A vállalatok 67 százaléka úgy gondolja, hogy a gazdasági növekedés érdekében érdemes a felhőalapú technológiát alkalmazni. Ennél csak a fejlődő piacok felé való nyitást értékelték kedvezőbb hatású lehetőségként (70%) a megkérdezettek – derült ki a DLA Piper legújabb, európai szintű felmérésének eredményeiből, amelyet az Advocatus blog közölt.
A kutatás azt is vizsgálta, hogy az érintettek mit tartanak a felhőalapú szolgáltatások legnagyobb előnyeinek, illetve hátrányainak. Pozitívumként első helyen 67 százalékkal a technológia költségmegtakarító képességét emelték ki, viszont érdekesség, hogy a legtöbben a magas egyszeri költség miatt kritizálják. A 67 százalékos pozitív arány azt jelzi, hogy egyre több cég ismeri fel a felhők hosszú távon hozzáadott értékét. (Sok magyar cég még mindig nem hajlandó belátni a felhő előnyeit.)
Még mindig a biztonság miatt aggódnak a cégek
Bár a technológiát már egyre többen látják biztonságosnak, a megkérdezettek fele még mindig nem tartja meggyőzőnek a felhőalapú szolgáltatások biztonságosságának növekedését, 62 százalékuk pedig egyenesen a legnagyobb hátránynak tartja e tényezőt. Ez leginkább annak függvényében elgondolkodtató, hogy a felhőalapú technológia fejlesztői egyre több speciális megoldással rukkolnak elő a biztonság növelése érdekében, ennek hatása azért látható is némi pozitív változásban.
Viszont a felhőalapú technológia jogi háttere, úgy tűnik, még mindig elég bizonytalannak tűnik a megkérdezettek számára, ugyanis a válaszadók 49 százaléka szerint az adatvédelem és az adatok szuverenitása problémás, de az eljárásmódok és fő irányelvek sem teljesen világosak, vagy nincsenek eléggé kidolgozva. (Pedig komoly versenyelőnyt jelent a modern technológia.)
A technológia legnagyobb előnyének a válaszadók a bővíthetőséget (74%) tartják, ezt követi a megtérülés (61%) és a menedzsmentköltségek kedvező mértéke (61%). A felmérés rámutat arra, hogy a szektorban érintettek többsége tisztában van a technológia előnyeivel, alkalmazását azonban egyelőre halogatják.
Az eredmények azt mutatják, hogy azok, akik újonnan használják a felhőalapú technológiát, az adatbiztonság és az adatvédelem kérdését látják a legproblémásabbnak. Viszont a technológiát biztosító társaságok egyre nyitottabbá és befogadóbbá válnak, ugyanis már nem csak az infrastruktúra kialakítására és az adattárolás módjára fektetnek hangsúlyt, hanem az ügyfelek kételyeinek eloszlatására is. Az ügyfelek ugyanis hajlandóbbak elfogadni a szerződéskötés feltételeit, ha tudják, hogy a szerződő fél biztosítja tárolt adatainak védelmét és integritását.
A válaszolók 28 százaléka szerint a technológia egyik fő hátulütője a felelősség átadásának kérdése, amelyre ezelőtt sokkal inkább lehetett panasz. Korábban a felhőalapú szolgáltatásokról szóló szerződések egyoldalúan a szolgáltatóknak kedveztek, ugyanis ha bármilyen probléma akadt a kötelességvállalásokkal kapcsolatban, jóval kevesebb lehetőség volt a jogorvoslatra. Azóta viszont a két oldal jogosultságainak szabályozása sokkal kiegyensúlyozottabb lett.
Az elmúlt hónapokban jelentős növekedésnek indult a felhőalapú szolgáltatásokat igénybe vevő, tudatosabb vásárlók száma. Ahogy a fogyasztók fokozatosan megismerkednek a technológiával, úgy válik az egyre elfogadottabbá, a piac pedig érettebbé. A következő egy-két évről elmondható, hogy a piac várhatóan alkalmazkodni fog a technológiához, és egyre inkább részévé válik az új piaci normáknak és sztenderdeknek.