Részletek
Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletekben 4,8 százalékkal mérséklődött a forgalom, a nem élelmiszer-kiskereskedelmi üzletekben 4,3 százalékkal, az üzemanyag-kiskereskedelemben pedig 24,2 százalékkal csökkent az értékesítési volumen naptárhatástól megtisztított volumene. Kedvező, hogy az üzemanyagforgalom nélkül már csupán 4,7 százalékos volt a forgalom visszaesése – írta a Központi Statisztikai Hivatal pénteken közölt adataira Suppan Gergely, az MBH Bank vezető elemzője.
Eszerint az üzemanyagforgalom csökkenése mindazonáltal jelentősen csökkentheti a nyersolaj és olajtermékek importját, hozzájárulva a külső egyensúly javulásához. Az eladások volumene a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszerüzletekben 4 százalékkal nőtt, ezzel szemben a használtcikk-üzletekben 5,3 százalékkal, a textil-, ruházati és lábbeliüzletekben 0,1 százalékkal, a könyv-, számítástechnika-, egyébiparcikk-üzletekben 2,9 százalékkal, az iparcikk jellegű vegyes és a bútor-, műszakicikk-üzletekben 10,8-11,6 százalékkal csökkent.
Az árucikkek széles körére kiterjedő, a kiskereskedelmi forgalomból 7,7 százalékkal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 4,5 százalékkal csökkent. 2015. év átlagához képest a kiskereskedelmi forgalom 25,5 százalékkal, 2010-hez képest 38 százalékkal emelkedett.
A kiskereskedelmi forgalom jelentős visszaesését az szja visszatérítés, és a hathavi fegyverpénz tavalyi kifizetései miatt okozott magas bázis mellett a kiemelkedően magas – bár csökkenő – infláció és a háztartási energiaárak az átlagos fogyasztást meghaladó háztarások számára jelentős emelkedése okozzák. Az élelmiszer üzletek forgalmában továbbra is erőteljes, de egyre enyhébb a visszaesés, az előbbiek mellett a tudatosabb vásárlások, az élelmiszerpazarlás elkerülése miatt. A tudatosabb és óvatosabb vásárlásokat tükrözi, hogy az árbevétel növekedése elmarad a bérdinamikától, valamint a volumen csökkenése a reálbérek csökkenéséétől, ami arra utal, hogy a háztartások a megtakarításaikat, vagy más szolgáltatásokra fordított kiadásaikat növelik.