A Budapest Főváros Kormányhivatalának bevonásával lefolytatott akció a harmadik országokból érkező, online platformokon rendelt termékek piacfelügyeleti ellenőrzésére terjedt ki. A hatóságok munkatársai játékokat, műszaki árucikkeket, kozmetikai termékeket és karácsonyi kiegészítőket vizsgáltak.
A hatósági fellépéssel nemcsak a magyar és uniós fogyasztókat, hanem a jogkövető magyar vállalkozásokat és így a piac tisztaságát is védik.
A harmadik országbeli online platformok 2024-ben már 493 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak az egyablakos adózási rendszer adatai alapján. Csak tavaly 80 százalékkal, az idei első fél évben pedig további 28 százalékkal bővült a nemzetközi hátterű e-kereskedők forgalma, miközben a magyarországi telephelyű webáruházak átlagosan 10 százalékos növekedést értek el. Rámutattak, hogy már minden tizedik forintot online költenek el a vásárlók, és ebben a műszaki cikkek részaránya 50 százalékos, míg a ruházat mintegy 20 százalékos súllyal szerepel.
A vámadatok szerint idén 40 százalékkal több csomag érkezik, mint tavaly. A NAV 136 millió kis értékű (150 euró alatti) küldeményt vámkezelt 2024-ben, idén a csomagok száma meghaladhatja a 190 milliót.
Német-Weingartner Lilla, az NKFH elnöke szerint vannak olyan termékkategóriák, ahol az árucikkek akár 80 százaléka is megbukik a vizsgálatokon, például az akkumulátortöltők és egyes műszaki cikkek, ami egyértelművé teszi: a célzott akciók nem egyszeri beavatkozások, hanem a mindennapi hatósági munka szükséges részét jelentik. Magyarország az egyik legfontosabb kapu az Európai Unió irányába, így felelősségünk nemcsak a magyar, hanem az uniós fogyasztók biztonságának erősítése is – tette hozzá.