Vége a lakáseladás eldorádójának Magyarországon

Egyre kevesebb a fizetőképes vásárló. Ezer lakáshirdetésre vetítve 6 százalékkal mérséklődött az érdeklődések száma 2020 januárjához képest. Ennél is jobban csökkent az 1 millió látogatóra jutó érdeklődések száma, ami közel 30 százalékkal esett vissza.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A lakóingatlant kereső vásárlók és az eladók hozzáállása is változott az utóbbi hónapokban, a kínálat pedig szerény bővülést mutat - áll az ingatlan.com legfrissebb elemzésében, amely 450 ezer ingatlanhirdetés adatai alapján mutatja be a lakáspiaci kereslet-kínálat változását.

Szélesebb lett a választék

A vevők számára kedvező változás, hogy bővülni kezdett a kínálat, áprilisról májusra 3 százalékkal, majd május és június közepe között további 3 százalékkal több ingatlant kínáltak megvásárlásra az eladók. “Ez azért lényeges, mert az utóbbi 1-2 évben a szűkülő kínálat is szerepet játszott a drágulásban, emellett a lakáspiaci élénkülést is visszafogta” - mondta Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője.

Már nem minden adható el (Fotó: Central Home)

A keresletet tekintve az látszik, hogy bár az ingatlan.com-on a látogatók száma növekedett, ám úgy tűnik, hogy a fizetőképes vevők száma csökkent. Az 1000 eladó lakáshirdetésre jutó érdeklődések száma ugyanis a járvány előtti, 2020 januári szinthez képest idén májusban 6 százalékkal csökkent, míg az 1 millió látogatóra jutó érdeklődők száma közel 30 százalékkal esett vissza. “Utóbbi folyamatból látszik, hogy a piacon egyre kevesebb a vevő, az egy vásárlóra jutó adásvételek száma mégis növekszik. Vagyis a befektetési célú vásárlások nagyobb szerepet kapnak.” - emelte ki az ingatlanhirdetési portál szakértője.

Rákapcsoltak az eladók, hogy vevőt találjanak

Szintén fontos változás, hogy az eladók egyre többet tesznek azért, hogy az adásvételek létrejöjjenek, és ez szintén a piacon maradt vevőknek kedvez. Az ingatlan.com-on hirdető több mint 30 ezer tulajdonos túlnyomó többsége ingyenesen hirdet, de 2022 májusra a kiemelt tulajdonosi hirdetések aránya 26 százalékra nőtt, ami négyéves rekordszintet jelent.

Az ingatlanközvetítők pedig márciushoz képest 35 százalékkal többet fordítottak arra, hogy megbízójuk eladásra váró ingatlanait minél több vevőjelölt lássa. “Ezek a változások azt jelzik, hogy az eladók tevőlegesen is többet tesznek azért, hogy az ingatlanuk vevőre találjon. Ez pedig a piacon maradó vevőknek kedvezhet jobban, ami újdonság lehet a hazai lakáspiacon. Az elmúlt 6-7 év tempós áremelkedése ugyanis arra utal, hogy eddig az eladók szempontjai jobban érvényesültek az adásvételek során.” - fogalmazott az ingatlan.com szakértője.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo