Ralph van Uden, a Deloitte Kockázatkezelési szolgáltatások üzletágának igazgatója elmondta: A mobil kommunikáció folyamatos fejlődésének egyenes következménye a mobil alapú üzleti, kereskedelmi folyamatok térhódítása. A mobil fizetés már ma is számos jellemző tranzakció-típusnál jelen van, ezek közé tartozik a mobil tartalomvásárlás, a hagyományos kereskedelmi csatornákon történő vásárlás, továbbá az elektronikus kereskedelemben kapható termékek és szolgáltatások vásárlása, vagy ritkábban a mobil eszközök consumer-to-consumer, azaz két személy közötti tranzakciókban történő alkalmazása.
A mobil fizetési módok leginkább elterjedt formáját ugyanakkor még ma is az emelt díjas SMS-alapú tranzakciók jelentik. A módszer annak ellenére nagyon népszerű, hogy számos hasonló mobil megoldás létezik. Például a wap-alapú tranzakciók, és különböző, a mobiltelefonokba épített chipek, vagy speciális szoftverek, amelyek lehetővé teszik akár nagy összegű tranzakciók biztonságos lebonyolítását is a mobil eszközökön keresztül - tette hozzá van Uden.
A Deloitte szakértője elmondta: Az SMS-alapú tranzakciók általában gyorsak, egyszerűek, és éppen ezért kényelmesek is. Igaz, ennek a kényelemnek ára van, hiszen a tranzakciók során alkalmazott SMS-technológia sem az adatok biztonságát, sem a szolgáltatás fennakadásoktól mentes működését nem tudja garantálni. A biztonságos működéssel kapcsolatos fontos kockázati tényező, hogy nehéz a jogosulatlan felhasználok kiszűrése, kizárása. Mindeközben a hálózatok időszakos túlterheltsége gyakran nagyon lelassítja, órákra elnyújtja, vagy eleve lehetetlenné teszi a kívánt tranzakciók sikeres lebonyolítását, és nyomon követését.
Az üzenetek ráadásul nem csak ezekben a túlterhelt időszakokban veszhetnek el, megfelelő tárolásuk pedig a felhasználó felelőssége. Ez az eladó felé, illetve - például autópályadíjak esetén - a későbbi esetleges ellenőrzéskor is a felhasználóra hárítja a fizetés teljesítésének igazolását. De bármikor előfordulhat például, hogy a mobil, és így a rajta tárolt SMS is elveszik, ellopják, vagy a készülék elromlik. És bár a szolgáltatók általában ezekre az esetekre is fel vannak készülve, az igazolások pótlása ma még viszonylag időigényes és bonyolult folyamat.