Vége a lakáseladás eldorádójának Magyarországon

Egyre kevesebb a fizetőképes vásárló. Ezer lakáshirdetésre vetítve 6 százalékkal mérséklődött az érdeklődések száma 2020 januárjához képest. Ennél is jobban csökkent az 1 millió látogatóra jutó érdeklődések száma, ami közel 30 százalékkal esett vissza.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A lakóingatlant kereső vásárlók és az eladók hozzáállása is változott az utóbbi hónapokban, a kínálat pedig szerény bővülést mutat - áll az ingatlan.com legfrissebb elemzésében, amely 450 ezer ingatlanhirdetés adatai alapján mutatja be a lakáspiaci kereslet-kínálat változását.

Szélesebb lett a választék

A vevők számára kedvező változás, hogy bővülni kezdett a kínálat, áprilisról májusra 3 százalékkal, majd május és június közepe között további 3 százalékkal több ingatlant kínáltak megvásárlásra az eladók. “Ez azért lényeges, mert az utóbbi 1-2 évben a szűkülő kínálat is szerepet játszott a drágulásban, emellett a lakáspiaci élénkülést is visszafogta” - mondta Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője.

Már nem minden adható el (Fotó: Central Home)

A keresletet tekintve az látszik, hogy bár az ingatlan.com-on a látogatók száma növekedett, ám úgy tűnik, hogy a fizetőképes vevők száma csökkent. Az 1000 eladó lakáshirdetésre jutó érdeklődések száma ugyanis a járvány előtti, 2020 januári szinthez képest idén májusban 6 százalékkal csökkent, míg az 1 millió látogatóra jutó érdeklődők száma közel 30 százalékkal esett vissza. “Utóbbi folyamatból látszik, hogy a piacon egyre kevesebb a vevő, az egy vásárlóra jutó adásvételek száma mégis növekszik. Vagyis a befektetési célú vásárlások nagyobb szerepet kapnak.” - emelte ki az ingatlanhirdetési portál szakértője.

Rákapcsoltak az eladók, hogy vevőt találjanak

Szintén fontos változás, hogy az eladók egyre többet tesznek azért, hogy az adásvételek létrejöjjenek, és ez szintén a piacon maradt vevőknek kedvez. Az ingatlan.com-on hirdető több mint 30 ezer tulajdonos túlnyomó többsége ingyenesen hirdet, de 2022 májusra a kiemelt tulajdonosi hirdetések aránya 26 százalékra nőtt, ami négyéves rekordszintet jelent.

Az ingatlanközvetítők pedig márciushoz képest 35 százalékkal többet fordítottak arra, hogy megbízójuk eladásra váró ingatlanait minél több vevőjelölt lássa. “Ezek a változások azt jelzik, hogy az eladók tevőlegesen is többet tesznek azért, hogy az ingatlanuk vevőre találjon. Ez pedig a piacon maradó vevőknek kedvezhet jobban, ami újdonság lehet a hazai lakáspiacon. Az elmúlt 6-7 év tempós áremelkedése ugyanis arra utal, hogy eddig az eladók szempontjai jobban érvényesültek az adásvételek során.” - fogalmazott az ingatlan.com szakértője.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo