Fontosnak tartják ugyanakkor a magyar, a szlovák, a cseh, és a lengyel vállalatok, hogy ezen adatokat gyorsan tudják feldolgozni, mert szerintük így jobban meg tudnak felelni vásárlóik igényeinek. Ennek érdekében még automatizált módon is készek elemezni az ún. strukturálatlan forrásokat, azokat, amelyeket sokáig csak manuálisan lehetett, mint például a beérkező panaszos leveleket. (Viszont sok kkv-nál még mindig a kockás füzet jelenti az üzleti intelligenciát.)
Múltból a jövőbe
Minden hatodik vállalat látja annak szükségességét, hogy olyan specializált eszközt használjon, mellyel a múltbeli adatokból következtethet a közeljövő várható eseményeire. E téren leginkább a cseh, és a szlovák vállalatok járnak élen, közel minden második megkérdezett cég már vesz igénybe prediktív analitikai megoldást.
A szállítói piac
Kiderült az is, hogy erős korreláció van a vállalatirányítási rendszer, és az üzleti intelligencia megoldások között. A régiós cégek hetven százalékánál ugyanazon gyártó megoldásait vetik be mindkét területen.
A felmérés rámutatott, a visegrádi országokban is a nagy, multinacionális szállítók termékét használják, az egyedi fejlesztésű üzleti intelligencia rendszerek penetrációja kevesebb, mint nyolc százalék. A cégeken belül leginkább a pénzügyi, és az értékesítési osztály munkatársai veszik aktívan igénybe e megoldásokat, jellemzően összesen öt-húsz fő között létszámmal.
Nem érdemes a szállítóknak hagyományos módon, e-mailokkal, közösségi médián keresztül, vagy éppen konferenciákon keresztül bombázni a cégeket a legújabb hírekkel. Az üzleti intelligenciával kapcsolatos tudásukat jellemzően közvetlenül az értékesítőktől, és a weboldalakról szerzik be a döntéshozók.
Mennyit költenek?
Büdzsé kapcsán a vállalatok elmondták, hogy informatikai költéseik jellemzően maximum tíz százalékát költik analitikai eszközökre, és elérhető erőforrásaik tavalyi évhez képest alig változtak. (A big data lehet az idei év egyik legfontosabb trendje a vállalati informatikában!)
„A magyar vállalatoknál megfigyelhető az üzleti intelligencia folyamatosan erősödő használata. Ezzel nem csupán felgyorsul a döntéshozatal, hanem a megérzések, és a korábbi manuális, fél-manuális gyakorlatok helyett növekszik a megbízható, transzparens információk jelentette döntési bizonyosság, és magyarázhatóság. Az ezt segítő megoldások már a felhőből is egyszerűen elérhetőek, így nagyon rövid idő alatt bevezethetőek””- mondta el Takács Béla, az SAP Hungary Kft. termékfelelőse.