Záhony lehetne Magyarország keleti kapuja

Magyarországon megfelelő fejlesztéssel Záhony átrakókörzete lenne alkalmas arra, hogy a kelet-nyugati irányban zajló vasúti áruforgalom fogadásának stratégiai pontjává, és Európa keleti tranzit kapujává válhasson.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Kép: SXC

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) Záhony térségében történő vámszabadterület létrehozását sürgető javaslatot nyújtott be a Nemzetgazdasági Minisztériumnak. A megfelelő közlekedéslogisztikai fejlesztésekre mindenképp szükség van, mivel a szomszédos országok vasúti fogadótermináljainak rohamos fejlődése miatt félő, hogy a hazai körzet lemarad, és Magyarország kikerülhetővé válik a nemzetközi teherszállítási vasútvonalakon.

Bár a kelet-nyugat irányú áruszállításban továbbra is a tengeren történő fuvarozás dominál, egyre több a külföldi törekvés a vasúti áruszállítás fejlesztésére, részben a rövidebb tranzit idő miatt - míg tengeri fuvarozással 42-45 napba telik egyik pontból a másikba jutni, vasúton történő szállítással 18-22 nap alatt érheti el célját az áru, a fuvardíjak között pedig nincs jelentősebb különbség. Oroszország és Kína is nyugat felé tartó vasútvonalainak fejlesztésével igyekszik a hatékonyabb áruforgalom megvalósítására, a Kínát Európával összekötő vasútvonalak kialakításába pedig egyre több szomszédos ország kapcsolódik be, így minket is sürget az idő, hogy lépéseket tegyünk ez irányban.

Ha nem fejlesztünk, lemaradunk

Az MLSZKSZ elemzése szerint Magyarországon megfelelő fejlesztéssel Záhony átrakókörzete lenne alkalmas arra, hogy a kelet-nyugati irányú vasúti áruszállítás európai fogadásának stratégiai pontjává váljon, jelenleg azonban a térségben használt korszerűtlen átrakó berendezések kapacitása nem képes felvenni a versenyt a szomszédos országok jelentette konkurenciával. A környező országok fogadótermináljai rohamos tempóban fejlődnek, a rajtuk átvezető útvonalak forgalma folyamatosan növekszik, így Záhony térségének közlekedéslogisztikai fejlesztése nélkül a nemzetközi szállítmányozás vasúti útvonalai a jövőben teljesen kikerülhetik Magyarországot, ez pedig értékes piactól és jelentős bevételektől fosztaná meg hazánkat.

A probléma megoldására az MLSZKSZ kezdeményezte a Nemzetgazdasági Minisztérium felé Záhony térségének vámszabadterületté alakítását. Ennek értelmében a térségben olyan övezet jön létre, amelyen belül nem kell vámot és nemzeti adókat fizetni a kívülről behozott áruk után, így a körzeten belül zajló gazdasági tevékenységek költségei jelentősen csökkennek, ez pedig külföldi beruházásokat vonz a térségbe.

A vámoson múlhat az orosz export
A közhiedelemmel ellentétben az Oroszország elleni szankciók, illetve az oroszok részéről az Európai Unióra kivetett korlátozások korántsem teljes körűek, illetve pontos meghatározás hiányában sokszor bizonytalan az értelmezés – és azon is sok múlhat, hogy a vámtisztet meg tudjuk-e győzni.
Kell a vasúti körgyűrű is

A külföldi és magyar termelő cégek Záhonyba történő betelepedése ösztönözné a térségi áruforgalmat, munkahelyeket teremtene és technológiatranszfert valósítana meg a hazai iparban, gazdasági növekedést biztosítana nem csak a térség számára, de nemzeti szinten is. A vámszabadterület óriási növekedést idézhet elő a nemzetközi kereskedelmi szolgáltatásokban a pénzügyi és biztosítási területtől a távközlés területéig, valamint az ügyfélkapcsolati központokat illetően. Mindemellett Magyarország árufuvarozási versenyhelyzete is jelentősen javulna, mivel a szomszédos országok egyikében sem hoztak még létre ilyen jellegű létesítményt.

A Szövetség szakmai álláspontja szerint a vámszabadterület létrehozása csak az első, elengedhetetlen lépés, amelyet szükségszerűen Záhony térségének infrastrukturális beruházások formájában történő fejlesztésével kellene folytatni, egy komplex logisztikai koncepció keretén belül. Amellett, hogy az átrakókörzet méretét a várható funkcióknak megfelelő üzemmérethez kell igazítani, javítani kell a szolgáltatások színvonalát és csökkenteni az infrastruktúra üzemeltetési költségét. Mindezzel párhuzamosan szükség van a vasúti hálózat fejlesztésére, többek között a Budapestet délről elkerülő vasúti körgyűrű (V0) megépítése és az intermodális szállítás versenyképessé tétele is nélkülözhetetlen Magyarország regionális versenyképességének megőrzéséhez és megerősítéséhez.

Véleményvezér

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo