Az úgynevezett tech support scamek számos formában léteznek, de általában egy „ál-kékhalállal” kezdődnek. Az ismert Windows-lefagyási jelenséget imitáló képernyő megjelenésekor sokan megijednek, és nem tudják, mitévők legyenek. Szívesen hagyatkoznak ezt követően egy kompetensnek vélt személy utasításaira – ezt a tájékozatlanságot használják ki a támadók.
Az áldozatoktól távoli hozzáférést kérnek, a rendszerükbe bejutva pedig már csak képzeletük szab határt illegális tevékenységüknek. Gyakran parancssoros felületet jelenítenek meg a felhasználó számára, és azt állítják, hogy az így felbukkanó információ malware-fertőzést mutat, ezért szükség van – természetesen hamis – antivírus-szoftver megvásárlására. Ennek telepítése persze „megjavítja” a hibát, miközben a számítógép csendben csatlakozik egy botnethez – hívta fel a figyelmet a Microsoft kutatása, amelyet a Bitport.hu idéz.
Célkeresztben a fiatalok
Courtney Gregoire, a Microsoft digitális bűncselekményeket vizsgáló részlegének vezető jogi képviselője szerint leginkább a 18–34 éves kor közöttiek sebezhetőek, ez a korcsoport hajlamos a legkönnyebben bedőlni a tech support scameknek. Felük esett áldozatul a kísérlet során ennek a támadásfajtának, miközben az eggyel e fölé pozicionált korosztály (35–54 évesek) harmada került kiszolgáltatott helyzetbe. Eközben az 55 éves vagy annál idősebbeknek csupán 17 százalékát sikerült lépre csalni. Persze azért ők sincsenek biztonságban.
„Első látásra ezek az eredmények meglepőnek tűnnek, és ellentmondanak előzetes várakozásainknak, melyek szerint az idősebbek könnyebben válnak csalások áldozatává” – foglalta össze Gregoire, aki szerint ugyanakkor a jelenség magyarázata egyszerű: a nem kívánt levelek, a felugró ablakok és csaló website-ok révén a támadók elsősorban a fiatalokra vannak kalibrálva, akikből így értelemszerűen nagyobb arányban lesznek áldozatok, mint az idősebbekből.