Valami elindult: csökkent a cégek áremelési szándéka

A GKI Gazdaságkutató Zrt. felmérése szerint februárban a fogyasztók kilátásai ugyan nem változtak januárhoz képest, de az üzleti szféra várakozásai kicsivel derűlátóbbak lettek. A GKI konjunktúra index ezzel felfelé mozdult januári, 19 havi mélypontjáról. A cégek foglalkoztatási szándékai javultak valamelyest az előző felméréshez képest, míg az árak várható alakulására vonatkozó összesített várakozás gyakorlatilag stagnált.

Az üzleti kilátások 2024 végére, 2025 elejére fokozatosan romlottak – januárban 50 havi mélypontra estek. A GKI üzleti bizalmi indexe februárban csaknem 2 ponttal emelkedett januárhoz képest, ezzel némileg elmozdult a mélypontról. E pozitív változás kizárólag az ipari várakozások javulásából adódott. A kereskedelmi és a szolgáltatói bizalmi index nem változott januárhoz képest. Az építőipar bizalmi mutatója csaknem 2 pontot esett. Továbbra is a kereskedelem a legkevésbé és az üzleti szolgáltatások a leginkább derűlátó szektor.

A foglalkoztatási indikátor, ami a vállalkozások összesített foglalkoztatási hajlandóságát jelzi – a januári csökkenés után – februárban némileg emelkedett. Az iparban és az építőiparban javultak a foglalkoztatási szándékok az előző hónaphoz képest, míg a kereskedelemben és a szolgáltatások terén nem történt érdemi változás. A következő három hónapban a vállalkozások egyaránt 11-11 százaléka készül a létszám bővítésére, illetve elbocsátásokra. 

A gazdálkodási környezet kiszámíthatóságának megítélésében – a januári javulás után – februárban stagnálás következett be. 

Az ár indikátor, ami az üzleti szféra ár-képzési terveit sűríti egyetlen számba, az idei második hónapban gyakorlatilag nem változott az előző felméréshez képest. Jó hír, hogy a kereskedelemben némileg csökkentek az áremelési szándékok. A következő három hónapban a cégek 45 százaléka szeretne árat emelni, míg árcsökkentésre mindössze 5 százalékuk készül.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo