetét is meg kell vizsgálni - például hogy az egyén hol dolgozik, hol él, vagy egy szervezet kikkel áll kapcsolatban. Erre alkalmasak a kapcsolati hálózat elemzését lehetővé tévő analitikai eszközök (Social Network Analysis), amelyek támogatják a szervezeteket abban, hogy a lehető legkorábbi időpontban és a lehető legpontosabban derítsék fel a csalásokat.

A hagyományos analitikát a kapcsolati hálózatelemzéssel kiegészítve az adott vállalatnak kevesebb, de megalapozottabban kijelölt csalásgyanús esetet kell megvizsgálnia, és jóval magasabb találati arányt érhet el a véletlenszerű kiválasztáshoz képest. Ennek hátterében az áll, hogy egy csaló környezetében (részhálózatában) lévő emberek, szervezetek általában nagyobb valószínűséggel követnek el maguk is csalást. Többek között a kapcsolati hálózatelemzést vetette be a csalók ellen a belga adóhivatal is, amely 98 százalékkal csökkentette az áfacsalásból eredő veszteségeit és szinte teljesen felszámolta a körhintacsalást.

Véleményvezér

Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására

Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására 

Még soha nem volt mélységű lejárató kampány indult Magyar Péter ellen.
Mellár Tamás otthagyja a református egyházat

Mellár Tamás otthagyja a református egyházat 

Balog Zoltán személye sok református számára elfogadhatatlan.
Forrong a református egyház a pedofil-ügy miatt

Forrong a református egyház a pedofil-ügy miatt 

Amíg marad a református egyház jelenlegi vezetése, addig lemond lelkipásztori fizetés-kiegészítéséről
Lecsúsztunk az OECD inflációs listáján, már Ausztria is előttünk

Lecsúsztunk az OECD inflációs listáján, már Ausztria is előttünk 

Kiszámíthatóbb gazdaságpolitikára lenne szükség.
Taxis balhé tört ki Romániában

Taxis balhé tört ki Romániában 

Ki lesz az erősebb? A hagyományos taxisok, vagy az utazásmegosztók?
Az euróövezet inflációja a szankciók ellenére nem mutat rossz képet

Az euróövezet inflációja a szankciók ellenére nem mutat rossz képet 

A kormánypropaganda a magyar csúcsinfláció miatt a szankciókat okolta, de a számok világméretű összehasonlításban ezt nem igazolják.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo